Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015."— Præsentationens transcript:

1 Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015

2 Disposition Historik –Tematiseret undervisning –En del af modelskolesamarbejdet Ledelse –Tid som en væsentlig faktor –Del af teamet Undervisere –Organisering –Refleksioner –Barrierer –Muligheder Elever –Fastholdelse –interviews Opmærksomhedspunkter –Trivsel hos eleverne –Processer

3 Tematiseret undervisning Før Benchmark Frustration hos elever Frustration hos lærere Elevernes opfattelse af fagene som adskilte elementer Erfaring fra projekt orienteret arbejde Efter Tematiseret undervisning Fornemmelse hos eleverne for fagenes samspil Lærerne får viden om hinandens fag Sikrer samarbejde mellem elever og mellem lærere Større afhængighed underviserne imellem Indlagte perioder med fag- faglige emnerAq<<2

4 Modelskolesamarbejdet Pædagogisk ledelse –Ført hånd –Sikre forankring af tiltagene –Ejerskab Motivationspædagogik –Udgangspunkt i hvor afdelingen var Helhedsorienteret undervisning –Hjælp til videreudvikling pædagogikken i temaer

5 Ledelse Tid som en væsentlig faktor –Tid til at underviserne kan være sammen om at tale pædagogik, tværfaglighed og ikke mindst planlægge forløbene. –Planlagte tidsrum for fælles planlægning Elevfrie dage –Opprioritering af planlægning i forhold til undervisernes aktiviteter iøvrigt

6 Ledelse Del af teamet –Nærmeste leder har deltaget i planlægning og implementering på lige fod med undervisere i øvrigt. –Deltagelse i kursusdage –Mulighed for at agere prompte i forhold til ændringer. –Alle ”hjælpefunktioner” i forhold til HG uddannelsen er med. (LOP og UE)

7 Undervisere Organisering –Alle undervisere på holdene deltager Refleksioner –Aflæring af gammel praksis Erhvervsfag og fagfaglige mål Barrierer –Pensum i dansk og engelsk Muligheder –Indsigt i andre underviseres fag

8 Undervisere Frustrationer –Afhængighed af hinanden –Fælles holdning til pædagogik og metode –Vanetænkning mht egen fag- undervisning Muligheder –Viden om nye fag og sammenhænge –Sammenhæng for eleven –Se eget fag i sammenhæng med andre fag

9 Elever Fastholdelse –21 elever startede i den hg1 klasse, som har arbejdet systematisk med temaer og modelskole –1 elev er gået over på en anden skole –1 elev har valgt at følge en anden klasse hos os Interview –4 elever var med til interviews i forbindelse med en Rambøll evaluering. –Udvalgt tilfældigt. –Helhedsorienteret undervisning som fokus. –Link:

10 Opmærksomhedspunkter Frustrationer hos undervisere –Kernekompetencer skal nytænkes –Egen praksis vs fælles praksis –Organisering af kollegial sparring om underviserens ændrede praksis Frustrationer hos elever –Afsmitning fra undervisere –Elevernes nye roller


Download ppt "Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google