Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ASB Biblioteket. ASB Biblioteket 20/11 20062 3 Udviklingsgrupperne U1: Formidling af ressourcer via webben U2: Integration ml. bibliotek og uddannelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ASB Biblioteket. ASB Biblioteket 20/11 20062 3 Udviklingsgrupperne U1: Formidling af ressourcer via webben U2: Integration ml. bibliotek og uddannelse."— Præsentationens transcript:

1 ASB Biblioteket

2 ASB Biblioteket 20/11 20062

3 3 Udviklingsgrupperne U1: Formidling af ressourcer via webben U2: Integration ml. bibliotek og uddannelse samt udvikling af bib.s undervisning U3: Videnskabelig kvalitetsmåling (Bibliometri) U4: Digitale rettigheder (E-kompendier) U5: Institutional repositories – elektronisk forskningsregistrering

4 ASB Biblioteket 20/11 20064 Personalemøder Januar 2006 – Rapporten udkommer 27. Januar 2000 – Personalemøde, fremlæggelse af rapport 2. marts 2006 Personalemøde – Besøg af Niels Ole Pors 24. marts 2006 Personalemøde – Diskussion af resultater

5 ASB Biblioteket 20/11 20065 Diskussionsgrupper - personalemøde Webgrænsefladen Bibliotekskatalogen Biblioteksmedarbejderen/Synliggørelse af kompetencer Biblioteksmedarbejderen/Undervisning i informationssøgning mv. Det fysiske bibliotek

6 ASB Biblioteket 20/11 20066 IdéKategori / målgrupp e Brugern es Prioriter inger - worksho ps Personalets prioriteringer Kommentarer – husk initialer Det bør vær mere synligt, at der er en avanceret søgefunktion i Merkur(HBÅ2) AlleGenerelt bør der nok mere fokus på at oplyse om mulighederne i Merkur f.eks. kan man oplyse status allerede når posten vises i fuldt format, så man er fri for at klikke videre/en Søgetips i Merkur bør være mere tydelige (HBÅ2) Alle2) Er til at gøre noget ved uden større arbejde. Søgetips forkortes Dialogboks i Merkur, som forklarer, hvordan man søger mere specifikt(HBÅ2) Alle Mulighed for at gemme søgninger fra gang til gang (HBÅ1) Alle Det vil være en hjælp at få en reminder i forhold til aflevering af bøger(HBÅ1) Alle Lånereglerne med en måneds lånetid er ikke designet efter den måde forskere og specialeskrivere arbejder på. Der ønskes længere lånetid (HBÅ1 og HBÅ4) Studerende Forskere - undervisere Jeg er som udgangspunkt enig, men hvordan vi kringler den i praksis er en anden sag....F.eks. hvad med dem der skriver bachelor-opgaver, har de samme rettighed?!/MBG Medarbejdere i søgeresultatet – fagekspert (kontaktperson) med tilknyttet profil kan dukke op, når den matcher de kriterier, som brugerne søger efter – s. 33 StuderendeGod idéMeget enig. Det kræver dog at fag - referenterne har en grundlæggende viden om fagterminologi og hvordan viden anvendes indenfor det pågældende fag/domæne. Vi må ikke sælge os på noget som vi ikke er…/MBG Integrere abstracts og indholdsfortegneler – vurdering af relevans – s.33 StuderendeGod idé1) God idé. Der er brug for at kunne vurdere bøgerne. Kan evt. scannes. Værd at arbejde på. God ide - disse indgange er som regel på dokumentniveau (eller forfatter har formuleret et abstract) og er derfor forholdsvis valide/kontrolleret/MBG

7 ASB Biblioteket 20/11 20067 U1’s Idékatal og: U1’s forslag til initiativer, der ikke er omfattet af U1’s kommissorium Det hybride Forsknings- bibliotek IdéKate- gori/ mål- gr. Personalets prioriteringer U1’s kommentarer Leder-gruppens beslutninger Webgrænse fladen - Valg af database En oversigtsside, hvor der står, hvilke databaser der er gode til hvad – f.eks. emneopdelt i forhold til fag (HBÅ3) 1. prioritet a) Top 5 (Øko/sprog) b) Stikord/emne c) Browsing Er p.t. placeret i webgruppen Webgruppen står for opfølgning Webgrænse fladen - Bibliotekska talogen Søgetips i Merkur bør være mere tydelige (HBÅ2) 2. prioritet Er til at gøre noget ved uden større arbejde. Søgetips forkortes Superbrugerne – En driftsopgave? Henrik T. får som superbruger ansvar for opfølgning herpå Biblioteks- medarbejde ren - Synliggørels e af kompetence r Synliggøre at personalet gerne vil besvare spørgsmål – ikke kun udlevering af forlængerledninger og køb af kopikort(HBÅ3) Brugere af det fysiske bibliotek 1.prioritet - Opfølgning v. hjælp til opstart i en database – gør os mere synlige rundt på biblioteket - ændre bordopstillinger - skilte, der viser, at vi gerne vil forstyrres Tages op som tema på teammøder – evt. kombineret med indretning af et zoneopdelt bibliotek Vagtordning ændres + opfølgning ved nedsættelse af en arbejds- gruppe Biblioteks- medarbejde ren - Undervisnin g i infor- mationssøg ning m.v. Alle nævnte ideérAlle initiativer overlades til U2

8 ASB Biblioteket 20/11 20068 Gennemslagskraft? Data fra fire brugere, rige data fra cultural probes og interviews Data fra 1000 brugere, statistik og kommentarer fra spørgeskema

9

10

11 ASB Biblioteket 20/11 200611

12 ASB Biblioteket 20/11 200612 Bibliotekaren har travlt og vil ikke forstyrres!

13 ASB Biblioteket 20/11 200613 Idéer i de to workshops: Stand nr. 1: Informationssøgning Integrere abstracts og indholdsfortegnelser – relevansvurdering Find de relevante databaser – Korte søgevejledninger online Samsøgning – integreret søgning og avanceret emnesøgning Stand nr. 2: Kontaktperson Synliggørelse af medarbejdernes kompetencer Varekatalog – klart signal om hvad man kan forvente sig Stand nr. 3: Faglig opdatering og dialog Blogs – nyhedsformidling og dialog Nye bøger, tidsskrifter og databaser vises via RSS feeds Stand nr. 4: Synliggørelse af bibliotekets informationsressourcer de steder, brugerne benytter Campusnet/Institutternes hjemmesider My library – de ting som bruges tit, skal gøres mere synlige

14 ASB Biblioteket 20/11 200614

15 ASB Biblioteket 20/11 200615 Input fra Workshop: Medarbejdernes faglighed bør være mere synlig

16 ASB Biblioteket 20/11 200616 Input fra Workshop: Et samsøgningssystem skal være simpelt bygget op og nemt at overskue. Samsøgning bør ikke være begrænset til vore egne ressourcer

17 ASB Biblioteket 20/11 200617

18 ASB Biblioteket 20/11 200618

19 ASB Biblioteket 20/11 200619

20 ASB Biblioteket 20/11 200620 Hver deltager fik udleveret 10.000 kr. i matadorpenge, som kunne bruges på at forbedre Bibliotekets dækning af den enkeltes informationsbehov. Deltagerne brugte pengene således: Stande og ideer Forskereog underv. Studerende Stand nr. 1: Informationssøgning Integrere abstracts og indholdsfortegnelser – relevansvurdering3.50031.500 Find de relevante databaser – Korte søgevejledninger online1.0003.500 Samsøgning – integreret søgning og avanceret emnesøgning29.50011.500 Stand nr. 2: Kontaktperson Synliggørelse af medarbejdernes kompetencer13.0008.000 Varekatalog – klart signal om hvad man kan forvente sig3.000 Stand nr. 3: Faglig opdatering og dialog Blogs – nyhedsformidling og dialog01.000 Nye bøger, tidsskrifter og databaser vises via RSS feeds6.0003.000 Stand nr. 4: Synliggørelse af bibliotekets informationsressourcer de steder, brugerne benytter Campusnet/Institutternes hjemmesider8.00020.000 My library – de ting som bruges tit, skal gøres mere synlige26.0008.000


Download ppt "ASB Biblioteket. ASB Biblioteket 20/11 20062 3 Udviklingsgrupperne U1: Formidling af ressourcer via webben U2: Integration ml. bibliotek og uddannelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google