Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt"— Præsentationens transcript:

1 Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Når man skal vurdere en teksts kvalitet, skal man have kriterier at gå ud fra De følgende dias kan fungere som inspiration til, hvilke kriterier, man kan gå ud fra. Kvalitetsvurderingen bør desuden altid hænge sammen med målovervejelser. I hvilken sammenhæng skal bogen bruges? læsetræning opøvelse af fiktionskompetence optakt til en samtale om et vanskeligt emne opmærksomheden på sproglige virkemidler Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt

2 Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Kvalitetskriterier ifølge Sven Møller Kristensen (1969) Weinreich: Børnelitteratur en grundbog (s ) Hansen, Stine Reinholdt: Børnelitterær kritik. Om kvalitetskriterier i nyere børnelitteraturforskning. I: Nedslag i børnelitteraturforskningen. Roskilde Universitetsforlag, 2005. Enhed: Teksten skal være organiseret, så værkets enkeltdele supplerer hinanden i en samlet helhed, og helheden skal være mere end delene Intensitet: Værket skal demonstrere en form for kunstnerisk kraft eller energi. (det kan være en fremstilling af sansninger, følelser og andre oplevelseselementer på en måde, der skaber opmærksomhed). Kompleksitet: Værket skal rumme en mangfoldighed af modsætninger, som supplerer hinanden inden for den givne tekst. Det kan være sammensathed i komposition, i persongalleri el.l. Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt

3 Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Klassiker-begrebet Weinreich: Børnelitteratur en grundbog, s. 54 Skyum-Nielsen, Erik: At definere klassikere.I: Bogens Verden nr. 6, 1990 Klassiker-kriterier anvendt af et kanonudvalg i 94. (Forløber for kanon-udvalget Bemærk at kanon i dag er en forfatterkanon – ikke en værk-kanon): Universalitet Transhistorisk rækkevidde Kompleksitet og sluttethed Mangetydig flerstemmighed Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt

4 Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Kvalitetskriterier ifølge Thomas Illum Hansen Procesorienteret litteraturpædagogik. Dansklærerforeningen, 2004 Kvalitet hænger sammen med over- og underbestemtheden i den litterære tekst Det flg. citat forklarer, hvad det vil sige, at teksten er både over- og under-bestemt og sætter kvalitet i relation dertil. ”Underbestemt fordi litteraturens tomme pladser og ubestemthedssteder kalder på læserens udfyldning og fortolkning. Overbestemt fordi litteraturen fastholder og synliggør menneskelige erfarings- og forståelsesmønstre ved at væve ting, handlinger og stemninger tæt sammen i det fiktive univers…Afgørende for den litterære kvalitet er at under- og over-bestemtheden ikke uden videre lader sig bestemme entydigt”. (s. 27) Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt

5 Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Kvalitetskriterier omtalt i Moos: Litteratursamtalen som litteraturpædagogisk arbejdsform. I: Men først skal bogen læses. L & R Uddannelse, 2002 Der skal være noget at tale om både indholdsmæssigt og litterært Tekstens indhold skal have appel til samtalens deltagere Teksten skal have æstetisk værdi (altså have en bevidst komposition, fortælleteknik, litterært sprog m.v.) Teksten skal kunne tåle genlæsning Børnene skal have mulighed for at tilegne sig tekstens univers og sprog uden læsebarrierer Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt

6 Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Karakteristik af moderne børne- ungdomslitteratur Kampp, Bodil: Perspektiver på ungdomslitteratur – nationalt og globalt I: Børnelitteratur – læsninger og undervisning. Dansklærerforeningen, 2004 Karakteristika på moderne b&u-litteratur (ifølge Kampp) Formsproget er ofte meget avanceret (der eksperimenteres fx med fortællestilen, så selve fortælleforholdet bliver en vigtig del af budskabet) Nøgleord kunne være: hyppigt skiftende synsvinkler, nuanceret billedsprog, intertekstualitet, genreblanding, metafiktion, polyfoni… Der er ofte dystopiske træk og fravær af positive voksne rollemodeller Er disse karakteristika tegn på kvalitet? Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt

7 Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Kriterier (med blik på læsekompetencer) Brudholm, Merete (2002): Læseforståelse. Alinea (s ) Læselig: teksten skal visuelt passe til målgruppen, dvs. have en hensigtsmæssig typografi og layout. Læsbar: teksten skal være sprogligt tilgængelig (dens ord- og begrebsverden skal passe til målgruppen. Syntaksen skal være i orden, og der skal være sammenhæng - både når det gælder kohærens og kohæsion). Læseværdig: teksten skal have et væsentligt indhold og en hensigtsmæssig form (der passer til indholdet). Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt

8 Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Den gode prøvetekst (et eksempel på kriterieanvendelse i praksis) Henny Stouby i Dansk nr. 7, 2004 Form. Teksten skal æstetisk rumme virkemidler, som giver eleven mulighed for at vise evne til ”at læse mellem linjerne” (der skal være nogle prægnante tekstspor, som eleven kan vise evne til at iagttage). Indhold. Teksten skal indholdsmæssigt være tilgængelig for eleven. Omfang. Teksten må ikke være for lang – men skal på den anden side være lang nok (eller komprimeret nok). Der skal være noget at tale om. Henny Stouby omtaler Malles Ark af Louis Jensen som en eksemplarisk prøvetekst Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt


Download ppt "Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google