Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEmilie Lassen Redigeret for ca. et år siden
1
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG Hvad er talent? Metoder Organisation og motivation Konkrete eksempler Hvad er talent? Metoder Organisation og motivation Konkrete eksempler
2
Talent Talentrapport ”Talentudvikling – evaluering og strategi”, side 13-14: ”Børn og unge med særlige forudsætninger eller talentfulde og begavede børn og unge” ”De højtbegavede” Udgangspunkt Den brede definition af talent Ulrich Wilbeck (2010) Talenter er også unge, der kun måske kan, og som har viljen til at arbejde for, at deres talent udfolder sig Kan Vil Kan Vil gerne Kan måske Vil Kan måske Vil gerne
3
Talenttyper Alfa Den afklarede og motiverede elev. Beta Den afklarede, men umotiverede elev Gamma Læreren kender til gamma-elevens potentiale, men eleven selv er uafklaret. Delta De usynlige talenter: Hverken læreren eller eleven har endnu erkendt delta-elevens potentiale.
4
Metoder Konkurrencer: Individuelle, gruppe- eller holdbaserede Individuelle og alfa-elever Samarbejde med virksomheder og organisationer. Forudsætter motiverede elever Tænde nye elevgrupper. Forskerkontakt Forudsætter motiverede elever. Skolebaseret Tilrettelægges med appel til forskellige elevtyper. Camps Fokus på det innovative Gamma og delta-elever.
5
Organisation og motivation Elevtid: Elevtid som afløsning for almindelige opgaver. Undervisningsdifferentiering Studieretningsopgaven: Deltagelse i konkurrencer kan erstatte skrivning af studieretningsopgaven. Studieretningsprojekt: Deltagelse i Samfundscup eller forskerspire kan være en forberedelse til deres studieretningsprojekt. Undervisningstid: Frremlæggelser for klassen. Fritagelse fra almindelig undervisning Diplom: Markere deltagelse evt CV
6
Eksempler på talentpleje Masterclass Matematik Forskerkontrakter /forskerspirer Autentiske modtagere Konkurrencer – Young Enterprise Camps Skolebaseret talentpleje
7
MASTERCLASS MATEMATIK Talenter sammensættes på tværs af skoler Undervises på landets universiteter
8
Formål Skabe en bevidsthed for fagets perspektiver Danne netværk blandt de involverede elever Sende et generelt signal fra skolen om, at talenter er velkomne og bliver taget alvorligt
9
Hvilke elever Alfa-eleverføler sig mødt af projektet Beta-eleverkan motiveres Gamma-eleverkan inviteres Delta- elevenkan vækkes
10
FORPLIGTENDE FORSKERKONTAKT Talenter arbejder koncentreret som forskere indenfor meget udfordrende matematik Talenterne mødes med en ”hot shot” indenfor faget, præsenterer deres arbejde og får respons.
11
Formål At lære talenter at bruge deres talent indenfor et forskningsmæssigt aspekt Læreren fungerer som konsulent, ”erfaringshaver” og coach frem for underviser
12
AUTENTISKE MODTAGERE Virksomheder Interesseorganisationer Græsrodsbevægelser Politikere Landspolitikere Kommunalpolitikere embedsmænd
13
Formål Motiverende Udfordrende Gøre en ekstra indsats Betydningsfuld ”Kvalificeret” evaluering Skabe interesse for faget/jobmuligheder (rekruttering)
14
Hvilke elever Alfa-eleverudfordring Beta-elevermotivation Gamma-eleverbetydningsfuld Delta- elevenvariation - opdagelse
15
integrationsprojekt Camp Innovation m. værdi for andre Talentudvikling – hvilke forslag kan bruges Tilbagemelding fra organisationer og/eller politikere i forhold til integrationspolitik
16
Konkurrencer Young Enterprise Elever skal arbejde i grupper med at etablere deres egen skolevirksomhed. Et forløb der er integreret i undervisningen med udgangspunkt i fagene virksomhedsøkonomi og afsætning. konkurrenceelementet er centralt her
17
Formål Udvikle en selvstændighedskultur Udvikle elevernes lyst til at starte egen virksomhed Belønne dem der yder en ekstra indsats Eleverne tages mere alvorligt Konkurrenceelementet Skabe interesse for faget/jobmuligheder
18
Hvilke elever Alfa-elever: Er på forhånd selvstændige og føler sig ikke ”bremset” af andre her Beta-elever: Kan bedre se fagenes muligheder og udfoldelser her Gamma-elever: Føler sig betydningsfulde ved inddragelse af folk fra erhvervslivet Delta-elever: Talentet kommer ofte til udtryk ved at de kan bidrage med specielle områder, samtidig med at de er en del af en gruppe
19
SKOLEBASERET TALENTUDVIKLING Multiplikatorer: Samfundsøkonomi og matematik
20
Black Box Kan og Vil Motivation
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.