Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14"— Præsentationens transcript:

1 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* * It-læsning i fagene Et udviklingsprojekt i samarbejde med lærere i Ringkøbing- Skjern Kommune Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

2 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
It-læsning Hvorfor? Hvordan? Hvad med bagefter? Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

3 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* Det handler om … Gode søgestrategier Gode læsestrategier Kommunikationskritiske kompetencer Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

4 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* Baggrund 2011 Studiegruppe om faglig læsning PISA 2009 tydeliggør at danske børn er gode til teknik, men ikke til kritisk læsning. Undersøgelse hos ungdomsuddannelserne angående de unges it-læsekompetencer. 2012 Modningsprojekt med henblik på at finde samarbejdspartnere og lave tids- og handleplan. Mundtlige og skriftlige interviews af læringsvejledere. Udviklingsprojekt med fokus på at lave en egentlig strategi for it-læsning med undervisningsforslag, der er lige til at gå til. Der tilknyttedes samtidig en forsker fra DPU, Jeppe Bundsgaard Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

5 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
Vi havde en plan … Projektdeltagerne har udviklet undervisningsforløb og afprøvet på egne skoler I samarbejde med læringsvejlederne og en gruppe lærere er der gennemført undervisningsforløb på øvrige skoler Der er udviklet en strategi for it-læsekompetencer Der afholdes møder på alle skoler for at videndele om det lokale forløb og strategien Længere ud i den vide verden … Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

6 Forenklede fælles mål - Dansk
* Forenklede fælles mål - Dansk Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

7 Forenklede fælles mål - Historie
Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

8 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* * Øvelse Kig i forenklede fælles mål: I hvilke fag kan du finde noget om at kunne læse, søge og vurdere noget kritisk på nettet? Altså: hvor er der brug for gode læsestrategier, søgestrategier og kommunikationskritiske kompetencer? Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

9 Eksempler fra FFM * FFM - Forenklede fælles mål
Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

10 Kommunikationssituationen
Før: Kommunikation med nogen, man har en relation til Klare autoritetsforhold Tekster – digitale og analoge – har ofte været gennem en lang udvælgelsesproces før eleverne får dem: forfatter, forlag, DBC, lektørudtalelser, skolebibliotekar, fagudvalg, lærer Nu: Kommunikation uden tydelig afsender Varierede intentioner Megen kommunikation er tilrettelagt efter nøje udregnede principper Tekster på nettet har ikke altid reelle hensigter Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

11 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* Læsestrategier Overblikslæsning Fragmentlæsning Fokuslæsning Skimming Nærlæsning Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? Eksempler på fragmentlæsning It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

12 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
Søgestrategier Begrebshierakiet Emneord (overordnede begreber) Nøgleord (konkret og specifikt) Kombineret søgning (flere søgeord) Trunkering (ordets stamme + ?) Fuldtekstsøgning Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

13 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* Øvelse Lav et skema med et begrebshieraki - så har du noget til din undervisning Fra emneord Til nøgleord Europa Danmark Jylland Rosmus Hvirveldyr Pattedyr Kattedyr Perserkat Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

14 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
Øvelse Lav en googlesøgning om at miste sin identitet? Hvilke læse- og søgestrategier bruger du i din søgning? Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

15 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
Søg, læs, find – og vurder! Vi søger på ”narkotika stoffri” 1. hit: Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

16 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

17 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

18 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* For sjov … Rokokoposten Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

19 For alvor: Hvad er hensigten?
* For alvor: Hvad er hensigten? Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

20 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
Flere eksempler (hvad er hensigten med sitet) (sml. evt. med DMI) Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

21 Kommunikationskritiske kompetencer
* Kommunikationskritiske kompetencer Kan man afgøre …? Hvem siger hvad? – med hvilket formål? – på hvilken måde? – i hvilken kontekst? - til hvem? – og hvad gør de ved det? At have kommunikationskritiske kompetencer betyder at man kan se bag om tekster og sammenhænge og vurdere teksternes betydning i konteksten At have kommunikationskritiske kompetencer betyder, at man kan søge informationer ved hjælp af de rigtige læse- og søgestrategier og at man kan vurdere det, man har fundet – og sætte det ind i den sammenhæng, man har brug for… Den sunde mistænksomhed … Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

22 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* Hvad er it-læsekompetencer? de rigtige læsestrategier + de rigtige søgestrategier + kommunikationskritiske kompetencer = It-læsekompetencer Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

23 6 Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvorfor? Hvordan? Kritiske spørgsmål
Ting at tænke på, når nogen siger noget Hvem? Hvem sagde det? Nogen du kender? Nogen, man kan stole på? Betyder det noget, hvem der sagde det? Hvad? Hvad sagde de? Gav de facts eller meninger? Gav de alle facts? Udelod de noget? Hvor? Hvor sagde de det? Var det offentligt eller privat? Havde andre mulighed for at give udtryk for en anden holdning? Hvornår? Hvornår sagde de det? Før, efter eller imens en vigtig begivenhed fandt sted? Hvorfor? Hvorfor sagde de det? Forklarede de deres holdninger? Forsøgte de at fremstille nogen på en god eller dårlig måde? Hvordan? Hvordan sagde de det? Var de glade, ked af det, vrede eller ligegyldige? Skrev de det eller sagde de det? Kunne du forstå det?

24 *

25 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
4 ”Meta-emner ” Fagportal Digitalt værktøj Hjemmeside Emne/projekt Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

26 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* Indskoling Fagsprog og begreber, som indskolingen skal arbejde med Log ind/log ud på pc´en Ikoner Hjemmeside/site/website Webadresse/url (en standard for, hvordan en adresse skrives på nettet) Menulinjer Søgefelt Faneblade Overskrifter Kategori Søgemåder (på et af læreren givet site, kan eleven bruge søgefeltet eller klikke sig frem) It-læsekompetencer Undervisningen skal lede hen imod, at eleven kan nærlæse på skærm kan danne sig et overblik for at se, hvad der skal læses og ikke læses på skærmen (begyndende overblikslæsning ) øger sit faglige ordforråd i forbindelse med anvendelse af it kan logge sig ind og ud på hjemmesider kan identificere sit behov for information kan vælge strategier til søgning (internt på en hjemmeside) kan tegne en skitse – et sitemap - af deres egen hjemmeside kan overføre den indlærte viden om hjemmesider til andre hjemmesider Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? Forslag til at gennemføre ovenstående i praksis – se forløbet på Kulturstyrelsens hjemmeside: Lær at læse på fagportal It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

27 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
Mellemtrin Fagsprog og begreber, som mellemtrinnet skal arbejde med Kommunikationssituationen Remediering, dvs. transformation fra et medie til et andet, fx at en lignelse som tekst transformeres til en lignelse som tegnefilm Afsender – hvem udgiver hjemmesiden? vurdering af afsenders troværdighed Målgruppen – hvem er hjemmesiden henvendt til? ”Hvem siger - hvad - med hvilket formål – på hvilken måde - i hvilken kontekst - til hvem (intenderet og aktuelt) - og hvad gør de ved det?”. Hjemmesidestruktur Menu, faneblad og ikoner – genkendelse af strukturer på hjemmesider til brug for navigation på siderne Multimodale tekster, dvs. hjemmesider, der er bygget op af flere ”modaliteter”, fx billeder, faktabokse, grafer, tekst, video- og lydklip, der alle kan forekomme på samme side. Brugergrænseflade Layout/design Link Sitemaps Hyperlinks – fremhævet tekst eller enkelt ord, som fører til et nyt sted eller er tildelt en forklaring, når linket aktiveres Hypertekst (den mængde data, der gemmer sig bag et hyperlink) Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

28 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
Mellemtrin Fagsprog og begreber, som mellemtrinnet skal arbejde med - fortsat Læsestrategier It-læsestrategier – fuldtekstsøgning, overblikslæsning, fragmentlæsning, fokuslæsning og kritisk læsning Centrallæsning, periferilæsning og lineær læsning Web 2 (teknologier, der lader brugerne samarbejde om og dele information online) Blogs, hjemmesider, wikis, sociale medier Deling (brugergenereret indhold) Digital dannelse Kildekritik Digital dannelse, overvejelser og bevidsthed om formål, budskab, identifikation, form og sikkerhed Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

29 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
Mellemtrin It-læsekompetencer: Undervisningen skal lede hen imod, at eleven … får erfaring med at læse digitale fagtekster kan fuldtekstsøge på søgetjenesten Google (Safari etc.) kan læse og lære på en fagportal kan se bag om et sitemap og selv udarbejde en hjemmeside kan søge strategisk og systematisk erhverver digital dannelse og kommunikationskritiske kompetencer (se evt. afsnit om dette i strategien) lærer at lære (se evt. læringsteknologi.dk, 21st) kan søge i/sortere informationer i multimodale tekster kan skimme ikoner, overskrifter osv. kan vurdere teksters sværhedsgrad og anvendelighed Forslag til at gennemføre ovenstående i praksis – se forløbene om it-læsning på mellemtrinnet på Kulturstyrelsens hjemmeside: Søg, læs og lav en tegnefilm Forstå en hjemmeside - lav en hjemmeside Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

30 Udskoling – digital dannelse
* Udskoling – digital dannelse Når eleverne forlader folkeskolen, bør de have opnået en digital dannelse. Der skal arbejdes med elevernes kommunikationskritiske kompetencer. Eleverne skal lære at se bag om teksterne, kunne undersøge og begrunde, hvorfor noget ser ud, som det gør og kunne kritisere konstruktivt. Eleverne skal også lære, at teksters såkaldte objektive gengivelse af verdenen ofte har en farve og ikke er så objektiv alligevel. Mål og indhold i undervisningen bygger videre på indskolings og mellemtrinnets læring i et spiralprincip. Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

31 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* Udskoling It-læsekompetencer Undervisningen skal lede hen imod, at eleven som en digital kompetent borger kan forholde sig vidende og kritisk til: Kommunikationssituationen Hjemmesidestrukturen Valg af søge- og læsestrategier Valg af Web2-teknologier Digital dannelse Fagsprog og begreber, som overbygningen skal arbejde med Konstrueret virkelighed Autencitet og autoritet Visuelle virkemidler, layout og design Holdningsmarkører Metaforer Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? Forslag til at gennemføre ovenstående i praksis – se forløbet på Kulturstyrelsens hjemmeside: Kritisk it-læsning på Internettet - forberedelse til projektarbejde It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

32 Implementering og forankring - kommunalt
It-læsning er en del af handleplan for sprog og læsning og er dermed politisk vedtaget Find it-læsestrategien i arbejdsrummet ”It-læsning” på FællesNettet: Lærerintra eller på Kulturstyrelsens hjemmeside her: It-læsestrategi for RKSK/April 2014 Deltagelse i Netfinder for 6. klasse: Google er svaret! Men hvad er spørgsmålet? På internettet kan man få svar på meget. Mange svar. Gode svar – og mindre gode. Projekt handler om at opnå og træne de færdigheder der er nødvendige for at bruge nettet på en hensigtsmæssig måde. Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

33 Implementering og forankring - lokalt
* Implementering og forankring - lokalt Årsplanerne Alle fag skal bidrage til at opøve it-læsekompetencer. Det kan fremgå af årsplanen, hvornår emnet er på dagsordenen. Aftale mellem ledelse og team I teamet kan det drøftes, hvor man særligt vil sætte ind En opgave for skolens vejledere? De digitale læremidler Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

34 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
Links og kilder Kulturstyrelsen (De 4 undervisningsforløb + strategien for it-læsning) Jeppe Bundsgaard: Jeppe Bundsgaard m.fl.: Kommunikationskritisk kompetence, Gyldendal 2013 Pisa: Eva: Fra 1/1-15: ”It-læsning”: Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

35 It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14
* Folkene bag Projektdeltagerne: Lis Knüppel, Trine Corydon, Johnni Vestergaard, Karen Kiørbye, Simon Thaysen, Birthe Nørkjær Thomsen, Jytte Rahbek og Jytte Bank-Mikkelsen. I modningsprojektet deltog desuden: Winnie Spanggaard, Ann Graversen, Helle Lambæk, Lone Jalk, Anna Sofie Pedersen Skoleledere: Ole Graversen, Jan Jensen, Jacob Agerbo og Torben Svendsen Rengøring som mål eller middel for at få et godt undervisningsmiljø? It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14

36 Tak for i dag ! Tak for i dag ? Tak for i dag. - Nogle kommentarer?
- Nogle spørgsmål? Tak for i dag. Dette udviklingsprojekt er gennemført med tilskud fra Udviklingspuljen for Folke- og skolebiblioteker under Styrelsen for Bibliotek og Medier Læsekonsulent Birgitte Ladekjær, Læringskonsulent Karin Guldbrand,


Download ppt "It-læsekompetencer i fagene – oplæg Syddjurs Kommune 27/10-14"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google