Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Akademiet for talentfulde unge VELKOMMEN!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Akademiet for talentfulde unge VELKOMMEN!"— Præsentationens transcript:

1 Akademiet for talentfulde unge VELKOMMEN!
Tom Fisker Jørgensen:

2 Dagens program Aftenens program
Hvordan får du succes med dit talent? Forstå dig selv Forstå andre Perception og farver Empati Insights® Discovery Personprofilen Faldgruberne for dit talent Styrken bag dit talent Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

3 Motivationen til at være på Lead the Talent?
At I får værktøjer til at udvikle jer selv. At vi få en underholdende og lærerig aften. Alle kommer ud på Insights-tæppet, og I bedes snakke i grupper af 3 personer. Hvad motiverer dig til at være en del af Lead the Talent? Tom Fisker Jørgensen: Målene © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

4 Kort præsentation af Insights
Tom Fisker Jørgensen, Business Manager, Insights Danmark - Cand. Mag + efteruddannelse i strategi og ledelse. - Udvikler talentprogrammer nationalt og internationalt. - Kan certificere virksomheder i talentprogrammer mv. - Ansvarlig for at hjælpe Insights’ 55 associerede Partnere i Danmark til succes. Tom Fisker Jørgensen:

5 3 succesfaktorer påvirker din karriere
Lær lektien fra de situationer du kommer i. Vær stor nok til at være lille. Spil andre mennesker gode. Tom Fisker Jørgensen: Talentudvikling og graduateprogrammer © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

6 En lille remse i godt må huske… Stil åbne spørgsmål
“I keep six honest serving men. They taught me all I knew. Their names are What and Why and When and How and Where and Who.” - Rudyard Kipling Let’s use this quote to guide us in our thinking, now and during the four days about maximizing our investment in time, money and emotion to be here.

7 Udfoldelsen af dit talent
Personlig effektivitet Tom Fisker Jørgensen: Udfoldelsen af dit talent

8 Hvem er jeg? Tom Fisker Jørgensen:
© Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

9 Øvelse Talentspørgsmål der udvikler DIG
Kig på side 2 i hæftet og besvar ét eller flere af spørgsmålene skriftligt. Spørg nu én eller to omkring dig hvilket spørgsmål de har besvaret. Udveksl svar. Tom Fisker Jørgensen: Side 2 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

10 At forstå sig selv … gennem andre Tom Fisker Jørgensen:
© Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

11 At spille andre gode handler om motivation
Tom Fisker Jørgensen: Kompetent I relation Autonomi © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

12 Vinklen i dag: Talenter er ALTID noget for andre
Forstå dig selv Forstå andre Tilpas dig, skab kontakten Kommunikér personbestemt Det effektive team / den effektive studiegruppe Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

13 I aften handler om bevidstgørelse
Effekt Ubevidst kompetent ”Der er god mening i det du siger, og…” Anvendelse ”Hey, når jeg lytter til andre, så respekterer de min mening mere.” Bevidst kompetent ”Må jeg ikke nok høre din mening?” Fremskridt Accept ”Måske jeg skulle prøve på at få flere informationer inden jeg råber op.” Bevidst Inkompetent ”Jeg er ikke vant til at lytte til andre.” Indsigt ”Nå, det er måske smart nok at jeg tilpasser mig.” Ubevidst Inkompetent ”Jeg er, som jeg er. Jeg siger altid mig mening, råt for usødet!” Succesfulde talenter formår at arbejde selvbevidst med sig selv. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

14 Vi spiller hinanden gode
Tom Fisker Jørgensen: Topic Agenda The following is a suggested order of events to deliver the Personal Effectiveness Session. Recognizing that, you as a faculty member have a wealth of experience in delivering full-day Personal Effectiveness workshops we encourage you to adapt this day and the detailed agenda to your delivery preferences. However, the main topics of Perception, the Four Colours, Preferences, The Eight Types and the Discovery Profile need to be addressed during the session. q  Programme Overview :05 q  Icebreaker :15 q  Objectives :05 q  Ground Rules :10 q  Understanding Self and Others 00:10 q  The Power of Perception – Visual Images; Ladder of Preference 00:25 q  Lessons from the Art of Juggling 00:10 q  Break :15 q  The Insights Colours - Overview 00:30 q  What Colour are you? :05 q  Colour Exercise - Festival 00:30 q  Attitudes and Preferences :10 q  Attitude: Introversion and Extraversion 00:20 q  The Rational Functions: Thinking and Feeling 00:15 q  The Irrational Functions: Sensing and Intuition 00:15 q  Lunch :00 q  Introduction to the Eight Insights Types 00:10 q  The Insights Discovery Profile - Introduction 00:05 q  Overview pages of Discovery Profile 00:20 q  Insights Graphs 00:10 q  Communications ‘Dos and Don'ts’ & ‘Value to the Team’ 00:10 q  Strengths – colleagues tick and feedback 00:20 q  Possible weaknesses 00:20 q  Recognising type - What Colour are you facing? 00:15 q  Exercises: Type Strategies from Learning Guide & Knee to Knee 00:30 q  Walking the Wheel, Building Your Team Wheel 00:15 q  G-WAVE Action Planning and The Wisdom of Geese Close 00:10 Detailed review of these topics is not provided in this Faculty Guide. Please refer to your ‘Learning Guides’, ‘Practitioner Guides’, ‘Facilitator and Coach Notes’ and supporting PowerPoint slides for suggestions in delivering these topics.

15 Insights kortspillet Vælg 2 kort af hver farve = 8 i alt.
Læs kortene. Du må højest beholde 2 af de kort du har trukket! De skal passe på dig. Giv de andre kort væk til forskellige personer på Insights-tæppet. Modtag kun kort, som passer til dig. Du kan sige ”nej” til et kort. Når vi er færdige, skal du synes, at teksten på alle de kort du har modtaget passer på dig. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

16 Insights kortspillet Gå i grupper af ca. 3-4 personer.
Vælg det kort som du er gladest for at have modtaget. Fortæl de andre hvorfor du er glad for at have modtaget dette kort, og hvornår ordene især passer på dig. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

17 Perception/Opfattelse
Insights Tom Fisker Jørgensen: Perception/Opfattelse

18 “We see the world not as it is, but as we are”
z “We see the world not as it is, but as we are” Stephen Covey Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

19 Hvor mange ansigter så du?
Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

20 Perception/opfattelser Vi kan være uenige og begge have ret
“Al vores viden har sin oprindelse i forskellige opfattelser.” Leonardo da Vinci Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

21 Præferencestigen “Gå op af stigen”
Tom Fisker Jørgensen: Kilde: The ‘Ladder of Preference’ is inspired by: 1) Chris Argyris’s and his ‘ladder of inference’ detailed in ‘Overcoming Organizational Defences’ 2) Robert Ellis and his ABC model detailed in ‘Theoretical and Empirical Foundations of Rational-emotive Therapy’ and 3) The four Jungian functions identified in ‘The Psychology of C.G.Jung’ by Jolande Jacobi © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

22 Tom Fisker Jørgensen:

23 Forskellig opfattelse
Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

24 “Jeg sagde ikke, at han havde stjålet pengene”
Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

25 Budskaberne skabes i fortolkningen
”No one would talk much in society if they knew how often they are misunderstood by others.” - Johann Wolfgang Von Goethe Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

26 Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

27 Perception Hjernen fortolker mønstre udfra tidligere erfaringer – eller udfra mønstre den kender i forvejen Ekstra nyt: Forskingn fra Købnehvans unviersitet Ifløge froskning ved Købnehvans unviersitet, er det lige mgeet hvklien rkækefløge bogstveanre i ord komemr. Det eesnte der beytder noegt er at det frsøte og sistde bogtasv er på drees rtete plads. Slevom rseten er et ttaolt rod vil du knune lsæe det uden probelmer. Det sklydes at den mnensekelgie hjrene ikke lsæer hvret bogtsav for sig, men dremiod hlee ord. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

28 Perception Tom Fisker Jørgensen:

29 Vi ser ikke verden, som dén er, men som vi selv er
Tom Fisker Jørgensen:

30 Vejen til udfoldelsen af talentet
Tom Fisker Jørgensen: Insights’ farverne

31 Carl Gustav Jung 1875-1961 Andi Lothian and Insights 1987
Tom Fisker Jørgensen:

32 Insights’ fire farveenergier
HavBlå Objektiv, logisk, analyserende, korrekt SkovGrøn Venlig, lydhør, rolig, tålmodig, omsorgsfuld, SolGul Entusiastisk, engageret, idérig, spontan, optimistisk Tom Fisker Jørgensen: IldRød Beslutsom, effektiv, fokuseret, konkurrende Side 3 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

33 Hvad sker der når Egoet bliver for stort?
Salgsmødet Hvad sker der når Egoet bliver for stort? Tom Fisker Jørgensen: Målet er ikke nået Målet er nået © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

34 Salgsmødet Så låser vi døren, mødet starter nu! Dem der kommer for sent til der her møde, de har lavet en seriøs fejl. Det er vigtigt det her. Det skulle ikke undre mig, om dem der ikke nåede det, også er kernen til vores problemer. Kan jeg få noget ro! Nu skal I sgu koncentrere jer. Det er mig der er chef. Som I kan se så er vi meget langt fra vores mål – I har slet ikke levet op til det i lovede mig i foråret. Vi får slet ikke solgt de æbler vi skal! Jeg har lige ridset det op her: 3 kæmpe overmodne æbler ligger tilbage at finde en løsning på. Der skal nye boller på suppen – vi skal have lavet en ny teamstruktur. Jeg har en gennemtænkt løsning til dette formål. I skal ikke bekymre jer, jeg har brede skuldre. I skal hver levere en rapport til mig inden imorgen kl , hvor I tydeligt beskriver hvad I vil gøre for at få mere succes i jeres roller. De af jer som jeg finder svagest i deres argumentation skal ikke regne med at være en del af teamet længere. Vi skal have fart over feltet. Efter denne her peptalk og uddelegering, så ved I hvad I skal gøre – brug den motivation jeg har givet jer fornuftigt - det er nu op til jer at handle, folkens. Jeg tager ingen spørgsmål, mødet er hævet. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

35 Salgsmødet Velkommen til mødet! Skal vi lige vente et par minutter indtil de andre kommer? De laver jo også en masse vigtigt. Jeg lader døren stå, så kan de bare komme til. Er der nogen der vil have te? Jeg har købt en helse-te, der virkeligt skulle være god. Jeg har gode nyheder til jer. Processen forløber rigtigt godt med juicesalget. Der er kun 3 små områder som vi endnu skal have kigget på, så kan vi alle slappe af. Men som jeg ser det, så forløber processen fint, og der skal ikke ændres på noget. Lad bare alt blive ved det gamle. Som I kan se på paradisets træ her, som jeg synes fint illustrerer selve holdånden, så er det et spørgsmål om vi overhovedet skal pille ved de sidste røde æbler – vi kunne jo blive straffet. Nu kører det jo lige så godt. Har I nogle kommentarer? Jeg vil meget gerne have jeres inputs til vores fælles vej frem – det er vigtigt at vi hjælper hinanden her, og at alle kan se sig selv i projektet. Jeg vil gerne høre jeres mening om processen indtil videre, og så kan vi stemme om bagefter hvad vi gør. Skal vi stemme om hvorvidt vi skal stemme om at drøfte processen? Vi skal i hvert fald være enige, og jeres mening betyder meget for mig. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

36 Salgsmødet 2006 2007 2008 2009 Omsætning xzxvvsdgre 321123 Debitorer Agagasdd 43214 23124 123414 Optimeringer 2341 234123 41234 Performance 80,132% 8153% 83,34% Strukturændringer sdfgsfgd rgsdfgsdfdg dsfgsgsg sdfgsdgd Tilfredshedsanalyse Fgwergwr gfdsgsdfgd fgsfdgsgdfg fgsfgsgsgf Gruppe 1 Wergt43342 sfdsfdgd gfdsgdfg vdsewrh Gruppe 2 egewra sdfgsdfgsdf gfdgsdfg sdrfgbs Gruppe 3 Adgag sdgsfgsdfg gregbrt wergwerhg Gruppe 4 Asg gfdsgsdfg zcvzbre werhgwer Gruppe 5 sdfgsdfg tregwe htrretrh werhwere Gruppe 6 Werggr dsfgsdfg fgsgerth fdewfwer Gruppe 7 Ggerwg fdgsdfg wergwerg rgwerwegs Samlede udgifter 235523 324234 421341 Årsresultat 15325 Velkommen. Nu er i her. One size fits all – det kan da ikke være rigtigt. Alle har fået tilsendt mailen omkring dagsordenen for mødet for 2 uger siden, nej 13 dage siden. En af vedhæftningerne har på side 5 dette skema. Jeg har kigget på udviklingen nogle år tilbage, og kan se at vi kan optimere på en del delprocesser. Mht. til at opnå et salg af juice, som lever op til de aftalte målniveauer, så mangler vi ca. 3 ½ område. Med den rigtige analyse af logistikken og strukturering af ressourcefordelingen, så er chancerne for at vi kommer i mål 7 dage før planlagt, ca. 98,5%. Jeg har tilladt mig at kigge nogle år tilbage i produktionen – det er jo vigtigt at lære af sine erfaringer. Med den her planlægning, så får 5 af teamets medlemmer tid til at samle op på nogle af deres andre gøremål. Jeg har omrokeret nogle teammedlemmer på basis af denne proces. Omrokeringen gør at produktionen bliver mere hensigtsmæssig og derfor mere udbytterig. I stedet for at skrive jeres navne ind, så har jeg givet jer en bogstav-kode for nemhedens skyld. Mine anbefalinger er at I følger disse anbefalinger. Tak skal I have. Det hele står beskrevet her, hvad I skal gøre. Uha, hvor er i mange. Jeg chekker lige at jeg har fået sagt det hele. Motivering af medarbejdere. Check. Uddelering af opgaver. Check. Checkning af checkliste. Check. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

37 Salgsmødet Hejsa allesammen! Undskyld jeg kommer for sent. Jeg mødte lige en tidligere kollega på vejen herhen, og det viser sig at han også er i æblebranchen. Ja, han har i hvert fald en del æbletræer hjemme i haven, så det kan godt være vi skal overveje et samarbejde med ham. Jeg er glad for at vi er så mange i dag. Det var vist ikke alle der fik min besked om, at jeg ville rykke mødet til dette her lokale. Men nogen gange så er mund-til-mund metoden meget effektiv. Det går fantastisk! Intet mindre. Jeg kan kun få øje på to områder vi lige skal have klaret, men det er ingen sag. Jeg foreslår to nye teams, et team rød og et team grøn. Kan jeg få jeres commitment til det? Vi deler her... Team grøn siger lige deres kampråd, op at stå – Farve: “grøn, grøn, grøn” (med knyttede næver) og nu rød siger deres “rød, rød, rød” (med armene over hovedet). Prøv at se min illustration, næste år vokser træerne ind i himlen, hvis vi fortsætter med den energi og entusiasme vi har nu! Har I lyst til at være med på vognen? Hva? Så kører vi! © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

38 Insights’ fire farveenergier
På en god dag… Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

39 Øvelse: Din ideelle personlighed
Hvad kendetegner dig på en god dag på dit gymnasium? Reflektér herover! Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

40 Nu hvor du er ude på tæppet: Bliv bevidst om dine dårlige dage
Hvilke uhensigtsmæssige vaner har du, som ikke umiddelbart skaber positive relationer med andre? Side 4 Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

41 Men typisk er der én farve som er mere dominerende end de andre.
De 4 farver Vi har alle 4 farver i os. Men typisk er der én farve som er mere dominerende end de andre. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

42 Hvordan ser jeg mig selv?
Overvej nu hvordan dit eget klodstårn skal sammensættes. Den farve du tror du har mest af placerer du i toppen. Ingen farve er bedre end andre! Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

43 Empati er et must for udfoldelsen af talentet

44 Hvad er det jeg vil sige med dette billede om empati?
Tom Fisker Jørgensen:

45 Anerkend andres perspektiv Afhold dig fra at dømme
Empati Anerkend andres perspektiv Afhold dig fra at dømme Genkend andres følelser Føl med dem Tom Fisker Jørgensen:

46 Øjne Ører Konge Hjerte “At lytte”
Chinese Symbol(5 minutes) Describe: The traditional Chinese characters that make up the verb “to listen” tell us something significant about this skill. According to these characters, listening involves: (Build slide after each description.) Ears (listening for verbal messages) Eyes (listening to body language and facial expressions) Heart (listening with our whole self, giving our full attention to the person speaking) In addition, thoughts, emotions, and intent map directly to ears, eyes, and heart. They could also be extended to map to IQ, EQ, and SQ (intellectual intelligence, emotional intelligence, and spiritual intelligence—connection with personal values). Explain: Listening is the most underdeveloped and underutilized management skill. A lack of listening is perhaps the single greatest cause of miscommunication. A person must focus on the person, listen to their content, and avoid making judgments and jumping ahead to prepare an answer. Good listening skills help build trust, confidence, and rapport. As a result, people feel encouraged to continue discussing needs and concerns. As you progress through the levels, the degree of interpretation needed on the part of the listener increases. It therefore requires progressively higher levels of attention, and it is increasingly important to check your interpretations (judgments). Tell the participants that they will shortly be practicing listening at the three levels. As they practice, they can use the Listening Tool on their Memory Stick. Konge Hjerte © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks. ©2006 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary. 46

47 Farveenergierne har iboende fælder hvad angår lytning
Tænkeren Rynker gerne øjenbryn, og er på udkig efter at korrigere dig. Afbryderen Utålmodig og fokuseret på at bringe sin egen stærke mening i spil. Hovednikkeren Nikker imødekommende og lader dig tale i evigheder. Foregiveren Foregive at lytte, men de er i deres egne tanker, og får deres egne idéer. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

48 De 5 niveauer i Effektiv Lytning
Ignorering Absolut ingen anstrengelse for at lytte. Foregivelse Man giver indtryk af at lytte Udvalgt lytning Man hører det man vil høre Opmærksom lytning Man fokuserer på talerens ord og budskab, og sammenholder dette med egne erfaringer. Empatisk lytning Man lytter af hele sit selv med såvel ører, øjne og hjerte for at forstå talerens intentioner og følelser. Man lytter efter det der ikke bliver sagt. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

49 7 grundregler for Empatisk Lytning
Hold øjenkontakt - både når du lytter og når du taler. Den gyldne middelvej er bedst. Hverken nedstirring eller mangel på øjenkontakt er særligt motiverende for din samtalepartner. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

50 7 grundregler for Empatisk Lytning
Giv fuld opmærksomhed Færdiggør eventuelle opgaver på forhånd, så du kan fokusere 100% på interaktionen. Engagér dig i det der bliver sagt til dig, så vinder du din samtalepartners respekt. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

51 7 grundregler for Empatisk Lytning
Brug din krop Afspejl talerens kropssprog, holdning, bevægelse, gestik og udtryksform. Lad være med at blive en gennemført copycat. Din samtalepartner vil føle sig manipuleret med. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

52 7 grundregler for Empatisk Lytning
Læg mærke til stemmelejet Match volumen og hastighed. Match stemmelejet men lad dig ikke rive med af – eller slå ud af - negative signaler. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

53 7 grundregler for Empatisk Lytning
Foregrib ikke hvad taleren skal til at sige Du skal ikke altid have ordet Selvom du gerne vil i centrum, er utålmodig og har løsningen på alt, så skal du lære at give plads til andres tale. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

54 7 grundregler for Empatisk Lytning
Vær tålmodig Tillad stilheder, og spørg gerne taleren om at tydeliggøre det du finder nødvendigt. Hvor meget ryger ind på lystavlen? 1/ bits når vi ikke koncenterer os 16/ bits: Alm. koncentration 40/ bits: Top koncentration Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

55 7 grundregler for Empatisk Lytning
Opsummér gerne budskabet Fra tid til anden kan du med egne ord gentage din forståelse af hvad der er blevet sagt, så taleren ved hvor du er. Du skal ikke hele tiden gentage hvad taleren siger, men opsummér gerne med dine egne ord. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

56 Øv dig i at lytte Stil jer overfor hinanden 1 og 1.
Personen med de mest nuttede ører agerer “lytter”, den anden agerer “fortæller”. Fortæl lytteren om hvad du brænder for. Lytteren skal agere de 5 niveuaer. (Niveauskift bliver indikeret af mig) Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

57 Ignorér alt hvad du kan 1) Ignorering Tom Fisker Jørgensen:
© Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

58 Foregiv at lytte 2) Foregivelse Tom Fisker Jørgensen:
© Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

59 Vælg hvad du vil høre 3) Udvalgt lytning Tom Fisker Jørgensen:
© Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

60 Vis stor opmærksomhed 4) Opmærksom lytning Tom Fisker Jørgensen:
© Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

61 Lyt empatisk med alt hvad du har
5) Empatisk lytning Lyt empatisk med alt hvad du har Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

62 Akademiet for Talentfulde Unge
Tom Fisker Jørgensen: Insights Discovery Personprofil

63 ”Personlig stil”, ”Interaktion med andre” og ”At tage en beslutning”.
Læs de 3 sider i afsnittet Overblik, og understreg sætninger eller dele af sætninger, som du er FULDSTÆNDIG uenig i. Hæng dig ikke i enkelte ord. Gang det antal af sætninger, du har understreget med 2 og træk det tal fra 100. 2,5 sætning x 2 = 5%. 100% - 5% = 95% præcision. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

64 Akademiet for Talentfulde Unge
Side 5 Akademiet for Talentfulde Unge Tom Fisker Jørgensen: Insights diagrammer og din placering i Insights-hjulet

65 1. Diagram – Bevidst person
Den del af personligheden, hvor privat og offentligt mødes og påvirker hinanden Hvor den vi er, påvirker den vi forventes at være og omvendt En kombination af: Den, vi tror, vi er Den, vi gerne vil være Den, vi tror, at andre forventer vi er ‘Persona’ var betegnelsen for den maske, som skuespillere i det antikke Grækenland gik med for at vise, hvilken personlighed deres rolle havde. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

66 2. Diagram – Den mindre bevidste persona
Dit mere instinktive “Jeg” Dit “Jeg” når du ikke har kontrol over, hvordan du præsenterer dig for omverdenen Den mindre bevidste persona er afledt af det bevidste persona søjlediagram. Dit mindre bevidste Jeg - når du er under pres. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

67 Præferenceflow diagrammet (det midterste diagram)
Dit Præferenceflow Præferenceflow diagrammet (det midterste diagram) Viser i hvor høj grad din offentlige persona (sådan som du ser dig selv) (1. diagram) flytter sig i forhold til dit mere instinktive “Jeg” (2. diagram) Afgørende for i hvor høj grad de forskellige præferencer i øjeblikket påvirker din arbejdsstil Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

68 Akademiet for Talentfulde Unge
Tom Fisker Jørgensen: Insights-hjulet

69 Vi går fra 4 farver til 8 typer…
Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

70 Præferencerne TÆNKNING EKSTRAVERSION INTROVERSION FØLELSE
Tom Fisker Jørgensen: FØLELSE © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

71 Du er én ud af ca. 7,03 mia. forskellige mennesker på jorden.
… til DIG Du er én ud af ca. 7,03 mia. forskellige mennesker på jorden. Du er unik! …og dette respekterer din Insights Personprofil. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

72 Jungs præferencer og farveenergierne - Opsummering
HavBlå Kombinationen af præferencer for introversion og tænkning. Det skaber en stil som er opgaveorienteret, rolig under pres, eftertænksom og objektiv. IldRød Kombinationen af præferencer for ekstraversion og tænkning. Foretrækker et højt aktivitetsniveau, at være logisk samt at fokusere på facts. SolGul Kombinationen af præferencer for ekstraversion og følelse. Kobler sociale kompetencer og hensyn til andre med at være dynamisk og underholdende. SkovGrøn Kombinationen af præferencer for introversion og følelse. Det skaber en stil, som foretrækker dybde, refleksion og demokrati. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

73 Energier og typer i Insights-hjulet
De fokuserede typer. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

74 Energier og typer i Insights-hjulet
De klassiske typer. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

75 Energier og typer i Insights-hjulet
De adaptive typer. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

76 3 meget vigtige fakta du skal huske
Ingen positioner på hjulet er bedre end andre. Hver position giver unikke gaver og styrker. Hver position på hjulet er i stand til at tilpasse sig til og kommunikere med de andre. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

77 Jeres fælles position Bevidst 17 21 14 9
© Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

78 Jeres fælles position Bevidst
© Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

79 Jeres fælles position Mindre bevidst
© Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

80 Talenter formår at udvikle deres blinde pletter.
Læs siderne ”Mulige blinde pletter” i din Insights Discovery Personprofil. Ca. side 12. Find den ene sætning, som du reagerer mest på. Del din sætning med andre i stående 3-4 mands grupper, og fortæl om de tanker sætningen sætter i gang hos dig. Sæt gerne konkrete situationer på. Dem der ikke snakker har til opgave at stille åbne spørgsmål: hvornår, hvem, hvordan, hvorfor? Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

81 Akademiet for Talentfulde Unge
Tom Fisker Jørgensen: Kontakt og kommunikation

82 Hvordan skal vi kommunikere?
Det går galt, når vi ikke er opmærksomme på hinandens behov. Hvis vi respekterer hinandens præferencer og kommunikative behov så bliver samarbejdet langt bedre. Toms kommentarer: Vigtigste regel: husk at det er modtageren, der bestemmer budskabet. Det er altså afsenderens opgave at sende et budskab afsted, så modtageren forstår det. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

83 Kontakt og kommunikation HavBlå energi
TÆNK PÅ AT: Være velforberedt og grundig. Give skriftligt under- byggede præsentationer. Give plads for vurdering af detaljer. TÆNK PÅ IKKE AT: Komme for tæt på fysisk. Behandle vigtige spørgsmål overfladisk. Ændre arbejdsopgaven uden varsel. Toms kommentarer: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

84 Kontakt og kommunikation SkovGrøn energi
TÆNK PÅ AT: Være tolerant og forstående. Nedtone tempoet efter mit. Bede om min mening og vente på svaret. TÆNK PÅ IKKE AT: Udnytte min hjælpsomhed. Tvinge hurtige beslutninger igennem. Komme med overraskelser i sidste minut. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

85 Kontakt og kommunikation SolGul energi
TÆNK PÅ AT: Være venlig og interesseret. Være underholdende og stimulerende. Være åben og fleksibel. TÆNK PÅ IKKE AT: Stække mine vinger. Prædike om kedelige detaljer. Foreslå arbejdsopgaver i enerum. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

86 Kontakt og kommunikation IldRød energi
TÆNK PÅ AT Gå lige til sagen og være objektiv. Fokusere på resultater og mål. Tid er penge. TÆNK PÅ IKKE AT Tøve eller være vag. Være følelsesstyret. Prøve at overtage kontrollen. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

87 Kommunikation med forskellige farver
Gå sammen med én du ikke kender! Til personen uden byggeklodser: Overbevis din modpart om, at han/hun skal forberede sig til eksamen sammen med dig. Forhold dig til modpartens farveenergi. Til personen uden byggeklodser: Overbevis din modpart om, at han/hun skal tage på en velfortjent rejse med dig når sommerferien melder sig. Forhold dig til modpartens farveenergi. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

88 Behandl andre, som du DE gerne vil behandles Tilpas din adfærd
Tom Fisker Jørgensen:

89 Insights personprofiløvelse ”Styrker”
Slå op i din Insights Discovery Personprofil på siden med Styrker, ca. på side 8. Læs sætningerne igennem og forstå budskabet i dem. Under ”Personlige noter” bedes du skrive en kort tekst om hvad det er der gør dig til et talent, med inspiration fra sætningerne. ”Jeg er et talent fordi…” Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

90 Snak med mindst 5 du ikke kender
Del nu dine sætninger med mindst 5 personer du ikke kender. I skiftes til at læse jeres tekst for hinanden. Great questions to the participants What colour are you best at expressing? What colour energies are we missing in the team? What colour energies are sometimes too intense? Who steps into the colours that you are missing? What colours are there too much of? If you need new resources in the team, what preferences should they have? If you need new resources in the team, what competences should that person have? On a scale from 1-10 how good an atmosphere/(how focused are we) do we have? What preferences is it OK, that you do not have? What colour energy stresses the team the most? What colour energy stresses the leader the most? In what situations are you performing best as a team? In what situations are you performing worst as a team? In what situations do things go wrong in the team? Who is stretching the most away from his/her dominant colour? Who should stretch more in some situations? I want you to think about 2 words that fit the team. You get 1 minute. What is the reflections behind your thoughts? Think about one person on the mat, that you would like to optimize the collaboration with. You get one minute. Please tell me who you would like to optimize the collaboration with, and why? On a scale from 1-10, how well functioning is the team? What colour is hurting the team the most? If you could come up with one piece of advice for this team what should it be? Write it on a post it note. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

91 Fra talent til virkelig succes med talentet

92 Tag et kig på din dominerende farve
Denne farve vil være årsagen til dine successer Denne farve vil være årsagen til dine fiaskoer. Tom Fisker Jørgensen: Side 6 © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

93 Succes med dit talent Vær stor nok til at være lille.
Lær lektien fra de situationer du kommer i. Du har altid et ansvar, for du er en del af din omverden. Vær stor nok til at være lille. Vær fleksibel og stræk dig – det bliver set. Respektér din modsatte farve – autentisk. Jo mere ondt det gør, desto mere læring er der for dig. Der går ikke noget tabt af dig, at du giver plads til andre. Håndtér dit Ego. 3) Spil andre mennesker gode. Dyrk den adfærd der gør dig værd at følge. Hav gode intentioner – du er ikke hemmelig. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

94 Tak for i aften & Held og lykke med livet!
Toms kommentarer:

95 Vejen til personlig effektivitet
Tom Fisker Jørgensen: Præferencepar

96 Psykologiske præferencer – en introduktion
Jung identificerede 3 præferencepar: 1) Introversion og Ekstraversion Den måde vi reagerer på ydre og indre erfaringer. 2) Tænkning og Følelse Den måde vi træffer beslutninger på. 3) Sansning og Intuition Den måde vi opfatter vores omverden på. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

97 Vejen til personlig effektivitet
Tom Fisker Jørgensen: Orientering: Jungs attituder Introversion og ekstraversion

98 Jungs attituder: Introversion og Ekstraversion
Hvilken retning har vores energi INTROVERSION Vurderende Observerende Behersket Stille Rolig Reflekterende Tankefuld Iagttagende Fokus indad EKSTRAVERSION Handlingsorienteret Uforfærdet Direkte Energisk Dynamisk Overbevisende Snakkesalig Meddelsom Fokus udad INTROVERSION EKSTRAVERSION Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

99 Præference – Introversion
Tom Fisker Jørgensen: Jeg skal lige til og sidde fuldstændig tavs en times tid eller to – det er ikke noget personligt © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

100 Præference – Ekstraversion
Tom Fisker Jørgensen: Det er godt! Fantastisk! Lad mig nu fortælle dig min livshistorie igen © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

101 Vejen til effektivitet i menneskelige relationer
Tom Fisker Jørgensen: De rationelle funktioner: Tænkning og Følelse

102 Tænkning og følelse – ‘KONFERENCE’ øvelse
I inddeles nu i 2 grupper Jeres team er blevet bedt om at deltage i en prestigefyldt konference, som skal afholdes på et fashionabelt hotel på Bahamas Men på grund af et dårligt kvartalsresultat for nylig har firmaet besluttet, at kun 2 af jer skal af sted – Hvordan vil I afgøre, hvem der skal af sted, og hvilke kriterier vil I benytte for udvælgelsen? I har 5 minutter til at diskutere det Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

103 Jungs rationelle funktioner
Beslutningsprocessen Opgaveorienteret Objektiv Logisk Analyserende TÆNKNING Saglig Fokuseret Målrettet Lydhør Betænksom Medfølende Tom Fisker Jørgensen: Personlig Engageret Medvirkende FØLELSE Relationsorienteret © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks. PREF 3.1

104 Jungs rationelle funktion: Tænkning
Hør lige efter! Vi gør det her i alfabetisk rækkefølge! Æv altså! Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

105 Jungs rationelle funktion: Følelse
Tom Fisker Jørgensen: Fald ned, Erna … Ja, det er et stort, klamt insekt … men det kunne have været et stort klamt insekt, der havde brug for hjælp. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

106 T/F/I/E TÆNKNING EKSTRAVERSION INTROVERSION FØLELSE BLÅ RØD GRØN GUL
Tom Fisker Jørgensen: FØLELSE © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

107 Vejen til effektivitet i menneskelige relationer
Tom Fisker Jørgensen: De irrationelle funktioner: Sansning og Intuition

108 Øvelse – Snemanden Beskriv/fortæl om en snemand Ingen spørgsmål
Du har fem minutter Nedtællingen begynder NU! Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

109 Øvelse – Snemanden SANSENDE typer har tendens til at besvare opgaven med en instruktion i at bygge en snemand, en beskrivelse, eller en historie om en konkret snemand de engang har bygget. INTUITIVE typer har tendens til at besvare opgaven med, “Der var engang en snemand, som hed …” Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

110 Sansning og intuition: Jungs irrationelle funktioner
Specifik Praktisk Præcis Faktuel Tryghed Vedholdende Fokus på virkeligheden og nuet INTUITION Generel Begreber Inspiration Abstrakt Udfordring Indirekte Fokus på fantasien og potentialet for fremtiden Sansning Intuition Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

111 Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

112 Jungs præferencer og farveenergierne - Opsummering
HavBlå Kombinationen af præferencer for introversion og tænkning. Det skaber en stil som er opgaveorienteret, rolig under pres, eftertænksom og objektiv. IldRød Kombinationen af præferencer for ekstraversion og tænkning. Foretrækker et højt aktivitetsniveau, at være logisk samt at fokusere på facts. SolGul Kombinationen af præferencer for ekstraversion og følelse. Kobler sociale kompetencer og hensyn til andre med at være dynamisk og underholdende. SkovGrøn Kombinationen af præferencer for introversion og følelse. Det skaber en stil, som foretrækker dybde, refleksion og demokrati. Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

113 Effektivitet i menneskelige relationer
Tom Fisker Jørgensen: Identificering af andre

114 “Der er mange skibe på havet, men ser alle ens ud!"
Tom Fisker Jørgensen: “Der er mange skibe på havet, men ser alle ens ud!" © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

115 Der er mange ting som afslører en persons primære farve.
Fingerpeg til at identificere en persons præferencer: Observér deres kropssprog og deres omgivelser. Læg mærke til tonen i deres stemme og de ord de bruger. Læg mærke til den måde de giver dig hånden. Tom Fisker Jørgensen: Brug alle sanser til at identificere den dominerende farveenergi. Se efter samstemmende fingerpeg. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

116 Kropssprog Tom Fisker Jørgensen: “Jeg føler mig stresset … Jeg har bare brug for lidt fred og ro!” “Han ser lidt ensom og nedtrykt ud … det han har brug for er et knus!” © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

117 Kropssprog Når vi fejllæser folk, kan det føre til afvisning
Tom Fisker Jørgensen: Her mislykkedes kommunikationen for dem begge to. Forklar hvad der sker. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

118 Kropssprog Når vi læser folk rigtigt Tom Fisker Jørgensen:
Her lykkedes kommunikationen/kontakten for dem begge to ”Det er godt, at hun ikke kommer tættere på, så kan jeg koncentrere mig om det hun siger” © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

119 Kropssprogets farver Tom Fisker Jørgensen:
© Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

120 Afslørende informationer
En persons primære farve kan både komme til udtryk i: Kontorindretningen – Kropssproget – Intonationen – Beklædningen – Fritidsaktiviteterne – Ordvalget – Opgavetilgangen mv. Kig på dig selv og rundt i lokalet. Hvilke indikationer på den primære farve findes der hos jer hver især? Tom Fisker Jørgensen: © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

121 Tom Fisker Jørgensen: “Det handler om at kunne identificere en persons primære farve, men uden at reducere vedkommende til denne." © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.


Download ppt "Akademiet for talentfulde unge VELKOMMEN!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google