Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opstartsmøde – implementering af infrastrukturdirektivet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opstartsmøde – implementering af infrastrukturdirektivet"— Præsentationens transcript:

1 Opstartsmøde – implementering af infrastrukturdirektivet
Erhvervsstyrelsen d. 26. august 2014

2 Dagsorden 1) Præsentation af direktiv 2014/61/EU om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation (infrastrukturdirektivet) 2) Forventet implementeringsproces og tidsplan

3 Infrastrukturdirektivet
Direktiv 2014/61/EU om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation Anvendelsesområde: Omfatter alle former for fysisk infrastruktur, herunder på tværs af sektorer, og alle virksomheder, der stiller fysisk infrastruktur til rådighed (netoperatører) Formål: At gøre det nemmere og billigere at etablere højhastighedsbredbånd

4 Direktivets fokusområder
Adgang til eksisterende fysisk infrastruktur (art. 3) Gennemsigtighed angående eksisterende fysisk infrastruktur (art. 4) Koordinering af anlægsarbejder (art. 5) Gennemsigtighed vedrørende planlagte anlægsarbejder (art. 6) Forenkling af procedurer for udstedelse af tilladelser (art. 7) Højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur (art. 8 og 9) Nationalt tvistbilæggelsesorgan (art. 10)

5 Art. 3 - Adgang til eksisterende fysisk infrastruktur
Ret til at tilbyde udbydere af elektroniske kommunikationsnet adgang til deres fysiske infrastruktur (reciprocitet?) Pligt til at imødekomme enhver rimelig anmodning om adgang til deres fysiske infrastruktur på retfærdige og rimelige vilkår og betingelser, herunder vedrørende pris (sker ved forhandling)

6 Afslag på adgang skal begrundes ud fra objektive, gennemsigtige og forholdsmæssige kriterier; fx (udvalgte kriterier) den tekniske egnethed af den fysiske infrastruktur disponibel plads (herunder fremtidig pladsbehov) risiko for i væsentlig grad at påvirke ydelsen af andre tjenester over samme fysiske infrastruktur Frist for afslag => 2 mdr. Nægtes adgang eller manglende aftale om adgang (senest 2 mdr. efter anmodning) => nationale tvistbilæggelsesorgan (bindende afgørelse senest 4 mdr. efter anmodning)

7 Art. 4 - Gennemsigtighed angående eksisterende fysisk infrastruktur
Ret til efter anmodning at få adgang til en række minimumsoplysninger om netoperatørernes eksisterende fysiske infrastruktur Minimumsoplysninger: Område Kabelføring Type Anvendelse af infrastrukturen Kontaktpunkt

8 Adgang til minimumsoplysninger kan begrænses under henvisning til fx netsikkerhed og -integritet, fortrolighed og drifts- eller forretningshemmeligheder (udvalgte kriterier) Adgang til minimumsoplysningerne kan gives via: En central dokumentationstjeneste opå baggrund af et offentligt organ, der er i besiddelse af oplysningerne, eller Netoperatørerne efter særlig skriftlig anmodning (senest 2 mdr. efter anmodning)

9 Efter særlig skriftlig anmodning imødekommer netoperatørerne rimelige anmodninger om anlægsopmålinger af nærmere specificerede elementer af deres fysiske infrastruktur (senest 1 mdr. efter anmodning) Ved tvister => nationale tvistbilæggelsesorgan træffer (bindende afgørelse inden for 2 mdr.) Evt. dispensation fra forpligtelser når eksisterende fysisk infrastruktur anses for teknisk uegnet, eller i tilfælde af kritisk national infrastruktur Modtager af oplysninger skal sikre overholdelse af fortrolighed og drifts- og forretningshemmeligheder

10 Art. 5 – Koordinering af anlægsarbejder
Ret til for netoperatører at forhandle aftaler om koordinering af anlægsarbejder Pligt til for netoperatører, der direkte eller indirekte udfører helt eller delvis offentligt finansierede anlægsarbejder, at imødekomme rimelige anmodninger om koordinering, Pligt forudsætter, at det ikke vil medføre ekstraomkostninger, det ikke vil hindre kontrollen med koordineringen, og anmodning indgives senest 1 mdr. inden endeligt projekt forelægges kompetente myndigheder

11 Manglende enighed om koordinering af anlægsarbejder senest 1 mdr
Manglende enighed om koordinering af anlægsarbejder senest 1 mdr. efter anmodning => nationale tvistbilæggelsesorgan (træffer afgørelse inden for 2 mdr. efter modtagelse af anmodning) Evt. dispensation fra forpligtelserne ved ubetydelige anlægsarbejder (værdi, størrelse eller varighed) eller i tilfælde af kritisk national infrastruktur

12 Art. 6 - Gennemsigtighed vedrørende planlagte anlægsarbejder
Efter specifik skriftlig anmodning stiller netværksoperatørerne en række minimumsoplysninger til rådighed om anlægsarbejder på deres fysiske infrastruktur Minimumsoplysninger om anlægsarbejder: Beliggenhed Type Hvilke netelementer der er tale om Forventet dato for påbegyndelse Varighed kontaktpunkt

13 Oplysningerne stilles til rådighed senest 2 uger efter anmodning
Adgang til minimumsoplysninger kan begrænses under henvisning til fx netsikkerhed og -integritet, fortrolighed og drifts- eller forretningshemmeligheder (udvalgte kriterier) Anmodning kan afvises hvis: Oplysningerne er gjort offentligt tilgængelige i elektronisk format, eller Der er adgang til oplysningerne via en central dokumentationstjeneste

14 Ved tvister => nationale tvistbilæggelsesorgan (træffer bindende afgørelse inde for 2 mdr.)
Evt. dispensation fra forpligtelserne ved anlægsarbejder af ubetydelig værdi eller i tilfælde af kritisk national infrastruktur

15 Art. 7 - Forenkling af procedurer for udstedelse af tilladelser
Alle relevante oplysninger om vilkår og procedurer for udstedelse af tilladelser til anlægsarbejder stilles til rådighed via en central dokumentationstjeneste Ret til via en central dokumentationstjeneste at indgive ansøgning om tilladelse til anlægsarbejder Kompetent myndighed udsteder tilladelse eller giver afslag senest 4 mdr. efter ansøgning om tilladelse (berører ikke andre særlige frister, der er fastsat for udstedelse af tilladelser)

16 Art. 8 – Højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur
Alle nyopførte bygninger og bygninger der gennemgår større renoveringsarbejder skal være udstyret med højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur Alle nyopførte flerfamiliehuse (etageejendomme) og flerfamiliehuse, der gennemgår større renoveringsarbejder, skal være udstyret med et adgangspunkt Gælder bygninger, flerfamiliehuse og renoveringsarbejder, der er ansøgt om byggetilladelse til efter

17 Frivillig ”bredbåndsforberedt”-mærkeordning kan indføres
Mulighed for dispensation fra forpligtelserne ved visse kategorier af bygninger, navnlig enfamiliehuse, eller ved større renoveringsarbejder i tilfælde hvor det har uforholdsmæssige konsekvenser at opfylde forpligtelserne, fx med hensyn til Omkostningerne for individuelle ejere eller ejerforeninger Bygningstypen (fx kategorier af monumenter, historiske bygninger, ferieboliger, militærbygninger m.v.)

18 Art. 9 – Adgang til bygningsintern fysisk infrastruktur
Udbydere af kommunikationsnet har ret til at etablere deres net for egen regning frem til adgangspunktet Udbydere af kommunikationsnet har ret til adgang til eksisterende bygningsintern fysisk infrastruktur, hvor duplikering er teknisk umulig eller økonomisk ineffektiv Indehaver af brugsretten til adgangspunktet eller den bygningsinterne fysiske infrastruktur imødekommer alle rimelige anmodninger om adgang

19 Ej enighed om adgang inden for 2 mdr
Ej enighed om adgang inden for 2 mdr. efter anmodning => nationalt tvistbilæggelsesorgan (træffer bindende afgørelse inden for 2 mdr.) Evt. dispensation fra forpligtelserne for bygninger hvor adgang til et eksisterende net er sikret Udbydere af kommunikationsnet har ret til efter aftale med en abonnent at tilslutte sit net hos abonnenten, forudsat at privat ejendom påvirkes mindst muligt, fx genbrug af eksisterende fysisk infrastruktur eller fuld retablering

20 Art. 10 – Nationalt tvistbilæggelsesorgan
Etablering af et eller flere kompetente organer, der kan fungere som nationalt tvistbilæggelsesorgan => retligt adskilt og funktionelt uafhængigt af enhver netoperatør Der udpeges et eller flere kompetente organer på nationalt, regionalt eller lokalt plan til at udføre de funktioner, der påhviler en central dokumentationstjeneste

21 Implementeringsproces
EVM fremsætter lovforslag i februar 2015 Grundet direktivets vidtrækkende omfang ønsker ERST tæt samarbejde med relevante ministerier og myndigheder, samt tæt inddragelse af branchen ERST forventer ændringer i følgende lovgivning: Vejlovgivningen (TRM) Byggelovgivningen (KEBMIN) Graveloven (EVM) Teleloven (EVM)

22 Vejlovgivningen TRM fremsætter lovforslag til vejlov i oktober TRM har afholdt høring over udkast til forslag til lov om offentlige veje m.v. => ERST har afgivet høringssvar ERST har i høringssvaret fremsat forslag om: At der som vilkår for udstedelse af en gravetilladelse til større sammenhængende anlægsarbejder indføres en pligt for graveaktører til at koordinere anlægsarbejder med andre graveaktører, herunder på tværs af sektorer, med henblik på etablering af fysisk infrastruktur (art. 5 og 6)

23 Byggelovgivningen Direktivets art. 8 om højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur ved nybyggeri og større renoveringsarbejder foreslås implementeret i byggelovgivningen Det afklares med KEBMIN om implementeringen skal ske ved en ændring af byggelovgivningen, eller om EVM medtager bestemmelsen i forslag til ændring af graveloven og teleloven, hvorefter der henvises hertil i byggelovgivningen

24 Graveloven og teleloven
Direktivets art. 3 og 9 om adgang til eksisterende fysisk infrastruktur og bygningsintern fysisk infrastruktur foreslås implementeret ved ændring af graveloven og teleloven Eksisterende regler i teleloven (§§ ) om samhusning og fælles udnyttelse af faciliteter forventes ophævet, da de nye regler skal gælde infrastrukturejere på tværs af sektorer

25 Øvrige bestemmelser I forhold til direktivets art. 4 om gennemsigtighed angående eksisterende fysisk infrastruktur vurderes det eksisterende Ledningsejerregister (LER) som udgangspunkt at opfylde kravene => Det afklares med MBBL om der er behov for ændringer Implementering af direktivets art. 7 og 10 om procedure for udstedelse af tilladelser og kompetente organer afhænger af udfaldet af implementeringen af direktivets øvrige bestemmelser

26 Tidsplan for implementering
Perioden juli – oktober 2014: Lovforslag udarbejdes 3. og 10. september 2014: Dialogmøder Perioden 4. – 19. september 2014: Bilaterale møder 19. november – 17. december 2014: Offentlig høring (4 uger) 25. februar 2015: (Forventet) fremsættelse af lovforslag


Download ppt "Opstartsmøde – implementering af infrastrukturdirektivet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google