Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Filmteknologiens historie
Forholdet mellem teknologisk udvikling, narrativitet og filmteorier. Litteratur Charles Barr, CinemaScope: før og efter, (1963) i Ib Monty og Morten Piil, Se det er Film - i Klip, Fremad, Kbh. 1970, pp Barry Salt, Film Style and Technology: History and Analysis, Starword, London 1992
2
Hypotese Dynamik mellem: fortælleøkonomisk stilisering og
den totale mimesis. F.eks. Montage eller continuity? Bredformat og/eller dybde? Farve eller ej? Lyd eller ej?
3
Filmteknologiens historie
Filmteknologiske udvikling Teknologi og æstetik Filmteorier
4
Filmteknologiske udvikling
Tidlige udvikling og stumfilm Tonefilmens indførsel og udvikling Farvefilm Råfilm og belysning Bredformater
5
Filmteknologiske udvikling
Hovedfaser i filmproduktion: Optagelse Bearbejdelse af det optagne Projektion
6
Tidlige udvikling og stumfilm
Zoetropet fra 1834:
7
Tidlige udvikling og stumfilm
Fotografiets opfindelse, 1826:
8
Tidlige udvikling og stumfilm
Edweard Muybridge, 1870erne:
9
Tidlige udvikling og stumfilm
Projektion: Magica Lanterna, 17. årh. Bøjelig strimmel med perforationer 1880erne: August le Prince, George Eastman 1895: første offentlige filmforevisning
10
Tidlige udvikling og stumfilm
Foregribelser: Laurie Dickson: lydsynkronisering i 1889 The Gulf Between – Technicolor i 1917
11
Stumfilmsteknologi Lyd: produceres i biografsalen
Råfilm: langsomme, kun følsomme over for visse farver lys (pankromatiske film i 1925) Bevægelige stativer fra 1895
12
Tonefilmens indførsel og udvikling
Tre trin: Fonografisk lyd: tidlig, eksperimentel Optisk lyd: 1927 Magnetisk: 1940erne
13
Tonefilmens indførsel og udvikling
Optisk lyd: Filmhastighed fra 16 billeder i sekundet til 24 Mere finkornede film: mindre lysfølsomme Nationalsprog Lydstudier og lydudstyr
14
Tonefilmens indførsel og udvikling
The Jazz Singer, 1927
15
Farvefilm Håndkolorerede Tintede
Technicolor – gradvis udvikling fra
16
Farvefilm Tintede: Broken Blossoms, 1919
17
Farvefilm Technicolor: Flowers and Trees, 1932
18
Råfilm og belysning Råfilm: S/H – farve Lysfølsomhed Kornstørrelse
Kontrast
19
Råfilm og belysning Citizen Kane, 1941
20
Råfilm og belysning Barry Lyndon, 1975
21
Bredformater Edison, 1889: Kinetoscop – 35 mm film
1,33 : 1 – længde – højde Tonefilm: 1,2 : 1 (lydspor) Academy formatet: 1932: afmaskning tilbage til 1,33 : 1
22
Bredformater Fra Polyvision Gennem Cinerama Til Cinemascope
23
Bredformater Cinemascope: Lawrence of Arabia, 1962
24
Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Dimensioner: Dybden Dybdeskarphed fra 1940 Citizen Kane, 1941 The Best Years of Our Lives, 1946 - Greg Toland
25
Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Dimensioner: Bredden Episke storfilm, 1950’erne Klippelængde
26
Narrativitet og æstetik -Bredformatet
The Ten Commandments, 1956
27
Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Charles Barr, CinemaScope: før og efter, 1963. (Barr, Charles. "CinemaScope: Before and After." Film Quarterly 16.4 (Summer 1963): )
28
Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Modsætning til stumfilmsteoretikernes formalisme og montagebrug Bredformaterne kan overflødiggøre montage Virkeligheden kan gengives som et hele Udviklingen fra det bevægelige kamera og dybdefokus til bredformat Perceptionsfordele Ideologisk: demokrati (montage er autoritær)
29
Bredformater Cinemascope: East of Eden, 1955
30
Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Birth of a Nation, 1915
31
Narrativitet og æstetik -Bredformatet
Patton, 1970
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.