Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Peter Søndergaard Innovation på Roskilde Universitetsbibliotek forfatter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Peter Søndergaard Innovation på Roskilde Universitetsbibliotek forfatter."— Præsentationens transcript:

1 Peter Søndergaard Innovation på Roskilde Universitetsbibliotek forfatter

2 3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Faktaboks 2008 for RUb Oprettet 1972 Biblioteksbygning 2001 40 årsværk 28 mio. årligt driftsbudget 9.300 aktive lånere 300 arbejdspladser 3 undervisningsrum Videograf Læsesal 830.000 fysiske dokumenter 13.300 e-tidsskrifter

3 3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Det fysiske bibliotek - udlån af bøger og besøgende på RUb

4 3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen E-biblioteket - Downloads af e-dokumenter via RUb

5 3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Opsummering om universitetsbibliotekernes traditionelle og nye services Nogle af det fysiske biblioteks traditionelle services efterspørges mindre: Udlån Bibliotekscomputere Kopiering Skrankevejledning Nogle af e-bibliotekets nye services efterspørges mere: Downloads Projektvejledning Undervisning

6 3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Begrundelser for det innovative universitetsbibliotek Ved en innovativ servicepolitik kan man opnå: At sikre organisationens overlevelse At sikre organisationens anseelse og økonomi At kunne tiltrække de bedste medarbejdere At skabe et gode og kreative arbejdsforhold

7 3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Innovationsfabrikken Det giver mening at udtrykke en innovativ servicepolitik i form af opstillede servicemål såfremt: servicemålene er konkrete og kan verificeres servicemålene imødekommer essentielle brugerbehov servicemålene fremmer brugertiltrækning servicemålene fremmer serviceinstitutionens anseelse servicemålene revideres systematisk og konfronteres med brugerønsker og medarbejderforventninger

8 3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Innovationsorganisation – Library intelligence Organisatorisk praksis Udviklingsplaner Projektorganisering - projektteams Library intelligence – innovationsorganisation Organisationskultur – Brugerorientering Dokumenterende praksis Brugerundersøgelser Blogs, ris-ros Sporanalyse – logfiler, brugeradfærdsstatistik Komparativ analyse – hvad gør de andre biblioteker? Produktivitetsovervejelser Selvservice Direkte adgang Få eller ingen mellemled

9 3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Innovationsspiralen The never ending story to be continued ….


Download ppt "Peter Søndergaard Innovation på Roskilde Universitetsbibliotek forfatter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google