Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konsultative praksisformer i PPR

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konsultative praksisformer i PPR"— Præsentationens transcript:

1 Konsultative praksisformer i PPR
Jette Lentz, cand. pæd. psych. Leder af PPR i Indre By

2 Program d PPUK Baggrunden for nye praksisformer i PPR København Udvikling indenfor konsultation i København Konsultation og socialkonstruktionisme i PPRs praksis Dilemmaer i arbejdet

3 Hvorfor konsultative forholdemåder i PPR
Stigning i antal af indstillinger til PPR Afmagtsfølelse overfor børn i vanskeligheder Fra individualiserede medicinske diagnostiske forholdemåder Til holistiske og relationelle forholdemåder Øget krav til pædagoger og lærere

4 Hvad er konsultation i PPR
En overordnet forholdemåde Betjeningskonteksten udvidet Det professionelle landskab udvidet Nye betjeningssystemer opstår efter opgavens art

5 PPRs konsultative praksis
En aftalt og tidsbestemt interaktion mellem en professionel fag person og en bruger Formål er at øge brugerens kapacitet til at løse problemer Uden at konsulenten overtager ansvaret for løsning og resultat Uden at brugeren er forpligtet til at overtage konsulentens opfattelse af problemet og løsningen af det

6 PPRs konsultative praksis
At omsætte hjælpebehovet til en handleplan – i skolens/institutionens praktiske arbejde At definere hvem der ansvar for hvad i problemstillingen At træde tilbage og reflektere sammen med brugerne At samarbejde på tværs At udfordre diagnosebegrebet

7 Supervision og konsultation
Konsultation foregår altid i komplementære og ikke-hierarkiske relationer Supervision ledes af en supervisor, der er den bedst kvalificerede til at forholde sig til opgaven

8 Fag- og proceskonsultation
Forskellige psykolog roller i PPR Faglig konsulent: fx i Marte Meo pædagogik eller i kognitiv testning Proceskonsulent: fx team udvikling, sorgarbejde, konfliktløsning, ledertræning

9 Erkendelsesgrundlaget i den konsultative praksis
Socialkonstruktivismen: Der er mange sandheder om virkeligheden =perspektivskifte Virkeligheden skabes af mennesker, der interagerer og kommunikerer med hinanden gennem sproget = sociale konstruktioner

10 Erkendelsesgrundlaget
Mennesker udvikles af passende forstyrrelser = udvikling sker i relationer PPR konsulenten må arbejde med, at de forskellige narrativer om barnet bliver hørt= menneskers læring forudsætter at der sker en ”sammenkobling”

11 PPR konsulentens position
Etablering af refleksionernes frirum Skabelse af nye perspektiver, indgange og kreativitet Dekonstruktion: Flere narrativer om barnet. Skabelse af en ramme og valg af et udsnit af et problemkompleks

12 Sprog og handlemuligheder
Sproget som skabende kraft Talen ses som en handling, der skaber noget i en social kontekst (jf Wittgenstein) Ændring af narrativer er kun muligt i fællesskab (inddragelse)

13 Dilemmaer i PPRs konsultative praksisformer
Forskellige magtpositioner Noget er mere sandt end andet? Diagnosetænkning og liniære forklaringsmodeller overfor cirkulære forståelser af sammenhænge

14 Dilemmaer i PPR Indstillingerne til PPR har fokus på barnets vanskeligheder og mangler Pædagogiske psykologiske vurderinger støtter i for høj grad segregerende tilbud og i mindre grad inklusion Diagnoser og tildeling af ressourcer

15 Dilemmaer i PPR PPRs ressourcer: På udredning og testning og vejledning? Behandling af klagesager? På at være en del af det professionelle team i en Fælles Indsats omkring barnet? På tidlig og forebyggende indsats? Forventninger: Ekspert- / proceskonsulentrolle? Flerfaglighed / tværfaglighed? Udvikling af psykologers relationelle og kommunikative kompetencer: Temadage og fastlagte reflektionsrum i PPR?

16 Dilemmaer i PPRs praksis
”Den reflekterende praktiker” Domæneteorien: Etikkens, refleksionens og produktionens domæne. Hvor er PPR mest? Det professionelle ansvar, om hvilken diskurs, der benyttes i PPR arbejdet


Download ppt "Konsultative praksisformer i PPR"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google