Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afStig Søgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Peter Søndergaard Innovation på Roskilde Universitetsbibliotek forfatter
2
3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Faktaboks 2008 for RUb Oprettet 1972 Biblioteksbygning 2001 40 årsværk 28 mio. årligt driftsbudget 9.300 aktive lånere 300 arbejdspladser 3 undervisningsrum Videograf Læsesal 830.000 fysiske dokumenter 13.300 e-tidsskrifter
3
3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Det fysiske bibliotek - udlån af bøger og besøgende på RUb
4
3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen E-biblioteket - Downloads af e-dokumenter via RUb
5
3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Opsummering om universitetsbibliotekernes traditionelle og nye services Nogle af det fysiske biblioteks traditionelle services efterspørges mindre: Udlån Bibliotekscomputere Kopiering Skrankevejledning Nogle af e-bibliotekets nye services efterspørges mere: Downloads Projektvejledning Undervisning
6
3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Begrundelser for det innovative universitetsbibliotek Ved en innovativ servicepolitik kan man opnå: At sikre organisationens overlevelse At sikre organisationens anseelse og økonomi At kunne tiltrække de bedste medarbejdere At skabe et gode og kreative arbejdsforhold
7
3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Innovationsfabrikken Det giver mening at udtrykke en innovativ servicepolitik i form af opstillede servicemål såfremt: servicemålene er konkrete og kan verificeres servicemålene imødekommer essentielle brugerbehov servicemålene fremmer brugertiltrækning servicemålene fremmer serviceinstitutionens anseelse servicemålene revideres systematisk og konfronteres med brugerønsker og medarbejderforventninger
8
3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Innovationsorganisation – Library intelligence Organisatorisk praksis Udviklingsplaner Projektorganisering - projektteams Library intelligence – innovationsorganisation Organisationskultur – Brugerorientering Dokumenterende praksis Brugerundersøgelser Blogs, ris-ros Sporanalyse – logfiler, brugeradfærdsstatistik Komparativ analyse – hvad gør de andre biblioteker? Produktivitetsovervejelser Selvservice Direkte adgang Få eller ingen mellemled
9
3. december 2009 – Medarbejder- og brugerdrevet innovation I servicevirksomheder – DGI-byen Innovationsspiralen The never ending story to be continued ….
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.