Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

7. kursusgang Kreative metoder 08.03.10. På programmet Opgave til næste gang Kreative metoder Hvorfor bruge kreative metoder? Projektive teknikker Collage.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "7. kursusgang Kreative metoder 08.03.10. På programmet Opgave til næste gang Kreative metoder Hvorfor bruge kreative metoder? Projektive teknikker Collage."— Præsentationens transcript:

1 7. kursusgang Kreative metoder 08.03.10

2 På programmet Opgave til næste gang Kreative metoder Hvorfor bruge kreative metoder? Projektive teknikker Collage

3 Lykke Friis vil lave et nyt web-site om ligestilling Fokus på dialog mellem kønnene Målgruppen er både mænd og kvinder To fokusgrupper skal belyse begge køns oplevelse af ligestillingen anno 2010 Lav en collage om emnet ligestilling I anledningen af 8. marts

4 Projektopgaver Miniprojekt Ny opgave: Overvej hvordan I kan bruge kreative metoder i projektet. Beskrivelse af jeres første resultater af research - både quick & dirty og andet. Arbejd videre med jeres problemformulering. Forbered jeres undersøgelser Deadline er fredag den 12/03-09 kl. 14

5 Masser af drømme Frihed fra forældre Lir – damer og maskiner Show-off Drengeting Potens Hvad forbinder du med ordet knallert?

6 Om undervisningen: ”Knallertkørekortet er noget der bare skal overstås” ”Det er latterligt, at man skal lære at køre på knallert – det er jo bare en cykel med gashåndtag” ”Det er spild af tid” ”Vi gider ikke læse i den selvom vi låner den (om knallertbogen)” Det sagde de..

7 Det sagde de! – 2 Om at køre på knallert: ”Kører rundt uden egentligt mål” ”Kører rundt for at få luft” ”Jeg kan godt lide at rode med den”

8 Det sagde de! – 3 Om ulovlig kørsel: ”Du kan ligeså godt kører på knallert uden kørekort – du bliver ikke taget” ”Hvis turen tager tre minutter tager jeg ikke hjelm på” ”Hvis du har lidt omkløb i hovedet har du altid hjelm på – på de lange ture” ”Hastighed betyder ikke så meget” (Ekko fra far!) ”Den er bygget til to – men i Danmark må du kun være en på”

9 Produktet Bogen: Knallert - sikkert af sted Kort&kompakt - 32 sider Fakta – selv tage stilling Sprog i de unges øjenhøjde - ikke funky men det virker

10 Opslag i Knallertbogen

11 Opslag 2

12 Nanna&Peter Manuskript lavet på baggrund af fokusgruppen Tema: De unges liv med knallerten som en naturlig del Novellefilm der viser alt det man ikke må - med indlagte valg Oplæg til diskussion på holdet Dvd – med ekstra materiale: interviews med pårørende og ofre

13 Hvad er kreative metoder? Kreative metoder er metoder af kvalitativ karakter, der går videre end ”ren snak”, bl.a. ved f.eks. at: – bruge fysiske elementer, – stille målgruppen overfor konkrete valg, – observere målgruppens handlinger mm.

14 En slags øvelser Kort sagt en slags øvelser: ”Man kan lave forskellige øvelser, hvor man beder deltagerne om at rangordne udtalelser på papkort, fotografier, varer eller hvad der nu er relevant i forhold til ét af problemstillingens underspørgsmål.” (Bente Halkier (2002): Fokusgrupper; 50) Vær opmærksom på: ”Hvis hjælpemidler og øvelser skal inkluderes i fokusgrupper, skal disse selvfølgelig afspejle problemstillingen, emnerne og hænge sammen med de andre spørgsmål.” (Bente Halkier (2002): Fokusgrupper; 48)

15 Hvorfor behov for kreative metoder For at få fat i viden, holdninger, etc, det kan være svært at få med det kvalitative forskningsinterview. Kreative metoder kan være gode at bruge som supplement undervejs i undersøgelsen til alt det, det kan være vanskeligt, eller meget svært at tale sig frem til – f.eks. holdninger og praksis. Kreative metoder er gode at anvende ved metodetriangulering, f.eks. med interview og observation.

16 Svagheden ved det kvalitative interview Svagheder ved det normale kvalitative interview, er at det er: intellektualistisk, den tilsidesætter de emotionelle aspekter ved viden, overser empatien som erkendelsesform immobil, interviewpersonen sidder og taler, de bevæger sig ikke og handler ikke i verden kognitivistisk, den fokuserer på tanker og oplevelser på bekostning af handling (Kvale, Steinar: "InterView, s. 283)

17 Hvilken viden kan opnås med kreative metoder – nogle eksempler Målgruppeanalyse Konceptudvikling Produktafprøvning Normer og værdier Forforståelser og forståelsesrammer Faktisk adfærd/handlinger Identifikation Idégenerering Visuel smag/æstetik Konceptudvikling Evaluering Konkrete ønsker til form og indhold

18 To specielle forhold Kreative metoder er anvendelige ved to metodiske problematikker: Say/do-konflikter: Hvad folk siger de gør og mener og hvad de i virkeligheden gør og mener.

19 Hypotetiske spørgsmål Ved hypotetiske spørgsmål, ala: Kunne du tænke dig....forestille dig..? Kan det være vanskeligt at opnå valide svar. Derfor kan det være godt at prøve at få konkretiseret den måde man spørger på, ex: ”I forbindelse med området ”nye IT-anvendelser” har prototyping længe været anerkendt som en effektiv måde at supplere – og vurdere relevansen af – abstrakte designbeskrivelser. Dette skyldes, at de giver brugerne en konkret og håndgribelig oplevelse af, hvordan et system kan understøtte deres arbejde.” (Bødker et al. (2000): "Professionel IT-forundersøgelse”, s. 75) Nyt blad - prætest med en version 0.9

20 Projektive teknikker Hvad er projektive teknikker? Forskellige teknikker, hvor man præsenterer modtageren for noget konkret ofte fysisk materiale. F.eks. en flyttekasse fyldt med effekter der har forbindelse med en flytning Eksempelvis andre pjecer, blade eller hjemmesider om samme emne og lignende, f.eks. Lumsaas Kirke i forhold til andre kirke- sider

21 Forskellige slags projektive metoder Direkte metoder Spørge konkret indtil et emne - probe Få feedback på storyboard, prototyper, konceptideer Få feedback på layoutskitser, æstetik, indholdsovervejelser mm. Få målgruppen til at indgå i udviklingsprocessen

22 Indirekte metoder Kollage Billedsortering Billedfortolkning Ordmetoden Associationer Scenarier Observationer - tænke højt test

23 Ordmetode Positivt ladet ord : Sjovt Spændende Lærerigt Underholdende Let Udbytterigt Udviklende Givtigt Negativt ladet ord : Farligt Utrygt Stressende Kedeligt Hårdt Dumdristigt Ærgerligt Ligegyldigt Enten ved at lade folk selv definere dem eller ved at vælge selv

24 Eksempel: Smittekildekort Smittekilder: Ved at have samleje Ved at have oralsex Ved at have analsex Ved at dele kanyle Ved en blodtransfusion Fra mor til barn ved fødsel Ikke smittekilder: Ved at kysse Ved at drikke af samme glas Ved at bruge samme toilet Ved at gå i svømmehal Ved at røre ved et sår Ved at give hånd Ved at sove i samme seng Ved at dele make-up Ved at gå i solarium Ved at dele tandbørste Deles op i: Smittekilde, Ikke smittekilde, Ved ikke

25 Billedøvelse Hvad kan billedøvelsen bruges til? ”Det som er den centrale pointe er at inddragelse af billedmateriale i empiriindsamlingen på afgørende vis udvider vores forståelser af kommunikationens kompleksitet og giver konkret indsigt i, hvordan individuel og kollektiv betydningsdannelse foregår i en kommunikativ praksis.” (Hee Pedersen, 2004, s.41) - Puha - men sådan noget som undersøgelser af køn, fordomme, etc. kan metoden være god til.

26 Forløb af billedøvelsen et eksempel Variation i momenter - vekselvirkning mellem individ og gruppe: 1.Individuelle valg og refleksioner 2.Præsentation af valgte billeder med begrundelse for valg i runde 3.Forhandling og fælles valg 4.Individuel refleksion omkring spørgsmål 5.En runde hvor man udveksler refleksioner

27 Vigtige overvejelser Bred udvælgelse af billedmateriale ”Billederne var udvalgt med henblik på, at det skulle være muligt at lægge mange forskellige slags betydninger ind i dem.” Konstruktion af spørgsmålet - eksempler –Vælg 4 billeder, som kan repræsenterer 4 egenskaber man må besidde, hvis man skal have det godt i f.eks. en organisation. –Vælg 5 billeder som for dig kan repræsentere 5 kvaliteter, som er vigtige at have, hvis man f.eks. skal være sund

28 Slut for i dag...

29 6 vidensformer Bødker et al. præsenterer 6 vidensformer som både designere og brugere/målgruppe skal være i besiddelse af i en udviklingsproces: (Bødker et al. (2000): "Professionel IT-forundersøgelse”, s. 74)

30

31 Scenarier Hvad er et scenarie? ”Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system.” Grundelementer i scenariet: En hovedperson Et sted Et forløb/handling Et mål

32 Hvad kan scenarier bruges til? Ifølge Lene Nielsen på 4 forskellige måder: Som en prototype af det færdige system Som en kravspecifikation til det færdige system Som et kreativt redskab Som kommunikationsredskab om brugere og system i designgruppen

33 Hvorfor bruge scenarier ”Når scenarierne er skrevet som fortællinger, kan de skabe identifikation og indlevelse i brugernes hverdag, omgivelser og opgaver.” Dette gælder både for designere og målgruppen

34 Modelbruger Modelbrugeren er scenariets hovedperson, ex. Kira der går i 3.g. En modelbruger beskrives udfra de træk, der er væsentlige for dem som målgruppe, ex. køn, alder, interesse, relevansopfattelse, barrierer… Der kan godt være flere modelbrugere, hvis der er væsentlige forskelle i målgruppen i forhold til kommunikationen, ex. den positive/negative, de unge/ældre, den gennemsnitlige – de afvigende.

35 Konstruktion af scenariet Udfra Lene Nielsen konstrueres scenariet som en fortælling indeholdende: Set-up: en præsentation af bruger og sted Målet: som brugeren vil opnå og finde Løsningen: slutresultatet/lykkes det Plottet: brugerens vej til målet samt motivation,

36 Brug af scenarier Ex. til undersøgelse af fordomme+handling Hvordan vil du reagere, hvis du opdagede at din tandlæge var hiv-smittet? Hvordan vil du reagere, hvis du vidste kokken på en restaurant var hiv-smittet?


Download ppt "7. kursusgang Kreative metoder 08.03.10. På programmet Opgave til næste gang Kreative metoder Hvorfor bruge kreative metoder? Projektive teknikker Collage."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google