Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnders Bagge Redigeret for ca. et år siden
1
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
v. Rasmus Ry Nielsen, Borgerservice og Biblioteker, Århus Kommune DBF-Årsmøde 29/3-2007
2
Baggrunden En indgang til den offentlige sektor
Kommunerne kan vælge at oprette Borgerservicecentre - lovgivning Lov om etablering af kommunale servicecentre Etablering af Borgerservice i Århus 2006 Magistratsreformen for Århus Kommune Strukturreformen for den offentlige sektor En indgang til den offentlige sektor Nye opgaver til kommunerne, bla.: Pas og kørekort pr lovgivning Synergien mellem Borgerservice og biblioteker skal udnyttes -byrådsbeslutning
3
Visioner for Borgerservice, bl.a:
Sikre, at borgeren kan betjenes eller betjene sig selv 24 timer i døgnet alle ugens dage hele året rundt Udvikle nye service- og kommunikationsformer med borgerens behov som drivende kraft Sikre, at relevante brugergrupper har adgang til fysiske betjeningssteder i deres nærmiljø Støtte borgernes egen læring i forhold til brug af digital, offentlig service
4
Borger Bruger Låner Fra et borgerspektiv Pligter Muligheder
Fælles og unikke kerneydelser i Borgerservice og Biblioteker Vejviserfunktion Borgerservice Biblioteker Indledende sagsbe- handling Regelstyret Skønsmæssig sagsbe- Samling af information Tilgængelighed af information Vejledning i information WEB-services Individuel information Generel kommuneinformation Låneradmini- stration Indkøb og klargøring Kørsel Markedsføring Læring Borgerservice Biblioteker Fra et borgerspektiv Borger Bruger Låner Pligter Muligheder Rettigheder Tilbud
5
Et centralt koncept: medbetjening
hjælp Selv betjening Medarbejdere og borgere arbejder sammen Medarbejdere og borgere bruger de samme værktøjer Læring, empowerment eller bare hjælp til selvhjælp…
6
Bibliotekernes styrkepunkter i fht. Borgerservicebetjening
At bibliotekerne – og de biblioteksansatte – i borgernes øjne har en markant, digital profil som formidlere i informationssamfundet. At bibliotekerne har et neutralitets-renommé i fht. den øvrige offentlige sektor. At mange borgere kommer på bibliotekerne ofte, og ofte på tidspunkter, hvor der traditionelt er lukket på offentlige kontorer. Synergi i øvrigt: Evaluering viser, at 23% af de borgere, der kom på Åby Bibliotek for at få Borgerservice også valgte at bruge biblioteket
7
Aktuelt Projekt under Biblioteksstyrelsen:
BOB uden B – Borgerservice på Biblioteker uden Borgerserviceafdeling. Et vejlednings- og læringskoncept med udgangspunkt i digitale ressourcer Løber over 2 år, evalueres ultimo Bygger på:
8
Et afsluttende perspektiv: Bibliotekerne som ”Samfundskompetencehuse”
Klæder borgeren på til – og i – samfundet Et holistisk perspektiv på borgeren (Det brede medborgerskab) Kan tage udgangspunkt i meget individuelle behov ”Information-brokers” For eksempel:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.