Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

William James Som ung kunstner Som lidende studerende Som lidende medlem af feltekspedition til Brasilien Turist i Europa, hvor han møder Wundts nye.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "William James Som ung kunstner Som lidende studerende Som lidende medlem af feltekspedition til Brasilien Turist i Europa, hvor han møder Wundts nye."— Præsentationens transcript:

1

2 William James

3 Som ung kunstner Som lidende studerende Som lidende medlem af feltekspedition til Brasilien Turist i Europa, hvor han møder Wundts nye psykologi. Starter psykologi ved Harvard. Udgiver Principles 1890 Hader psykologi … …og bliver filosof. William James 1842-1910 Stream of Consciousness Definition of the mental Ideo-motor theory The functionality of consciousness Habit Will James-Lange Theory of Emotions

4 Stimulus Respons Refleks Descartes

5 Stimulus Respons Refleks Reaktionstid Helmholtz

6 Stimulus Respons Refleks Reaktionstid Wundt

7 Stimulus  Psyko-Fysik OplevelsenBevidstheden Fechner

8 Stimulus  Indholdet OplevelsenBevidstheden IDÉER Locke

9 Stimulus Indholdet OplevelsenBevidstheden IDÉER Bevidsthedsstrømmen

10 Stimulus OplevelsenBevidstheden IDÉER Definition af det psykiske I Amerika er det resultatet, der tæller! Konsumtion 4 Håndtering 3 Sporing 21 Søgen Objekt som information. Objekt som GENSTAND. Objekt som værdi. Objekt som intention. ”The pursuance of future ends and the choice of means for their attainment are thus the mark and criterion of the presence of mentality in a phenomenon.”

11 Stimulus OplevelsenBevidstheden IDÉER Ideo-motoriske teori Respons INSTINKT INDLÆRT I Amerika er det resultatet, der tæller!

12 Stimulus OplevelsenBevidstheden IDÉER Ideo-motoriske teori Respons INDLÆRTSUCCES! Og her har vi bevidsthedens FUNKTION. Her sker en naturlig udvælgelse af de bedst egnede ideer.

13 Stimulus IDÉER Bevidstheden som darwinistisk funktion Respons Og her har vi bevidsthedens FUNKTION. Her sker en naturlig udvælgelse af de bedst egnede ideer. SUCCES! ”It is very generally admitted…that consciousness grows the more complex and intense the higher we rise in the animal kingdom. That of a man must exceed that of an oyster. From this point of view it seems an organ, superadded to the other organs which maintain the animal in the struggle for existence; and the presumption…is that it helps him in some way in the struggle, just as they do.”

14 Stimulus IDÉER Bevidstheden som darwinistisk funktion Respons I Amerika er det resultatet, der tæller! Og her har vi bevidsthedens FUNKTION. Her sker en naturlig udvælgelse af de bedst egnede ideer. SUCCES! Ideernes succeskriterium er deres sandhedskriterium = PRAGMATISKE SANDHEDSBEGREB

15 Stimulus IDÉER Respons Vane/Habit Gentagelse ”…by the age of thirty, the character has set like plaster, and will never soften again.” ”For this we must make automatic and habitual as early as possible, as many useful actions as we can, and guard against the growing into ways that are likely to be disadvantageous to us.”

16 Stimulus IDÉER Respons Vane/Habit VILJE Selektion af de sunde ideer. ”A supply of the various movements movements that are possible, left in the memory by experiences of their involuntary performance, is thus the prerequisite of the voluntary life.” ”What holds attention determines action.” ”Effort of attention is thus the essential phenomenon of will.”

17 IDÉER James-Lange Teorien FØLELSER

18 IDÉER FØLELSER ”Common sense says, we loose our fortune, are sorry and weep; we meet a bear, are frightened and run; we are insulted by a rival are angry and strike.”

19 IDÉER FØLELSER 1. 2.

20 IDÉER FØLELSER 1. 2. ”The hypothesis here to be defended says that this order of sequence is incorrect, that the one mental state is not immediately induced by the other, that the bodily manifestations must first be imposed between…” ”…and that the more rational statement is that we feel sorry because we cry, angry because we strike, afraid because we tremble.”

21 IDÉER FØLELSER 1. 2.

22 Det er p.g.a. ham der lægen Carl Lange, der fik sit navn med i den åh så berømte James- Lange teori om emotioner fra 1885. William James Carl F. Lange Fra Lehmann Tours Director’s Cut 7

23 William James Ja, ham danskeren var først med en idé jeg fik, og det var jeg ikke bleg for at anerkende. Carl F. Lange

24 Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception Udløsende situation Det det hele drejer sig om, er rækkefølgen mellem disse forskellige komponenter. William James Carl F. Lange

25 Når vi perciperer en følelsesladet situation – ser en rasende bjørn, for eksempel… Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception William James Carl F. Lange

26 Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception William James Carl F. Lange Common sense siger,at vi møder en bjørn, bliver bange og løber; vi mister vores formue, bliver kede af det og græder; vi fornærmes af en rival, bliver vrede og slår. Det vil sige, at følelsen udløser den kropslige respons.

27 Carl F. Lange Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception William James …men det er en mere rationel teori at sige at vi er kede af det fordi vi græder, vrede fordi vi slår, bange fordi vi slår. At emotionen er et resultat af den fysiologiske reaktion! Nemlig!

28 Carl F. Lange Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception William James Moderen der føler sorg over sit døde barn vil uden tvivl protestere, måske endda blive indigneret, hvis nogen fortalte hende, at det hun føler, er hendes musklers udmattelse og kraftesløshed, følelsesløsheden i hendes blodløse hud, manglen på klar og hurtig tanke!

29 Carl F. Lange Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception Ja. Men der er ingen grund til hendes indignation, for hendes følelser er lige så stærke og rene hvad enten de udspringer af tabet af barnet eller af den fysiologi, de ikke kan eksistere uden. William James Stærkt sagt!

30 Carl F. Lange Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception Præcis! William James Uden de kropslige reaktioner, der følger perceptionen, ville den sidste bare være rent kognitiv, bleg, farveløs og uden emotionel varme.

31 Carl F. Lange Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception Nej, det ville slet ikke være følelse! William James Vi kunne så se bjørnen og vurdere det var bedst at løbe, modtage fornærmelsen og vurdere at det var rigtigt at slå, men vi ville ikke faktisk føle frygt eller vrede.

32 S Carl F. Lange Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception Tak, professor James, Deres teori er altså også rigtig god! William James Det er en rigtig god teori, De der har udviklet, dr. Lange! Ja, lige bortset fra, at det siger sig selv, at den er forkert.

33 Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception Ja, det er faktisk forkert!

34 Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception Det forholder sig nemlig sådan, at den kropslige reaktion følger efter følelsen. Man ser en bjørn, bliver bange og løber. Walter B. Cannon

35 Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception Følelsestonen skabes direkte fra hypothalamus, når man ser bjørnen. Det kropslige er noget, der følger efter. Walter B. Cannon

36 Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception Det har jeg og Philip Bard fundet ud af. Det er derfor at det hedder Cannon- Bard teorien! Walter B. Cannon Philip Bard

37 Emotion Kognitiv forestilling Fysiologisk reaktion Emotion Perception Philip Bard Lige et øjeblik!

38 Emotion Kognitiv forestilling Emotion Philip Bard Faktisk kan man godt komme til følelsen direkte fra fysiologien, hvis man f. eks. sprøjter adrenalin ind i intetanende studerende, som jeg og min makker Jerome Singer har gjort. Udløsende situation Jerome Singer Fysiologisk reaktion Stanley Shachter

39 Emotion Kognitiv forestilling Emotion Philip Bard Udløsende situation Fysiologisk reaktion Rolig nu!POKKERS! Jerome Singer Stanley Shachter Perception

40 Emotion Kognitiv forestilling Emotion Udløsende situation Fysiologisk reaktion Jerome Singer De studerende følte ganske vist, at de havde en slags følelse, men de var usikre på, hvad det var for en følelse, før information fra situationen fortalte dem det. Stanley Shachter Perception

41 Emotion Kognitiv forestilling Emotion Udløsende situation Fysiologisk reaktion Jerome Singer En kognitiv signatur var altså nødvendig for at det skulle føles rigtigt. Stanley Shachter Perception

42 Emotion Kognitiv forestilling Emotion Fysiologisk reaktion Jerome Singer Lod vi dem bevidne en ubehagelig situation efter at vi havde sprøjtet dem, så oplevede de deres følelse som vrede. Stanley Shachter Perception

43 Emotion Kognitiv forestilling Emotion Fysiologisk reaktion Jerome Singer Anbragte vi dem derimod i en munter situation oplevede de deres inducerede følelse som glæde. Stanley Shachter Perception

44 Emotion Kognitiv forestilling Emotion Udløsende situation Stanley Shachter Fysiologisk reaktion Jerome Singer Fordi der er disse to faktorer på spil har vi kaldt vores teori for to- faktor teorien. Godt navn! Perception

45 Emotion Kognitiv forestilling Emotion Udløsende situation Stanley Shachter Fysiologisk reaktion Der er altså flere veje. Perception

46 Emotion Kognitiv forestilling Emotion Udløsende situation Stanley Shachter Fysiologisk reaktion Ja, der er i hvert fald to. Joseph Ledoux Perception

47 JAMES William James’ hus i Harvard What’s the matter, son? Drinking? Fornicating? Not paying rent? UHUU, UHUU, UHUU, UHUU. My landlady is going to throw me out from my room.

48 JAMES William James’ hus i Harvard She says I can’t keep chicken in my room! I see. But why do you want to keep chicken in your lodgings, son? Edward, sir. Yes, well, Edward. Are you a country boy, Edward? It is nothing like that, sir. I need the chicken for my learning experiments.

49 JAMES William James’ hus i Harvard Learning experiments? Yes, I want to become a psychologist like you, professor James. I see. Look here, Edward, if everything else fails…. ….you can run your chicken in the basement of my house. That should please my children! Gee thanks, professor James! Yes, well, just be sure to remember what I have taught, Edward. I shall, professor James!

50 Edward Lee Thorndike 1874-1949

51

52 ØVELSESLOVEN LAW OF EXERCISE ”Any response to a situation will, other things being equal, be more strongly connected with that situation and to the average vigor and duration of the connections.” William James Habit eller Vane.

53 Edward Lee Thorndike 1874-1949 EFFEKTLOVEN LAW OF EFFECT Of several responses made to the same situation, those which are accompanied or closely followed by satisfaction to the animal will, other things being equal, be more firmly connected with the situation, so that when it recurs, they will be more likely to recur; [fortsættes] William James selektion af det funktionelle Those which are accompanied or closely followed with discomfort to the animal will, other things being equal, have their connections with that situation weakened, so that, when it recurs, they will be less likely to recur.”

54 Edward Lee Thorndike 1874-1949 William James selektion af det funktionelle ”Pleasure stamps in, pain stamps out!”

55 Edward Lee Thorndike 1874-1949 ”I was wrong!” 1929 A ikke-A ikke-ikke-A Vejen ad hvilken (græsk: metode) er bygget ind i resultatet.

56 Edward Lee Thorndike 1874-1949 ”I learned that somewhat similar experiments on animals had been performed in America, and indeed not by physiologists but by psychologists…and now I must acknowledge that the honour of having made the first steps along this path belongs to E.L. Thorndike. By two or three years his experiments proceeded ours.” Ivan Petrovich Pavlov 1849 – 1936 Nobelprisen 1904

57 Stimulus 1. Respons 2. Naturlig refleks

58

59 HVAD LAVER DU???

60 Naturlig refleks Aha!

61 Naturlig stimulus Naturlig respons

62 Sagen uvedkommende stimulus

63 Naturlig stimulus Naturlig respons

64 Betinget stimulus Betinget respons KLASSISK BETINGNING Signalindlæring

65 KLASSISK BETINGNING

66 G.T. Fechner Elemente der Psycho- physik 1860 DING-DING-DING-DING-DING-DING

67 G.T. Fechner Elemente der Psycho- physik 1860 DING-DING-DING-DING-DING-DING

68 G.T. Fechner Elemente der Psycho- physik 1860

69 Reinforcering Forstærkning Ekstinktion Udslukning Spontan genopdukken Inhibition og disinhibition Sensorisk diskrimination Eksperimentel neurose KLASSISK BETINGNING Sensorisk generalisering

70 Thorndike Pavlov ER IKKE ENS! Skal erstatte en stimulus med en anden STIMULUS SUBSTITITION Skal undslippe indespærring v. AKTIV HANDLING

71 Thorndike Pavlov Skal erstatte en stimulus med en anden STIMULUS SUBSTITITION Skal undslippe indespærring v. AKTIV HANDLING Skinner RESPONDENTOPERANT Klassisk betinging Instrumentel betinging

72 Thorndike Pavlov Skal erstatte en stimulus med en anden STIMULUS SUBSTITITION Skal undslippe indespærring v. AKTIV HANDLING Skinner RESPONDENTOPERANT Klassisk betinging Instrumentel betinging Modtage Serve

73 John Dewey 1859-1952 Chigaco- skolen The the reflex arc concept in psychology 1886 Artiklen er en nøgleartikel til den amerikanske funktionalisme. In 1943 voted the most important article in this, the most prestigious psychological journal.

74 LEARNING BY DOING! individuel og hands-on situeret og praktisk projektarbejde og demokratisk apprenticeship in real life Egenlæring gennem handling

75 John Dewey 1859-1952 Chigaco- skolen The the reflex arc concept in psychology 1886 Artiklen er en nøgleartikel til den amerikanske funktionalisme. In 1943 voted the most important article in this, the most prestigious psychological journal. D

76 John Dewey 1859-1952 Chigaco- skolen D A

77 John Dewey 1859-1952 Chigaco- skolen D Ikke- A

78 John Dewey 1859-1952 Chigaco- skolen Ikke-ikke-A D

79 ModtageServe Konsumtion 4 Håndtering 3 Sporing 21 Søgen Objekt som information. Objekt som GENSTAND. Objekt som værdi. Objekt som intention. H.S. Jennings J. Loeb

80 Jacques Loeb 1859-1924 Uddannet i Tyskland som forstmand med en særlig interesse for plantefysiologi. Begyndte studier af primitive dyrs bevægelser i Würzburg på en Romanes-agtig måde. Efter sit møde med Ernst Machs Analysis of Sensation (:science is ”consisting of the completest possible presentment of facts with the least expenditure of thought.”) bliver det Loebs mål at finde det simpleste princip for at kontrollere adfærd.

81 Solens stråler påvirker cellernes kemiske processer, således

82 at plantevævsaktiviteten er kraftigst, hvor lyspåvirkningen er kraftigst, hvilket betyder

83 at planten ’strækker sig’ mod sollyset.

84 Denne fysio-kemiske bevægemåde kaldes en TROPISME. I dette tilfælde en HELIOTROPISME.

85 Tropismer navngives efter den stimulus, der afstedkommer reaktionen, og deles i positive og negative

86 Jacques Loeb Loeb mente, at den samme fysisk-kemiske tropisme- mekanisme kunne forklare dyrenes bevægelsemåde. Med disse dyr gik det vel meget godt:

87 Men hvad med dem her. Og det var dem, slaget stod om. Det vil sige, TAXIS Jacques Loeb

88 Loeb mente imidlertid, at tropismen kunne forklare al adfærd. ”The tropism theory might include human conduct also.” (1919) Dette kan kaldes ’The Mechanistic Conception of Life’ – titlen på Loebs bog fra 1912 – bemærk årstallet. Jacques Loeb Aristotle  Alt levende: Indtage næring, vokse og formere sig.  Dyr: Stedbevægelse og perception.  Højere dyr: Fore- stillingsbilleder, drømme, erindring og fantasi.  Mennesker: Fornuft, sprog og evnen til at leve i samfund. Alle levende væsener skal grundlæggende forstås som PLANTER

89 hyldest til Loeb som ”prophet of the new movement”: ”Starting in 1888, he set his face against anthropomorphism and teleology and began the attempt to describe all behavior in physical and chemical terms.” (Fraenkell & Gunn, 1961, p. 6) Loeb mente imidlertid, at tropismen kunne forklare al adfærd. ”The tropism theory might include human conduct also.” (1919) Dette kan kaldes ’The Mechanistic Conception of Life’ – titlen på Loebs bog fra 1912 – bemærk årstallet. Loeb kom til University of Chicago i 1891, hvor han bl.a. fik Dewey og Mead som kolleger. Jacques Loeb

90 Herbert Spencer Jennings 1868-1947 Jennings var søn af en Darwin- entusiastisk farmer-doctor og begyndte at studere hvirvelløse dyrs fysiologi og adfærd, først på Harvard (hvor hans lærer var Loeb-fan), senere i Chicago, hvor Dewey gjorde stort indtryk på ham. Sit post-doctorale arbejde udførte han i Jena i Tyskland under datidens berømte ekspert i primitive dyr, Verworn. Vi skal bemærke ham for to vigtige ting: 1. Identifikationen af det psykiske i selve adfærden. 2. Afvisningen af, at adfærd kan reduceres til stimulus-response alene.

91 Jennings’ interesse var at finde det elementære livsgrundlag for det psykiske. ”the psychological processes in the realm of the protista are the bridge which connects the chemical processes of inorganic nature with the mental life of the highest animals… the development of the human psyche begins with those very psychological processes found in the protista, since the human egg has essentially the same status as a single cellular organism.”

92 Behavior of the Lower Organisms 1906: Konsumtion 4 Håndtering 3 Sporing 21 Søgen Objekt som information. Objekt som GENSTAND. Objekt som værdi. Objekt som intention.

93 Behavior of the Lower Organism 1906: ”The writer is thoroughly convinced, after long study of the behavior of this organism, that if Amoeba were a large animal, so as to come within the everyday experience of human beings, its behavior would at once call forth the attribution to it of states of pleasure and pain, of hunger, desire, and the like, on precisely the same basis as we attribute these things to the dog.” ”In conducting objective investigations we train ourselves to suppress this impression, but thorough investigation tend to restore it stronger than at first.” Konsumtion 4 Håndtering 3 Sporing 21 Søgen Objekt som information. Objekt som GENSTAND. Objekt som værdi. Objekt som intention.

94 The behavior of the lower organisms, 1906: "A first and essential point for the understanding of behavior is that activity occurs in organisms without present external stimulation. The normal condition of the Paramecium is an active one, with its cilia in rapid movement; it is only under special conditions that it can be brought partly to rest... The organism is activity, and its activities may be spontaneous, so far as the present stimuli are concerned." Konsumtion 4 Håndtering 3 Sporing 21 Søgen Objekt som information. Objekt som GENSTAND. Objekt som værdi. Objekt som intention.

95 ”…the truth of matter is I have never been able to read Jennings through; his whole criticism of the tropism theory seemed so strange to me that I always lost patience whenever I began to read, and turned the pages aside; and when finally Mast began to write I stopped reading them altogether.” * * brev til T.H. Morgan, genetikeren der opfandt brugen af bananfluer.

96 Nå, ja. Skidt med Jennings. I praksis var det jo nok mig, der vandt. Det var mig, der fik John!!!

97 John B. Watson 1878-1958 White trash sydstatsfamilie. Moderen stærkt religiøs, faderen voldsmand, drikkebror, skørtejæger og døgenigt. Juvenile delinquent – drikkeri, racistiske slagsmål – skyderi. I was ”lazy, insurbordinate, vicious and violent. A poor student, constantly in trouble with both school and civic autorities.” Mønsterbryder og snyder til sig college. I 1915 – 37 år gammel bliver Watson valgt til præsident for the American Psychological Association.

98 John B. Watson 1878-1958 Hans collegelærer koster ham et ekstra år og skaffer ham ind på University of Chicago, hvor han får John Dewey som lærer. Ham forstod jeg ikke et kuk af! Men også Jacques Loeb. Han var god. Ham ville jeg lave en Phd hos! Afhandling 1903: Animal Education. The Psychical Development of the White rat. Dyreeksperimenter med aber, høns, hunde katte, frøer, fisk og terner. ”I never wanted to use human subjects… I always was uncomfortable and acted unnaturally. With animals I was at home.”

99 Jeg lavede en mini- kopi af den berømte labyrint i Hampton Court og lod mine rotter lære den.

100 Det kunne de sagtens. Men hvordan bar de sig ad? Hvilke sanser brugte de?

101 Først blindede jeg dem. Men de kunne stadig finde vej. Så det var ikke synet, som de brugte. Jeg brugte extirpationsmetoden, som er en slags udelukkelsesmetode.

102 Så stoppede jeg deres ører til. Men de kunne stadig finde vej, så det var ikke hørelsen, som de brugte.

103 Så klippede jeg deres knurhår af.

104 Men de kunne stadig finde vej, så det var ikke den taktile følesans, som de brugte.

105 Så skar jeg næsen af dem.

106 Men de kunne stadig finde vej, så det var ikke lugtesansen, som de brugte.

107 Så klippede jeg benene af dem.

108 NU KUNNE DE IKKE FINDE VEJ! Jeg havde hermed bevist, at rotterne brugte muskelsansen til at finde vej!

109 Den lærer er ikke til at stole på. SELVFØLGELIG skar jeg ikke benene af dem!

110 s - r Click! s - r Kæderefleksteorien Men ellers er det rigtig nok.

111 I 1913 udgav Watson i Psychological Review sit berømte manifest: ”Psychology as the Behaviorist sees it is a purely objective, experimental branch of natural science. Its theoretical goal is the prediction and control of behavior. Introspection forms no essential part of its methods, nor is the scientific value of its data dependent upon the readiness with which they lend themselves to introspection in terms of consciousness. The behaviorist, in his efforts to get a unitary scheme of animal responses, recognizes no diving line between man and brute.”

112 I 1919 begyndte Watson at studere spædborn Det er i den forbindelse, at vi skal se Watsons andet berømte forsøg. Forsøget med Lille Albert.

113 John B. Watson & Rosalie Rayner: Conditioned emotional reactions 1920. Forsøget med Lille Albert.

114 Albert præsenteres for en rotte Albert smiler glad til rotten 1. akt

115 Albert præsenteres for en rotte Hvorefter der kommer en høj lyd 2. akt Albert bliver forskrækket og begynder at græde.

116 Albert præsenteres for en rotte 3. akt Albert bliver forskrækket og begynder at græde.

117 Albert præsenteres for en kanin 4. akt Albert bliver forskrækket og begynder at græde.

118 Albert præsenteres for juleskæg 5. akt Albert bliver forskrækket og begynder at græde.

119 Albert præsenteres for mors pels 6. akt Albert bliver forskrækket og begynder at græde.

120

121 Albert præsenteres for en rotte Hvorefter der kommer en høj lyd 2. akt Albert bliver forskrækket og begynder at græde. ubetinget stimulus ubetinget response

122 Albert præsenteres for en rotte 3. akt Albert bliver forskrækket og begynder at græde. betinget stimulus betinget response

123 Albert præsenteres for en kanin eller julemandsskæg eller mors pels. 4. akt Albert bliver forskrækket og begynder at græde. Stimulus generalisering

124 Watson og grædende Albert

125 Watson and Albert

126 Albert blev aldrig afbetinget. Det var Peter Men altså ikke Albert

127 ”The Freudians twenty years from now…when they come to analyze Albert’s fear of a seal skin coat…will probably tease from him the recital of a dream which upon their analysis will show that Albert at three years of age attempted to play with the pubic hair of the mother and was scolded violently for it. If the analyst has sufficiently prepared Albert to accept such a dream… as an explanation of this avoiding tendencies, and if the analyst has the authority and personality to put it over, Albert may be fully convinced that the dream was a true revealer of the of the factors which brought about the fear.” gnæk, gnæk, gnæk

128 Throughout his marriage Watson had affairs with many women, but then he fell hopelessly in love with his research assistent, Rosalie Rayner. Watson allowed his feelings to become known and wrote many passionate letters to Rosalie. His wife, Mary Watson, obtained these letters by feigning illness while visiting Rosalie’s parents, asking for a few minutes to lie down, and using her time alone to search Rosalie’s beedroom. Her mistake was to show the letters to her brother, John, a mercenary character whose reaction was to demand money from watson and from Rosalie’s rich and socially prominent Baltimore family. When they refused, the letters mysteriously fell into the hands of President Goodnow of John Hopkins. Etc., etc., etc.

129 Watson måtte forlade universitetet og begynde en ny karriere. Han startede fra bunden i reklamebureauet Walter Thomson, og sluttede som dets vicedirektør. Man kan sige, at han revolutionerede branchen ved at forstå den emotionelle betingnings betydning. Eksempelvis: In a Johnson and Johnson Baby Powder campaign aimed at first-time mothers, Watson stressed the purity and cleanliness of the product and the dangers of dirt and disease. ”The consumer is to the manufacturer, the department stores and advertising agencies, what the green frog is to the physiologists.” Eksempelvis: In an advertisement for the Scott Paper Company, Watson featured a photograph of a surgical team at work, with the caption ”And the trouble began with harsh toilet tissue.” Eksempelvis: In one carefully controlled experiment Watson found that smokers were unable to discriminate one brand of cigarettes from another, so he used slogans like ”I’d walk an extra mile for a Camel!” Eksempelvis: To increase the sales of Maxwell House Coffee, Watson devised the coffee break, which became a feature of American life. Et eksempel på Watsons arbejde

130 William McDougall 1871-1938 Foreslår en behavioristisk psykologi i 1908. Ja, men ikke noget med kun reflekser og stimulus-respons, det skal være virkelighedstro og common sense…. …det skal være purposiv behavior! ”The healthy animal is up and doing!”

131 Konsumtion 4 Håndtering 3 Sporing 21 Søgen Objekt som information. Objekt som GENSTAND. Objekt som værdi. Objekt som intention. 1. Purposive behavior is spontaneous. That is, unlike reflexive behavior, it need not be elicited by a known stimulus. 2. In the absence of environmental stimulation, it persists for a relatively long time. 3. It varies. Although the goal of purposive behavior remains constant, the behavior used to attain the goal may vary. If an obstacle is encountered, an alternate route is taken to reach the goal. 4. Purposive behavior terminates when the goal is attained. 5. Purposive behavior becomes more effective with practice. That is, the useless aspects of behavior is gradually eliminated. Trial-and-error is purposive, not reflexive.

132 Konsumtion 4 Håndtering 3 Sporing 21 Søgen Objekt som information. Objekt som GENSTAND. Objekt som værdi. Objekt som intention. Stimulus-respons ”The pursuance of future ends and the choice of means for their attainment are thus the mark and criterion of the presence of mentality in a phenomenon.”


Download ppt "William James Som ung kunstner Som lidende studerende Som lidende medlem af feltekspedition til Brasilien Turist i Europa, hvor han møder Wundts nye."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google