Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Spin: 2 lange; 3 skarpe; og ét bud på, hvorfor politisk journalistik er så ubegavet og kedsommelig v. Roy Langer DKF Gå-hjem-møde, JKL, 16.04.2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Spin: 2 lange; 3 skarpe; og ét bud på, hvorfor politisk journalistik er så ubegavet og kedsommelig v. Roy Langer DKF Gå-hjem-møde, JKL, 16.04.2007."— Præsentationens transcript:

1 1 Spin: 2 lange; 3 skarpe; og ét bud på, hvorfor politisk journalistik er så ubegavet og kedsommelig v. Roy Langer DKF Gå-hjem-møde, JKL, 16.04.2007

2 2 Mediemagt: Journalisten som spil-mager  Dagsordenssættelse  Gate-keeper funktion  Særrettigheder og –aftaler med kilder  Stigende konstruktion, fiktionalisering og fortolkning – mediebegivenheder i stedet for mediering af begivenheder  Normdannende, kontrollerende, dømmende og straffende: uskrevne normer om seriøsitet, præcision, professionalisme

3 3 Spindoktorens redskaber og værktøjer  priming, framing & niche nursing (cf. Lund)  løfte om solohistorier  afledning af opmærksomhed: at skabe en anden/større krisehistorie  spille medierne ud mod hinanden  demontering af solohistorier  direkte trusler  …

4 4 Grundstrategier & apologetiske holdninger (cf. Coombs) 1. at benægte 2. at støtte 3. at differentiere 4. at trandscendere i. absolutive (1+3) ii. indicative (1+4) iii. explanative (2+3) iv. justificative (2+4)

5 5 Renselses- og genoprettelses- strategier (cf. Coombs) 1. Benægtelse (simpel/flytning af skyld) 2. Unddragelse af ansvar (provokation/omstødelse/uheld/gode hensigter) 3. Reduktion af angrebets omfang (afstivning/minimalisering/differentiering/tr ans-cendens/modoffensiv/kompensation 4. Korrigering 5. Bøn om tilgivelse 6. Tavshed

6 6 Corporate vs. politisk spin?  forskellen ligger ikke i valg af værktøjer - men i primære interessenter  forskellen ligger ikke i omfanget af "magt man har" – men i forudsætninger for at tiltrække opmærksomhed (til fordel for det sidste)  forskellen ligger ikke i hvem der gør hvad, men i forældede forestillinger om funktionsopdelingen / rollefordelingen … - sorry,Luhmann

7 7 1. "Stauning eller kaos!"  politisk markedsføring: en jomfru i Danmark?  fra budskabsudformning og medieforståelse til offensiv påvirkning af mediernes dagsordener og kildevalg  udtryk for bredere forandring i politisk kultur og samfund

8 8 2. Kunsten ikke at spinne over  kanalstyring og selektivitet  at producere nyheder i tilknytning til relevante dagsordener og værdier  at balancere form og indhold (fx "modvind på cykelstierne")  at have tid til refleksion

9 9 3. Den tandløse politiske journalistik  at følge sager op og til dørs – uden at lave kampagnejournalistik  "dybdeborende" journalistik  at gennemskue spillet og kommunikationsprofessionelle redskaber og værktøjer

10 10 5a) ”Forhandlingsspillet”; transaktions- og symbiosis-perspektivet  It takes two to tango.  forhandlingsparter – dansepartnere  kendskab til dansetrinene  Kontekst: lokale, tidspunkt, stemning, de andre gæster (inviterede og ikke inviterede)  Hvem tager føringen – i dag?

11 11 5b) Indexing theory (Bennett, 1990)  alternativ til transaktions- eller symbiosis-forståelse  journalister er ikke aktivister – og har brug for oppositionsstemmer  først når disse er til stede, kan journalister selv være "kritiske"

12 12 Når du endelig vil være bekymret…  den dovne & apatiske politik- forbruger (politisk uinteresserede)  mediernes (og andres, fx forskningens) håbløse ideal om en fjerde statsmagt i det totale marked med afsæt i privilegeret taleposition  populismens diktat efter eksperttyranni og smagsdommeri Tak for I gad at lytte …


Download ppt "1 Spin: 2 lange; 3 skarpe; og ét bud på, hvorfor politisk journalistik er så ubegavet og kedsommelig v. Roy Langer DKF Gå-hjem-møde, JKL, 16.04.2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google