Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?"— Præsentationens transcript:

1 TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler

2 Talent  Talentrapport ”Talentudvikling – evaluering og strategi”, side 13-14:  ”Børn og unge med særlige forudsætninger eller talentfulde og begavede børn og unge”  ”De højtbegavede”  Udgangspunkt  Den brede definition af talent  Ulrich Wilbeck (2010)  Talenter er også unge, der kun måske kan, og som har viljen til at arbejde for, at deres talent udfolder sig Kan Vil Kan Vil gerne Kan måske Vil Kan måske Vil gerne

3 Talenttyper  Alfa  Den afklarede og motiverede elev.  Beta  Den afklarede, men umotiverede elev  Gamma  Læreren kender til gamma-elevens potentiale, men eleven selv er uafklaret.  Delta  De usynlige talenter: Hverken læreren eller eleven har endnu erkendt delta-elevens potentiale.

4 Metoder  Konkurrencer:  Individuelle, gruppe- eller holdbaserede  Individuelle og alfa-elever  Samarbejde med virksomheder og organisationer.  Forudsætter motiverede elever  Tænde nye elevgrupper.  Forskerkontakt  Forudsætter motiverede elever.  Skolebaseret  Tilrettelægges med appel til forskellige elevtyper.  Camps  Fokus på det innovative  Gamma og delta-elever.

5 Organisation og motivation  Elevtid:  Elevtid som afløsning for almindelige opgaver.  Undervisningsdifferentiering  Studieretningsopgaven:  Deltagelse i konkurrencer kan erstatte skrivning af studieretningsopgaven.  Studieretningsprojekt:  Deltagelse i Samfundscup eller forskerspire kan være en forberedelse til deres studieretningsprojekt.  Undervisningstid:  Frremlæggelser for klassen.  Fritagelse fra almindelig undervisning  Diplom:  Markere deltagelse evt  CV

6 Eksempler på talentpleje  Masterclass Matematik  Forskerkontrakter /forskerspirer  Autentiske modtagere  Konkurrencer – Young Enterprise  Camps  Skolebaseret talentpleje

7 MASTERCLASS MATEMATIK  Talenter sammensættes på tværs af skoler  Undervises på landets universiteter

8 Formål  Skabe en bevidsthed for fagets perspektiver  Danne netværk blandt de involverede elever  Sende et generelt signal fra skolen om, at talenter er velkomne og bliver taget alvorligt

9 Hvilke elever  Alfa-eleverføler sig mødt af projektet  Beta-eleverkan motiveres  Gamma-eleverkan inviteres  Delta- elevenkan vækkes

10 FORPLIGTENDE FORSKERKONTAKT  Talenter arbejder koncentreret som forskere indenfor meget udfordrende matematik  Talenterne mødes med en ”hot shot” indenfor faget, præsenterer deres arbejde og får respons.

11 Formål  At lære talenter at bruge deres talent indenfor et forskningsmæssigt aspekt  Læreren fungerer som konsulent, ”erfaringshaver” og coach frem for underviser

12 AUTENTISKE MODTAGERE  Virksomheder  Interesseorganisationer  Græsrodsbevægelser  Politikere  Landspolitikere  Kommunalpolitikere  embedsmænd

13 Formål  Motiverende  Udfordrende  Gøre en ekstra indsats  Betydningsfuld  ”Kvalificeret” evaluering  Skabe interesse for faget/jobmuligheder (rekruttering)

14 Hvilke elever  Alfa-eleverudfordring  Beta-elevermotivation  Gamma-eleverbetydningsfuld  Delta- elevenvariation - opdagelse

15 integrationsprojekt  Camp  Innovation m. værdi for andre  Talentudvikling – hvilke forslag kan bruges  Tilbagemelding fra organisationer og/eller politikere i forhold til integrationspolitik

16 Konkurrencer Young Enterprise Elever skal arbejde i grupper med at etablere deres egen skolevirksomhed. Et forløb der er integreret i undervisningen med udgangspunkt i fagene virksomhedsøkonomi og afsætning. konkurrenceelementet er centralt her

17 Formål  Udvikle en selvstændighedskultur  Udvikle elevernes lyst til at starte egen virksomhed  Belønne dem der yder en ekstra indsats  Eleverne tages mere alvorligt  Konkurrenceelementet  Skabe interesse for faget/jobmuligheder

18 Hvilke elever  Alfa-elever: Er på forhånd selvstændige og føler sig ikke ”bremset” af andre her  Beta-elever: Kan bedre se fagenes muligheder og udfoldelser her  Gamma-elever: Føler sig betydningsfulde ved inddragelse af folk fra erhvervslivet  Delta-elever: Talentet kommer ofte til udtryk ved at de kan bidrage med specielle områder, samtidig med at de er en del af en gruppe

19 SKOLEBASERET TALENTUDVIKLING Multiplikatorer: Samfundsøkonomi og matematik

20 Black Box  Kan og Vil  Motivation


Download ppt "TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google