Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

H.C. Andersens Hotel, Odense, 28. oktober 2009 Workshop JERES oplevelser!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "H.C. Andersens Hotel, Odense, 28. oktober 2009 Workshop JERES oplevelser!"— Præsentationens transcript:

1 H.C. Andersens Hotel, Odense, 28. oktober 2009 Workshop JERES oplevelser!

2 Forskellige kategorier af uhensigtsmæssigheder/fejl Tekniske Kommunikationsmæssige Vidensmæssige Administrative/udbudmæssige

3 Baggrund for mødet Mange har peget på at vi høre meget om de ”gode” sager Vil gerne høre noget om de sager, som ikke gik så godt Måske kan vi lære noget!

4 Formål med mødet Dele erfaringer Kan vi lære noget af hinandens fejl? Undgå at vi begår de samme fejl fremover Kan fejl inddeles i forskellige kategorier? Hvor ligger de værste/dyreste fejl? Hvad kan vi gøre for at undgå dem?

5 Vi kan gå galt i byen på mange måder… Har vi ikke snakket ordentligt sammen? (forventningsafstemning) Er vi for risikovillig? Eller er vi ikke risikovillige nok? Er vi for optimistiske? (Alt går jo aldrig glat!!) Oversælges nye metoder fordi det kunne være sjovt at prøve, eller fordi man ikke ved nok om substansen og dermed begrænsningerne?? Er vi for ubeslutsomme? (er ansvarsfordeling forkert?) Er vi for nærrige?

6 … på mange måder…….. Har vi for travlt? Undlader vi at inddrage dem, der ved mere / allerede har erfaringerne pga. sprog / kendskabs- / firmabarrierer?? (genopfinding af dybe tallerkener) Ved vi ikke nok? Sjusker vi? Undlader vi på en systematisk måde at identificere og følge op på fejl fra projekt til projekt? Bruger vi de erfaringer vi har optimalt? Eller er vi bare uheldige?

7 Forskellige typer fejl Tekniske fejl: –Skaleringsfejl (f.eks. pilot til fuldskala) –Teknikker som fejler…. ?? –Teknikker som anvendes udenfor deres egentlige indsatsområde –Teknikker som anvendes forkert –Ventil der ikke virker fordi den bliver brugt på en lidt anden måde –Der er blevet ændret lidt i opskriften på en donor, som gør at den ikke opfører sig som forventet

8 Forskellige kategorier af uhensigtsmæssigheder/fejl Tekniske Kommunikationsmæssige Vidensmæssige Administrative/udbudmæssige

9 Kommunikations fejl –Fejl pga. uoverensstemmelser i forventningsafstemningen F.eks. at succeskriterierne ikke er defineret entydigt eller reelt ikke er defineret rigtigt (hvad skal der så til for at opfylde dem?) Kriterierne ikke er kommunikeret ordentligt Jeg troede at vi havde aftalt….. –Den nye sagsbehandler ved ikke hvad den forrige har lavet –Retningslinjer bliver ikke overholdt

10 Vidensfejl –Vi bruger ikke den viden vi har optimalt Forstår vi den konceptuelle model rigtigt? –Vi opsøger ikke dem, som har den viden vi har brug for –Vi prioriterer generelt ikke vidensdeling / vidensopbygning højt nok Undersøgelser der ikke er udført godt nok Teknikker der bruges udenfor deres oprindelige anvendelsesområde

11 Administrative fejl –Der bliver lavet om på kravene undervejs –Kravene der gives til opgravning sikre nødvendigvis ikke indeklimaet –Manglende penge gør at f.eks. oprensningsområdet mindskes –Bygherre lader sig presse og får dermed ikke stillet de rigtige krav –Uhensigtsmæssige udbudsformer Er det muligt at opfylde formålene? Arbejder bygherre, rådgiver og entreprenør ”hver sin vej”?

12 Program formiddag Selvskabt olieforurening ved Jesper Cortsen Forkert afværgemetode og forkert fastlæggelse af oprensningsområde ved Hans Skou Skaleringsfejl fra pilot til fuldskala ved Niels Døssing Overheu En entreprenørs erfaringer ved Kim Jensen

13 Program eftermiddag Koks i samarbejder ved Marianne Madsen Bedre udførsel af termisk afværge ved Henrik Steffensen Workshop – hvor har I oftest betalt lærepenge? – og hvad fik I for dem? Ansvar, kommunikation og forventningsafstemning ved Jens Peter Nielsen Kommunikation og handling under pres ved Hanne Møller Jensen og Susanne Rinette Pedersen


Download ppt "H.C. Andersens Hotel, Odense, 28. oktober 2009 Workshop JERES oplevelser!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google