Download præsentationen
Offentliggjort afMarie Jespersen Redigeret for ca. et år siden
1
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Anne Grethe Mølbak Udd. ansv. overlæge Køge Sygehus
2
Model over kompetenceudvikling i den lærende afdeling
Nyuddannede læger Læger i videreuddannelse Speciallæger i uddannelse novice til ekspert problematikken
4
Grundlag for den lærende afdeling
præmisser Ung organisation Strukturen givet Høj faglighed Høj ydelse Høj sikkerhed Uforudsigelighed udfordringer Skabe faglighed Skabe kultur Skabe uddannelse Vi skal tage aktion på alle områder mangler Anerkendelse af speciale-identitet Viden om kompetencestyring i akutområdet IT opbakning til overblik over kompetencemåling
5
Den kliniske hverdag er grundlaget
Organisatorisk Individet Holdning til læring IT fastholde viden – ikke røve uddannelsestid
6
Analyse af dagen Kompetenceniveau Antal personaler Antal patienter
7
Uddannelsesfokus Flowfokus Flowfokus Uddannelsesfokus
Fokusundervisning Individuel opfølgning Scenarietræning Fokus på refleksion Supervision ved pt. kontakt Procedureoplæring Sikker drift Fokuseret refleksion Fokus på patientflow Sikker samarbejde 8 03 11 15 lavt højt arbejdspres Fleksibel hverdag
8
Analyse af halvåret juli
Samlet kompetenceniveau ved KBU indtag fordelt på 3 måneder pr halvår
9
Kompetenceniveau ved KBU indtag
tidlig fokus Monofaglig understøttelse tidlig assessment Introduktion Tværfaglig understøttelse Udnytte at læring foregår bedst det kliniske rum
10
Fra novice til ekspert Tidlig ”real life” fastsættelse af uddannelsespunkter i den professionelle adfærd på stuen De 7 lægeroller i interaktion Planlægning af læringsrammerne
11
Jeg kan følge med
12
Dagen igennem Fokus på faglighed
Funktion til ”ubegrænset” disposition - refleksion Novice lægen Koordinerende læger Overlæger obligatorisk
13
Nye speciallæge Illustration af kompetenceniveau for speciallæger
14
Nye speciallæge Illustration af kompetenceniveau for speciallæger
Analyse og aktion -
15
Vi skal:. - finde deficit - finde tidslommer for den enkelte
Vi skal: - finde deficit finde tidslommer for den enkelte - matche læringsbehov og -mulighed
16
Afdelingens kompetencedatabase
Den uddannelsesansvarlige overlæges portefølje
20
” Jeg ved altid, hvem der i akutafdelingen kan udføre specifikke procedure /undersøgelser? ”
” Jeg ved altid, hvem der kan lære mig de kompetencer, jeg mangler? ” ” Jeg ved altid, hvem der kan certificere mig i en given procedure/færdighed? ” ” Jeg har et behov for at være certificeret ” ” Jeg har i dagligdagen et behov for at kende mine kollegers kompetencer ” ” Det har betydning for min læring, at der stilles krav for systematisk tilgang til problemstillinger f. eks. procedure, undersøgelser og behandlinger? ” 93% besvarelse
21
Grundlag for den lærende afdeling
præmisser Ung organisation Strukturen givet Høj faglighed Høj ydelse Høj sikkerhed Uforudsigelighed udfordringer Skabe faglighed Skabe kultur Skabe uddannelse Vi skal tage aktion på alle områder mangler Anerkendelse af speciale-identitet Viden om kompetencestyring i akutområdet IT opbakning til overblik over kompetencemåling
22
Kollektiv information
Læringsramme ca 90 personer % Kollektiv information Individuel information 22
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.