Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”"— Præsentationens transcript:

1 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”

2 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning2 Digital Forvaltning – hvad?  I den interne arbejdssituation  Over for andre myndigheder  Over for borgeren

3 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning3 Digital Forvaltning - hvordan  Strategier for overgang til digital forvaltning  Tekniske/fysiske krav  Forandringer i organisationen  Forandringer i arbejdsgange  Nye muligheder

4 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning4 Digital Forvaltning – hvornår?  e-dag2  Hvad, hvordan, hvornår…..?

5 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning5 Sikker e-mail  Sikker e-mail Sikker e-mail: Fordele for borgerne Sikker e-mail: Fordele for myndigheden

6 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning6 Sikker e-mail  De fleste myndigheder kan umiddelbart kommunikere sikkert via e-mail med borgerne.  Kravet er blot en e-mail-adresse og et e- mail-system internt hos myndigheden. En lang række henvendelser fra borgere og virksomheder kan klares via e-mail. Det vil bl.a. give disse fordele:

7 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning7 Sikker e-mail : Fordele for borgerne Oplever hurtigere reaktionstid, fordi en e-mail er fremme på få sekunder i modsætning til et brev Oplever større åbenhed og tilgængelighed, fordi borgerne føler e-mail som en mindre formel måde at kommunikere på Borgerens identitet er garanteret, og det er muligt at hemmeligholde indholdet af en e-mail ved hjælp af kryptering

8 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning8 Sikker e-mail: Fordele for myndigheden Sparede udgifter til porto, kuverter, brevpapir osv. Betydelige personalemæssige besparelser ved posthåndtering - både ved klargøring og forsendelse af post Mindre papirdynger hos sagsbehandlere Bedre image som en lettilgængelig og tidssvarende myndighed Sikring af afsenders identitet og mulighed for krypterede e-mails.

9 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning9 Log-on-tjenester  Log-on-tjenester Fordele for borgerne  Log-on-tjenester Fordele for myndigheden

10 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning10 Log-on-tjenester Med Digital Signatur kan man entydigt identificere en borger. Derfor kan man også uden risiko give vedkommende adgang til hans eller hendes egne data i myndighedens it-systemer. Evt. også give lov til at ændre disse. Besparelsesmulighederne og serviceforbedringerne er også i dette tilfælde betydelige:

11 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning11 Log-on-tjenester Fordele for borgerne Ingen ventetid ved skranken. Borgerne kan betjene sig selv på alle tidspunkter af døgnet Kommunikationen kan foregå hjemmefra Der spares porto og besvær

12 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning12 Log-on-tjenester Fordele for myndigheden Færre henvendelser fra borgerne både telefonisk, skriftligt og ved personligt fremmøde hos myndigheden Lettelse i sagsbehandlingen hos personalet, da informationer ikke skal findes frem manuelt

13 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning13 E-blanketter  E-blanketter E-blanketter Fordele for borgerne E-blanketter Fordele for myndigheden

14 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning14 E-blanketter Borgere og virksomheder udfylder selv information via en hjemmeside. Blanketterne tjekker indtastede data og indsætter automatisk oplysninger, der allerede er kendte. Væk fra langsom og dyr sagsbehandling: borgeren ringer efter blanket. Omkostninger ved at sende den til borgeren. Tidsspilde for begge parter, hvis der mangler oplysninger, så blanketten skal frem og tilbage igen. Tastearbejdet, som myndigheden skal lave for at lægge sagen ind i databasen. Det kræver et Elektronisk Sags- og Dokumenthåndterings-system, der strukturerer de data, der skal arbejdes med. Til gengæld giver det betydelige besparelser:

15 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning15 E-blanketter Fordele for borgerne Borgerne føler, at sagsgangen bliver hurtigere og mindre besværlig Mindre arbejde ved udfyldelse af blanketter/formularer Større sikkerhed for, at blanketten er korrekt udfyldt Mindre risiko for, at afgørelsen på en sag trækker ud

16 Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning16 E-blanketter Fordele for myndigheden Mindre sortering og fordeling af indgående post Sagsbehandlere undgår manuelle arbejdsrutiner som f.eks. journalisering Tiden kan bruges mere effektivt på egentlig sagsbehandling


Download ppt "Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google