Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser"— Præsentationens transcript:

1 Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser
Tværfagligt samarbejde Studieretning: Samf A, mat B, idræt B

2 Temaer Sundhed Sex og seje børn Genetiske sygdomme DNA i et snapseglas

3 Ting der skal være opfyldt
Læreplanens kernestof Læreplanens faglige mål Vigtige interne bindinger Bindinger i faggruppen Bindinger til AT

4 Årets temaer og læreplanens kernestof
Sundhed menneskets fysiologi, herunder oversigt over kroppens organsystemer og et udvalgt organsystems opbygning og funktion overordnet opbygning og biologisk betydning af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer pro- og eukaryote cellers generelle opbygning, funktion og evolution Sex og seje børn kønshormonreguleringen hos mennesket Genetiske sygdomme overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA eksempler på nedarvningsprincipper, herunder eksempler på arvelige sygdomme hos mennesket eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. DNA i et snapseglas økologi med udgangspunkt i et konkret økosystem og med fokus på forskellige organismers tilpasninger og deres livsytringer, herunder fotosyntese og respiration

5 Årets temaer og kompetencer
Faglige mål - kompetencer Sundhed gennemføre observationer, undersøgelser og enkle eksperimenter bearbejde og fortolke biologiske data udtrykke sig både mundtligt og skriftligt om biologiske sammenhænge med inddragelse af relevante faglige begreber Sex og seje børn analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller Genetiske sygdomme indhente og vurdere biologisk information fra forskellige kilder have faglig baggrund for stillingtagen og handlen i forbindelse med egne og samfundsmæssige problemstillinger med biologisk indhold. DNA i et snapseglas vurdere konkrete eksempler på anvendelse af biologisk viden formidle resultater fra biologiske undersøgelser i form af journaler og rapporter demonstrere viden om fagets identitet og metoder

6 Lærerrollen Bedstemors 1. lov: Den der laver noget,
Variation Motivation Medbestemmelse Praksisnært – tæt på elevernes hverdag Elevaktiverende – fysisk! Bedstemors 1. lov: Den der laver noget, er den der lærer noget

7 Indhold og motivation Et emne er en klat
Et tema er en pil eller en sammenhæng

8 Forløbsplan Sundhed Modul Indhold Fokus Læsning 1
Kort intro til forløbets endelige mål: Repetitionscafé for B-niveau. Holdet deles i to: -Artikel om motion og læring -Øvelse med fedtprocentmåling og BMI Motivation Appetizer til emnet via artikel Måling af fedtprocent på egen krop – vurdere biologisk viden Artikel i modulet: ”Teenagere kan løbe sig til højere IQ” fra Videnskab.dk 2 Åndedrætssystemet og diffusion Introøvelse: åndedrætsfrekvens i hvile og under arbejde L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s.40 3 Cellens opbygning og evolution. Cellespil Fagtermer og begrebslæring L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s

9 Hvad er det sværeste i biologi?
oOrdene!

10 Gentagelse er en god ting!
Cellespil Struktur i cellen, der er vigtig i forbindelse med dannelse af protein. Heri ligger cellens arvemateriale Fællesskab Individuelt Konkurrence Leg med overskud Tyktflydende væske, der omgiver strukturerne i cellen A-brik Mindre DNA-ringe, der findes i bakterier A-brik A-brik A-brik A-brik A-brik Mitokondrie B-brik Her skabes cellens energi ved respiration

11 Forløbsplan Sundhed Modul Indhold Fokus Læsning 4
Kredsløbet og respiration. Find 7 ord, du gerne vil have defineret Afslutning - hutigskriv, der afleveres Figurforståelse Hurtigskriveøvelsen bruges til evaluering af forståelsen L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s 5 Blod og blodtryk Planlæg blodtryksøvelse (skriv øvelsesvejledning) Induktiv forsøgstilgang L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s 6 Blodtryksøvelse. Gennemføre eksperimenter

12 Design et forsøg Blodtryksbestemmelse
Næste gang skal I undersøge jeres blodtryk i fire forskellige delforsøg: Hvile Under stresspåvirkning I forbindelse med motion Efter at have indtaget føde/ drikke

13 Skriftlighed Begræns arbejdet – hold fokus
Rapport med hypotese (f),metode (f), resultater (f) og diskussion Ideer til resultatpræsentation laves i grupper Der skal IKKE sænkes slagskibe – vær præcis med hvad der ønskes! Formål Teori Hypotese Metode Resultater Diskussion Konklusion

14 Forløbsplan Sundhed Modul Indhold Fokus Læsning 7
Sygdomme knyttet til blodtryk Matrix-gruppearbejde Fortolke biologiske data. Formidle biologisk viden L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s Artikler 8 Kostens betydning. Hvad har vi brug for, for at lave den gode præstation? L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s 9 Kondition Løb-svar-straf Gennemgang af figurer L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s (- EPO) 10 Konditest Konditallet beregnes i timen Gennemføre eksperimenter L.A. Egeb m.fl.: Biologi til tiden s 11 Opsamling på kondition Brainstorm på repetitionscafé for B-niveau – grupperne vælger emne og formidlingsform Skriftlighedsøvelse med peer feedback

15 Energizer

16 Repetitionscafé for B-niveau
Elevstyret Opsamling på teori Udvælge tema Eksternt

17 Ud-af-huset Foredrag – ….måske det virker for din klasse
Øvelser (Universitetet, Farma, Life, Zoologisk Museum, Zoologisk have, DTU) Ekskursioner – brug evt. en naturvejleder Camps, konkurrencer Besøg hinandens gymnasier Undervis en lillebrors folkeskoleklasse

18 Tværfagligt samarbejde
Growing up – engelsk Stråling og mutationer – fysik TV-reportage om sundhed – naturgeografi, dansk og samfundsfag Natursyn (digte i Botanisk have) – dansk Museum for de unge – AT-forløb med dansk Body bygninger i Berlin – studietur med fysik Innovativ elevevent - dansk

19 Museum for de unge - et AT-forløb mellem biologi og dansk i to dele

20 Første del: idéudvikling
Inspiration Forstudier Synsbedrag Dyr i Disney Ekstreme levesteder En tur gennem kroppen

21 Anden del: faglighed og produktudvikling
Krav - visualisering (prototype) konceptbeskrivelse teksteksempel arbejdsrapport (med metareflektioner)

22 Løven – et kærligt dyr Ligesom i Disneys animationsfilm ”Løvernes konge”, optræder løven som et af savannens stærkeste dyr. Den er øverst i fødekæden, og det gør den til et frygtet dyr på savannen. Hvis du tror, at løven kun er farlig, og altid ude og jage, tager du helt fejl. Løven er faktisk et meget kærligt dyr. Den bruger meget tid på at ligge sammen med sin flok, hvor de tager sig af hinanden. Den er et flokdyr, som altid passer på sine medløver - det ses også tydeligt i filmklippet. Faktisk bruger løven så lidt tid på jagt, at den kan sove op til 20 timer i døgnet


Download ppt "Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google