Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJacob Kristiansen Redigeret for ca. et år siden
1
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex – CTT-DTU Anders H. Kaas – Atkins Danmark A/S Bernd Schittenhelm – Banedanmark Jan Schneider-Tilli – Trafikstyrelsen
2
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |2 Disposition Definitioner Kapacitet Bestemmelse af kapacitet Kapacitetsudnyttelse Paradokser i kapacitetsudnyttelsen Konklusion og perspektivering
3
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |3 Definitioner
4
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |4 Kapacitet Capacity as such does not exist. Railway infrastructure capacity depends on the way it is utilised [UIC] Kapacitet kan defineres som infrastrukturens evne til at håndtere en eller flere køreplaner [Hansen, 2004] Et infrastrukturanlægs kapacitet er evnen til at fremføre tog med en acceptabel punktlighed [Kaas, 1998]
5
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |5 Antal tog Place Time 1 2 3 4 5 Place Time 1 2 3 4 5 6 Place Time Conflict
6
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |6 Stabilitet Capacity utilization Punctuality Punctuality goal
7
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |7 Heterogenitet Time for cycle
8
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |8 Hastighed Place Time 1 2 3
9
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |9 Bestemmelse af kapacitet (UIC 406) Create timetable Divide railway network into line sections Compress timetables Work out capacity consumption Build up infrastructure Overtaking End station (turn around) Junction Double track ↔ single track Crossing station Crossing station
10
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |10 Undersøgelsesområdets udstrækning
11
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |11 Det er ikke altid muligt at udnytte ledig kapacitet
12
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |12 Kapacitetsudnyttelse Overblik over kapacitetsudnyttelse Kort der viser flaskehalse Løbende udvikling i kapacitetsudnyttelsen Ændring i køreplan og/eller infrastruktur kan give et misvisende billede af udnyttelsen af kapacitet
13
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |13 Ændring af køreplan og/eller infrastruktur Ændrede resultater ved fx Nye linier af ændret længde Nye overhalinger Nye krydsningsstationer Så vidt muligt bør inddelingen i linieafsnit beholdes Ændres linieafsnittene Overlappende kapacitetsanalyser i en årrække for at kunne sammenligne kapacitetsforbruget år for år Overtaking End station (turn around) Junction Double track ↔ single track Crossing station Crossing station Inddeling ÅrNyGammel 2000n/a60% 200158%62% 200260%64% 200360%n/a
14
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |14 Flere tog – mindre kapacitetsudnyttelse? ab1 b2c1c2c3
15
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |15 Overhalinger – mindre kapacitetsudnyttelse? ab c1c2
16
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |16 Håndtering af overhalinger b d a c
17
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |17 Konklusioner Jernbaners kapacitet bestemmes af antallet af tog, hastighed, homogenitet og punktlighed Kapacitet kan bestemmes på forskellig måde – vigtigt at vide præcist hvordan kapaciteten bestemmes Størrelsen af undersøgelsesområdet er meget vigtig Ikke al ledig kapacitet kan udnyttes
18
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |18 Perspektiver Flere “specielle” eksempler skal diskuteres for at opnå en fælles standard Hvornår kan fri kapacitet udnyttes til at køre flere tog Bestemmelse af kapacitet uden at kende den eksakte infrastruktur og/eller køreplan vurdering af scenarier Inddeling af det danske jernbanenet i undersøgelsesområder for at opnå sammenlignelige resultater Bestemmelse af kapacitet på enkeltsporede strækninger
19
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |19 Spørgsmål Alex Landex Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet al@ctt.dtu.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.