Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Filmteknologiens historie

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Filmteknologiens historie"— Præsentationens transcript:

1 Filmteknologiens historie
Forholdet mellem teknologisk udvikling, narrativitet og filmteorier. Litteratur Charles Barr, CinemaScope: før og efter, (1963) i Ib Monty og Morten Piil, Se det er Film - i Klip, Fremad, Kbh. 1970, pp Barry Salt, Film Style and Technology: History and Analysis, Starword, London 1992

2 Hypotese Dynamik mellem: fortælleøkonomisk stilisering og
den totale mimesis. F.eks. Montage eller continuity? Bredformat og/eller dybde? Farve eller ej? Lyd eller ej?

3 Filmteknologiens historie
Filmteknologiske udvikling Teknologi og æstetik Filmteorier

4 Filmteknologiske udvikling
Tidlige udvikling og stumfilm Tonefilmens indførsel og udvikling Farvefilm Råfilm og belysning Bredformater

5 Filmteknologiske udvikling
Hovedfaser i filmproduktion: Optagelse Bearbejdelse af det optagne Projektion

6 Tidlige udvikling og stumfilm
Zoetropet fra 1834:

7 Tidlige udvikling og stumfilm
Fotografiets opfindelse, 1826:

8 Tidlige udvikling og stumfilm
Edweard Muybridge, 1870erne:

9 Tidlige udvikling og stumfilm
Projektion: Magica Lanterna, 17. årh. Bøjelig strimmel med perforationer 1880erne: August le Prince, George Eastman 1895: første offentlige filmforevisning

10 Tidlige udvikling og stumfilm
Foregribelser: Laurie Dickson: lydsynkronisering i 1889 The Gulf Between – Technicolor i 1917

11 Stumfilmsteknologi Lyd: produceres i biografsalen
Råfilm: langsomme, kun følsomme over for visse farver lys (pankromatiske film i 1925) Bevægelige stativer fra 1895

12 Tonefilmens indførsel og udvikling
Tre trin: Fonografisk lyd: tidlig, eksperimentel Optisk lyd: 1927 Magnetisk: 1940erne

13 Tonefilmens indførsel og udvikling
Optisk lyd: Filmhastighed fra 16 billeder i sekundet til 24 Mere finkornede film: mindre lysfølsomme Nationalsprog Lydstudier og lydudstyr

14 Tonefilmens indførsel og udvikling
The Jazz Singer, 1927

15 Farvefilm Håndkolorerede Tintede
Technicolor – gradvis udvikling fra

16 Farvefilm Tintede: Broken Blossoms, 1919

17 Farvefilm Technicolor: Flowers and Trees, 1932

18 Råfilm og belysning Råfilm: S/H – farve Lysfølsomhed Kornstørrelse
Kontrast

19 Råfilm og belysning Citizen Kane, 1941

20 Råfilm og belysning Barry Lyndon, 1975

21 Bredformater Edison, 1889: Kinetoscop – 35 mm film
1,33 : 1 – længde – højde Tonefilm: 1,2 : 1 (lydspor) Academy formatet: 1932: afmaskning tilbage til 1,33 : 1

22 Bredformater Fra Polyvision Gennem Cinerama Til Cinemascope

23 Bredformater Cinemascope: Lawrence of Arabia, 1962

24 Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Dimensioner: Dybden Dybdeskarphed fra 1940 Citizen Kane, 1941 The Best Years of Our Lives, 1946 - Greg Toland

25 Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Dimensioner: Bredden Episke storfilm, 1950’erne Klippelængde

26 Narrativitet og æstetik -Bredformatet
The Ten Commandments, 1956

27 Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Charles Barr, CinemaScope: før og efter, 1963. (Barr, Charles. "CinemaScope: Before and After." Film Quarterly 16.4 (Summer 1963): )

28 Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Modsætning til stumfilmsteoretikernes formalisme og montagebrug Bredformaterne kan overflødiggøre montage Virkeligheden kan gengives som et hele Udviklingen fra det bevægelige kamera og dybdefokus til bredformat Perceptionsfordele Ideologisk: demokrati (montage er autoritær)

29 Bredformater Cinemascope: East of Eden, 1955

30 Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Birth of a Nation, 1915

31 Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Patton, 1970


Download ppt "Filmteknologiens historie"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google