Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID, 12.05.03.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID, 12.05.03."— Præsentationens transcript:

1 CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID, 12.05.03

2 Refrigeration & Air Conditioning – Web Academy (indgang)

3 Oversigt over egne konferencer

4 SDU Informatik – library

5 Live Communication – Recordings (eks. 1)

6 Live Communication – Recordings (eks. 2) Spørgsmål til diskussion (et forslag) Digital Portfolios: a Tool for Learning, Self-Reflection, Sharing and Collaboration Håkon Tolsby

7 Læring i CSCL Personer lærer ikke fordi de er to eller flere, men fordi de udføre nogle aktiviteter som trigger nogle specifikke læringsmekanismer Læring i social interaktion har sit afsæt i individuel kognition, men kan udløse ekstra kognitive læringsmekanismer fordi den sociale interaktion typisk udløser ekstra aktiviteter (f.eks. meningsforhandling, forklaringer eller uoverensstemmelser) De centrale elementer i kollaborativ læring: Social interaktion  genererede ekstraaktiviteter  ekstra kognitive mekanismer  læring (dvs. kan medføre læring). Tilbage står spørgsmålet, hvordan forklares produktionen af de ekstra kognitive mekanismer og hvordan fører de til læring? Svaret henter bl.a. sin forklaringsværdi inden for forskellige teoretiske tilgange til læring, hvor de mest aktuelle er konstruktivisme, social-konstruktivisme og distribueret kognition. (Dillenbourg, 1999)

8 CSCL og social-konstruktivisme Computeren som medierende artefakt mellem mennesker Lev S.Vygotsky (1896-1934) – medieret aktivitet gennem brug af signs og tools Tools – applikationer/programmer for overheads, mindmaps, worddokumenter osv. Signs – overheads, mindmaps, noter, worddokumenter

9 Meningsforhandling i Interwise Meningsforhandling er sammensat af begreberne deltagelse og reifikation (Wenger 1998). Deltagelse – en aktiv proces hvor handling står centralt (Wenger, 1998) Reifikation (tingsliggørelse) – referencepunkter der retter vores opmærksomhed i bestemte retninger (Wenger, 1998) Meningsforhandling i virtuelle netværk/grupper som udgangspunkt for en vidensmæssig synergieffekt


Download ppt "CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID, 12.05.03."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google