Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Poul Rytter Larsen, januar 2006

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Poul Rytter Larsen, januar 2006"— Præsentationens transcript:

1 Poul Rytter Larsen, januar 2006

2 Poul Rytter Larsen, januar 2006
Sporbarhed og dokumentation fra frugtavler til supermarked (- og tilbage) Min baggrund Produktionsform og kvalitetsstyring Certificering IT støtte - og hvad så! TQM? Poul Rytter Larsen, januar 2006

3 Produktionsform og kvalitetsstyring
”Gårdbutikken” Indre og ydre kvalitet En specialiseret fremstilling Produktion gennem mange led Karakteristik af ”koncernen” Dansk Kernefrugt Poul Rytter Larsen, januar 2006

4 Poul Rytter Larsen, januar 2006

5 Poul Rytter Larsen, januar 2006

6 Poul Rytter Larsen, januar 2006

7 Certificering Danish GAP - fruit & vegetables
For virksomhedens skyld? Erfaring fra Harndrup Skov Frugtplantage Selvransagelse og øget bevidsthed Tilfredstillende at forholdene bliver i orden Dokumentation forbedrer evaluering og planlægning For markedets/kundens skyld? Troværdighed - kontrol og autorisation Årlig omkostning? 120 avlere og 6 lagre i et lille erhverv Certificeringomkostninger, Frugt og Grønt IT …….. Poul Rytter Larsen, januar 2006

8 Poul Rytter Larsen, januar 2006
IT støtte ”Dream System” i Dansk Kernefrugt ”Frugt og Grønt IT” - Danmarks Jordbrugsforskning Forbrugerdialog via internettet - perspektiv: ”simuleret gårdbutik” Systemintegration Poul Rytter Larsen, januar 2006

9 Frugt og Grønt IT Registrering af opgaver og midler i marken.
Opgaver - Dato og tid - Person - Markparcel - Maskine - Hjælpestoffer - Observation af vand, skadedyr, klima mm. Prognosesystem Poul Rytter Larsen, januar 2006

10 Poul Rytter Larsen, januar 2006

11 Poul Rytter Larsen, januar 2006
Dream System IT system for lagre, pakkerier og salgsafdeling i Dansk Kernefrugt. Fuld sporbarhed fra frugtavlers vareindlevering gennem lagring, sortering, pakning til færdigvare (stregkoder). Registrering af kvalitetsdata (farve, størrelse, fasthed, brix) Dataopsamling fra sorteremaskine Puljeafregning til avlere Elektronisk ordre og faktura Poul Rytter Larsen, januar 2006

12 Forbrugerdialog via internettet (- perspektiv: ”simuleret gårdbutik”)
Poul Rytter Larsen, januar 2006

13 Poul Rytter Larsen, januar 2006
- og hvad så! Kvæles vi i et overhead af kvalitetsstyringsomkostninger? Konsulentens og forskerens rolle støtte systematisk brug af feedback udvikle objektive kvalitetsbeskrivelser forbedret produktinformation om frugtudvikling (prognoser) En uendelig optimering og omkostning? Kolbøtte - færre led i produktionskæden? Poul Rytter Larsen, januar 2006

14 TQM - Total Quality Management (industrielle koncepter)
Poul Rytter Larsen, januar 2006

15 TQM - udpluk af nøgleord
Koordinerede aktiviteter med henblik på at styre og kontrollere organisationens samlede kvalitetsindsats. Kundefokus (NB: hvert led i en produktionskæde udgør et kunde-/leverandørforhold) øge markedsandel ved fleksibel og hurtig aktion på kundeønsker forbedre den samlede organisations resourceudnyttelse ved at tilfredsstille kundens behov (næste led i kæden!) undersøge og forstå kundens behov kommunikér kundens behov ud i organisationen mål tilfredsheden Evaluering med henblik på optimering af aktiviteter Sikre troværdige data og informationer er tilgængelige på rette sted Del informationer og planer med leverandørerne Poul Rytter Larsen, januar 2006


Download ppt "Poul Rytter Larsen, januar 2006"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google