Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Realkompetence Organisationsudvikling Bruger-ledet-uddannelse Sten Krog Clausen – John Bertelsen Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Kompetencestrategier i.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Realkompetence Organisationsudvikling Bruger-ledet-uddannelse Sten Krog Clausen – John Bertelsen Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Kompetencestrategier i."— Præsentationens transcript:

1 Realkompetence Organisationsudvikling Bruger-ledet-uddannelse Sten Krog Clausen – John Bertelsen Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Kompetencestrategier i fremtidens socialpsykiatri KL’s og Videnscenter for Socialpsykiatri konference 2. marts 2009 Nyborg Strand

2 Tilbud Aktivering og arbejdsprøvning Aktivitets- og samværstilbud Beskyttet beskæftigelse Uddannelsesprogram - Funktionsuddannelse - Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse - Medarbejderuddannelse - Rådgivning og supervision

3 Vanskeligheder med livsførelse, med uddannelse og med arbejde Mennesker med hjerneskade Mennesker med psykisk lidelse Mennesker med andre funktionsnedsættelser Mennesker med udviklingshæmning Mennesker med misbrug Mennesker med store sociale problemer Mennesker med sammensatte vanskeligheder

4 Den enkelte og det fælles Bristet tiltro til egne erfaringer Deles i uheldig i kontekst Strukturel isolation Selvskabt ditto Lille – eller nærmest ingen råderet Uheldig opmærksomhed på lidelse Mistro til skole og læring

5 Hensigter Bryde isolation Skabe råderet Uddannelsens egenværdi Uddannelse  arbejde Kvalificere  betydning for andre  personligt meningsgivende Læring – social aktivitet  Individuel udformning

6 Om uddannelsesprogrammet Fra midten af 1990erne start på udvikling af særligt tilrettelagte uddannelser Efteruddannelses projekt 2003-2005 Vejleder i funktionsuddannelse Tilbud om uddannelse til alle brugere Prioriteret og fokuseret indsats fra 2005 Aktuel erfaringsbaggrund med ca 125 individuelle uddannelsesforløb

7 Kort om uddannelserne Værkstederne som uddannelsessted Udarbejdelse af bruger og vejleder Uddannelserne er individuelt tilrettelagte, trindelte og målrettede Uddannelsesplan bliver til i et samarbejde Suppleres med kurser og praktik Evaluering og dokumentation

8 Erfaringsbarggrund Funktionsuddannelser 2009: 22 aktuelle forløb 3 afsluttet 2008: 29 afsluttede forløb 2007: 18 2004 -2006: 46 Sum 118 forløb excl. 11 afbrudte Periode 2004 til primo 2009

9 Indgang Værenjeg genstand Problemløsningjeg / genstand Refleksionjeg / jeg - genstand

10 Kort om indsatsen Introduktion, udredning, afklaring Fælles uddannelsesplan Bruger-vejleder relationer Samarbejde – også socialfagligt Supplerende kurser - praktik Læringsstrategi – kompensation Fag og pædagogik Vejledning, rådgivning Fælles evalueringsprocesser Dokumentation

11 Bruger og vejleder Fælles vs. isolation Afhængighed vs. autonomi (begge) Bidrag til: fælles mål Gode men asymmetriske relationer

12 Fra brugernes fællesskaber Social Models Recovery Adgang Deltagelse Bestemmelse (råderet) Fælles værdier

13 Nedslag – enkelte relationer Kooperation Individuel fælles udarbejdelse – og samtidig kooperation ’kategorisk imperativ’ Kommunikation Interaktion mellem mennesker, udveksling af information for at koordinere og forbinde og etablere relationer og nå fælles mål

14 Nedslag læreprocesser Stilladsering (vejledningen) Zonen for den følgende udvikling Situeret læring (legitim perifer deltagelse) Nye mesterlære (sociale læreprocesser) Dannelse – uddannelse (identitet og motiv)

15 Materialer i udvalg Hjemmesider www.saxenhoj.dk www.visp.dkwww.saxenhoj.dk www.visp.dk – vidensenhed Skrifter 2005.Håndborg i funktionsuddannelse 2006.Pixie uddannelsesaftale 2007.Uddannelse 1 Præsentationer 2008. Uddannelse til de svageste borgere, Temadag ViSP 2008. Breaking the isolation, DSA Lancaster University 2008. People with handicaps in education, ISCAR, San Diego University 2007. Uddannelse til det virkelige liv, LEVs landsmøde 2006. Uddannelse og reakompetence, NNDR.DK konference 2006. Education between recovery and integration, DSA Lancaster

16 Tak for ordet og for opmærksomheden John Bertelsen specialpædagogisk konsulent, cand.pæd Videnscenter for Specialpædagogik Den Sociale Virksomhed Saxenhøj jber@guldborgsund.dk Tlf. 5473 0574jber@guldborgsund.dk www.visp.dk www.saxenhoj.dkwww.visp.dkwww.saxenhoj.dk www.johnbertelsen.dk


Download ppt "Realkompetence Organisationsudvikling Bruger-ledet-uddannelse Sten Krog Clausen – John Bertelsen Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Kompetencestrategier i."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google