Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAgnete Eriksen Redigeret for ca. et år siden
1
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
MUS og GRUS - Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling Velkommen Hvem er vi – kort præsentation af LP og JM
2
Temaer Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Hvad er en kompetencestrategi Systematisk kompetenceudvikling MUS GRUS
3
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Instituttets og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer
4
Årshjulet Formulering af strategiske mål
Opfølgning på medarbejder-udviklingssamtale Enhedens opgaver / indsatsområder Kompetenceudviklings-aktiviteter Enhedens drøftelser af kompetencer Medarbejder-udviklingssamtale
5
Hvad er en kompetencestrategi
Hvad er en kompetencestrategi? - Strategi for hele instituttet (eller gruppen) Indsatsområder – fx: Forskningsledelse Projektledelse Videndeling Ansøgning om forskningsmidler Metoder – fx: Deltagelse i forskningslederuddannelse Deltagelse i forskningsprojekter m. erfarne projektledere Projektorganisering af ansøgninger
6
Systematisk kompetenceudvikling
Planlægning Del af udviklingsplan Passer sammen med arbejdsopgaver Gennemførsel Sikre gennemførsel – tid og ressourcer Tilrettelægges så det harmonerer med arbejdsopgaver Opfølgning Har det virket? Hvad kan gøres bedre? Hvad nu?
7
Hvorfor MUS? Den bedste tale er samtalen Samtale fremmer forståelsen
Samtale udvikler
8
MUS og GRUS hænger sammen
Supplerer hinanden GRUS kan gøre MUS bedre MUS kan følge op på GRUS GRUS kan følge op på MUS
9
GRUS
10
GRUS – Hvordan og Hvorfor?
For at få flere perspektiver på den enkeltes udvikling En MUS hvor flere kolleger deltager – med fokus på den enkeltes udvikling og den enkeltes rolle i helheden Gruppens/instituttets (fælles) udvikling En samtale i gruppen om fælles ønsker, mål, opgaver, ansvarsområder, krav og forventninger
11
Muligheder i GRUS Fælles opfattelse af fremtiden – krav og ønsker
Fælles forståelse af gruppens og den enkeltes opgaver Bedre brug af hinandens styrker Bedre indblik i de forhold der har betydning for gruppens arbejdsmiljø og arbejdsglæde Fælles forståelse af hvilke kompetencer der skal udvikles – sammen og hver for sig
12
Nogle (få) spørgsmål før GRUS
Hvad er formålet? Hvad vil vi gerne have ud af GRUS? Hvad må/skal der tales om? Hvordan taler vi sammen – samtaleetik? Hvad er lederens rolle? Hvilke metoder vil vi anvende? Reflekterende team Appreciative inquiry Feed-back og feed-forward ???
13
Udfordringer på instituttet hvis GRUS skal bruges
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.