Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArne Graversen Redigeret for ca. et år siden
1
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013
2
Formål med dagen Klargøre tidsplan Repetere krav Hjælp til orientering i ressourcerummet og til at finde opgavemulighederne
3
Prøven i AT Individuel mundtlig eksamen for alle Flerfaglig – Krav om brug af forskellige metoder Brug to fakulteter !! – To fag: mindst et fag på B-niveau (valgt blandt de fag I har eller har haft) – Fagene indgår på det højeste niveau, man har haft dem på Karaktervægt: 1,5
4
Tredelt forløb: Synopsis (29/1-5/4) Arbejdet med problemstillingen fortsættes herefter Talepapir (Før eksamen) Mundtlig eksamen (30 min.)
5
Tidsplan synopsis 29 januar : Opgaven foldes ud Modul 1Introduktion ved studievejledningen Modul 2 Kort repetition af fakulteter og metoder Opgaveåbner ved udvalgte lærere Modul 3-4 Åben vejledning Lærere fra stort set alle fag opholder sig i kantineområdet, hvor der kan stilles fagspecifikke spørgsmål
6
Tidsplan synopsis fortsat 4. februar : 1. kontrakt afleveres kl. 10.00 Valg af fag er bindende, emnevalg er foreløbigt Man kan ønske en vejleder 1. kontrakt underskrives af elev og faglærere 7. februar : Vejleder tildeles
7
Tidsplan synopsis fortsat 21. februar: Vejlednings- og skrivedag 1.marts:Vejlednings- og skrivedag Endelig kontrakt afleveres efter 2.modul – kl. 12.00 Kontrakten skal indeholde: fag, hovedområde, valg af opgave, valg af emne samt underskrifter fra elev og vejledere Kontrakten bruges som synopsens forside 4. april: Vejlednings- og skrivedag 5. april:Vejlednings- og skrivedag Aflevering af synopsis kl 13.00 Synopsis plus forside (kontrakt) afleveres senest kl. 13.00
8
Vejledning Bemærk, at lærerne ikke må vejlede efter, at synopsen er afleveret.
9
Synopsen skal indeholde: titel og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion af, hvilke materialer, metoder og teorier der er relevante i arbejdet med underspørgsmålene konklusioner på arbejdet med de enkelte underspørgsmål en sammenfattende konklusion, som er klart relateret til problemformuleringen, herunder formulering af spørgsmål til videre undersøgelse litteraturliste en perspektivering til studierapporten.
10
Synopsen – 3-5 sider – et springbræt for det mundtlige: ”udvidet disposition” – ikke en stil eller en afrundet rapport – stramt struktureret – det mest interessante bør kun præsenteres overordnet og i synopsen, og så udfoldes i forbindelse med eksamenen Gem guldkornene! SE PRIMUS!
11
Synopsen Husk de ”gamle” råd – Tidsplanlægning – Aftaler med vejleder – Litteratursøgning – Der må gerne arbejdes i grupper, men skriv din egen synopsis – Synopsen skal kunne læses af en udenforstående prøv det af!
12
Før eksamen Talepapir = ”Huskeseddel” Det, du vil tage fat på under eksaminationen Stikord: ikke hele sætninger, så risikerer du at læse op Du skal ikke referere hele synopsen – vi har læst den! Hovedpunkter: problemstilling og konklusion Der, hvor de spændende ting ligger, f.eks. to modstridende teorier/resultater/tolkninger Hvad fik du fra det ene fag og hvad fra det andet Hvis du er kommet til nye konklusioner/har inddraget nyt Fagenes og metodernes muligheder og begrænsninger Gennemtænk tidsforbruget! Lav evt. generalprøve?! Én A4-side
13
Studiecafé Tirsdag d. 2/4 – Hjælp til AT- synopsis ved HF I skal aflevere fredag!
14
Eksamen Individuel mundtlig prøve: er placeret fortrinsvist i den skriftlige prøveperiode fremlæggelse med udgangspunkt i synopsen (10 min) uddybende dialog med eksaminator og censor (14 min) Evt. spørgsmål med udgangspunkt i studierapport. Synopsen, studierapporten og talepapiret Alle tre ting skal medbringes til prøven. Medbring evt. også citater - dokumentation Eksaminationstiden 30 minutter pr. eksaminand (inkl. votering). Der gives ingen forberedelsestid.
15
Studierapporten Sørg for at få den udfyldt nu! Omfang på 1-3 sider Oversigt på Lectio over: – de emner, du har arbejdet med – de fag og faglige hovedområder, der er indgået i det enkelte forløb Skal medbringes til eksamen
16
Hvad er det så I skal kunne??
17
Fokusere på Sagen!!
18
Faglige mål tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf perspektivere sagen vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag.
19
Faglige mål i hovedtræk Kombinere forskellige fag Problem: afgrænse – undersøge – formidle Perspektivere Vurdere forskellige fag-metoders muligheder og begrænsninger
20
Råd og vejledning Denne power-point ligger på hjemmesiden under studievejledning Brug i øvrigt vejledningsdelen af CD-rommen Se evt. http://www.emu.dk/gym/fag/al/elevside.html http://www.emu.dk/gym/fag/al/elevside.html
21
Hvordan udvælger jeg en sag? Hold kaos ud!! – Husk at have mod til at orientere jer først – og vælge bagefter!!
22
Spørgsmål?
23
Resten af dagen 1. modul: Formalia og opgaveåbning – Formalia i festsalen – Resten af modulet opgaveåbning i klasserne 2. modul: Opgaveåbning – Opgaveåbning i klasserne 3. modul: Åben vejledning – Åben vejledning i kantineområdet (alle fag) 4. modul: Åben vejledning – Åben vejledning i kantineområdet (alle fag)
24
Hvor skal I være? I skal være i jeres stamlokaler! KlasseVejleder 1Vejleder 2Vejleder 3FagLokale 3aCMPBBCBI/NG/SA/EN/DA107 3bJJAKVOBI/MA/HI/SA/BK/DA116 3cPCAHSHCSMA/FY/SA/HI/EN114 3dCSCAJLHNG/DA/SA/EN/DA118 3eBSCMCAEBI/NG/HI/SA/DA/FR111 3fKPePECCBI/DA/ME/HI/EN/SP103 3uJAKSKDAFY/MA/HI/ID/DA/EN/FI213 3xNEPSDSKE/FY/DA/OL/HI/ID/DA115 3yDSTBFAHID/BI/SA/HI/DA/RE117 3zBMTBEVKE/ID/SA/HI/EN/DA011
25
Og kæmp så for det gode liv…
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.