Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital Retorik 7. kursusgang

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital Retorik 7. kursusgang"— Præsentationens transcript:

1 Digital Retorik 7. kursusgang
Storytelling – genre og virkemiddel

2 IDAG Gruppe 7: Ryan-tekst Storytelling: forelæsning v Lisbeth og Rikke
narrativ teori storytelling og branding eksempler på online storytelling, visuel og auditiv storytelling Øvelser: introduktion til MyStory-opgaven kort præsentation af mulige emner og perspektiver på afsluttende eksamensopgave individuelt arbejde med MyStory-opgaven i grupperne

3 ET BUD PÅ WEBGENRER Kombination af situation, formål, afsender og publikum politisk* (overbevisende) videnskabelig (informere, argumentere) personlig (brandende, netværkende) social (samtale, møde nye mennesker) underholdende (underholdning, adspredelse) informativ (informere, oplysning) mindes/prise/hade/tilbede* (lejlighedstale) juridisk* (overtale) brandende (virkskomhed, mærkevare: imageskabende el.vedligeholdende) sælgende (overbevise om køb) NB! Ofte som remedierende mixgenrer!

4 Inspiration til genreopgaver

5 DAGENS LÆRINGSMÅL forståelse for ”storytellings” forskellige retoriske funktioner forståelse for storytellings rolle i forhold til branding kendskab til basale modeller for storytelling (genopfriskning/intro) og forståelse for udfordring ved interaktiv (digital) storytelling træne aktiv brug af storytellingværktøjer og tilrettelæggelse 8. april 2017

6 FORTÆLLING SOM PROFESSIONELT VÆRKTØJ
fortælling som retorisk virkemiddel (effekt) (identifikation, simulation, immersion, forførelse, PATHOS) herunder også fortælling som strategisk kommunikationsværktøj (image& identitetsskabende) fortælling anskuet operationelt (GENRE) strukturering af indhold (berettermodel, aktantmodel mv, -Fog et al) strukturering af form (interaktive fortællinger, -Ryan) 8. april 2017 6

7

8 FORTÆLLING SOM PSYKOLOGISK GRUNDVILKÅR/STRUKTUR
”narrative psychology”: fortælling en grundlæggende måde at organisere vores erfaringer og oplevelser på (”kulturel skabelon”) ”terapiform” teoretisk-analytisk greb Teoretikere: Jerome Bruner, Elinor Ochs, Kenneth Gergen m.fl se f.eks. J. Bruner: ”The Narrative Construction of Reality” (1991) 8. april 2017 8

9 FORTÆLLINGENS TYPISKE ELEMENTER
“state of equilibrium” a disruption of equilibrium recognition of disruption (call to arms) attempt to repair disruption reinstatement of the equilibrium NB! Funktionelt perspektiv på karakterer: som “spheres of action” også set i forhold til tidsligt forløb Dramaturgi: Modeller for hvordan en fortælling eller historie kan afvikles på en “garanteret succesrig” måde “The art of dramatic composition and representation” (hvordan man tilrettelægger en historie, der påvirker følelser og reaktioner hos tilskuer, fx berettermodellen) 8. april 2017 9

10 Aktantmodellen (”eventyrmodellen”)
Berettermodellen

11 FORTÆLLING SOM VÆRDIFORMIDLENDE FORFØRELSE
fortælling griber os hurtigt: hvad er på spil her? kommer der en ”afklaring”? (hermeneutisk projekt) klassisk fortælling nem at afkode (genre/framework) som ”konfliktløsningsprojekt” m. helte og skurke samtidig høj grad af identifikation og følelsesmæssig indlevelse indirekte formidling af værdier og ideologier gennem ”koding”: prioriterede binære oppisitionspar (symbolik), kobling til kultur og tilsvarende værker (genre) (cf bla. Lacey, kap. 1, ref. til Propp, Todorov og Barthes)

12 FORTÆLLING SOM ”ARGUMENT”
Fog et al: ”…kaldes dette budskab for historiens præmis. Præmissen er en ideologisk eller moralsk påstand som gennem historien søges fremsat som en kendsgerning.….Historien fungerer som en slags bevisførelse for præmissen – det centrale budskab” (s. 32) ”Præmis” her ~ (implicit) påstand (argumodel) Historien selv som en slags ”belæg” (demonstration, simulation, appropriation) En præmis, et budskab! 8. april 2017 12

13 GRUPPE PRÆSENTERER RYAN 8. april 2017

14 story og discourse/events og global historie
I narrativ teori: vigtigt skel mellem fortælletid og fortalt tid Fortælletid (FT) = den rækkefølge, begivenheder fortælles i (discourse) Fortalt tid (FTT) = den kronologiske og kausalt betingede begivenhedsfølge, læseren konstruerer efter efter endt læsning (story) 1999 1999 2000 1998 FT 1950 2000 FFT interaktiv fortælling: stadig ønske om at etablere FFT, men man når måske ikke at få al den viden der kræves – ”besøge” alle ”punkter” i FT 8. april 2017 14

15 HYPERTEKSTFORTÆLLING SOM GENRE
forskydning fra kausal fortælling til fokus på rumlig ”mapping” (besøge alle steder) //arkitektonisk tænkning, spatial immersion - finde nøglescener afklare karakterers indbyrdes relationer hvad er deres mentale tilstand (virkelighed, fiktion) tematik: erindring, forholdet fortid/nutid udgang(e) fremfor slutning (bla. Raine Koskimaa 2000, Jill Walker 1998, Klastrup 1997 & 2008) se også: 8. april 2017 15

16 ONLINE CAROLINE Bewan/Wright XPT, (var på: Se også: ”How I was played by Online Caroline” af Jill Walker - 8. april 2017 16

17 [Subject]: Simon and me…and you, Lisbeth
Just what I didn't need. Simon and David at each other's throats. I suppose I should be flattered. Can't help feeling though that it's not really me they're fighting over. Simon just wants his copy... and another lay, I guess. OK, OK. So I LIED. I *did* sleep with him. I was going to tell you. Admit it, you suspected me anyway. Didn't you, Lisbeth. Telling me I should tell the truth was your way of telling me that you knew what the score was with Simon, right? And as for David... well, at the moment it feels like all he needs in his life is a guinea pig - although he was never a big fan of guinea pigs, but that's another story. You met the other woman in David's life some time back, didn't you? Poor old Georgina. You can see now why I wanted an online friendship - no complications, no *scenes*. I can talk about myself without you judging me, laughing at me, making a pass at me. Just watching. I DO wonder what you think of me. Am I silly? vain? weak? annoying? strong? funny? attractive? normal? I know you do still visit the 'What Are You Like?' section, but this system can only do so much it seems. And you never me. ”Påstand”: vi er et godt designbureau der kan designe specifikt til nettet som medie Belæg (konsekvens): vores historier og brug af webformatet er så overbevisende at man ikke kan skelne mlm virkelighed og fantasi Hjemmel: hvis man ikke kan skelne mlm virkelighed og fantasi, er det en god historie 8. april 2017 17

18 DEN STYREDE LØSNING klimaks konfliktoptrapning anslag
primitiv nøglehulsmodel + berettermodellen 8. april 2017 18

19 1. BRANDING OG STORYTELLING 8. april 2017

20 BRANDING = DIFFERENTIERING
8. april 2017

21 BRANDING = DIFFERENTIERING
udtryk (traditionelt = ”indpakning”, logo , digitalt = visuel og æstetisk www-design) egen identitet (værdier, etik) påvirkning af brugers identitet (værdier, livsstil osv) produkt branding * corporate branding (produkt) branding: et løfte om ”mere end” det generiske produkts funktionalitet 8. april 2017

22 (CORPORATE) BRANDING GNM STORYTELLING
Lars Sandstrøm: Brand... den totale sum af alt der vides, tænkes, føles og forstås af alle interne og eksterne interessenter om en virksomhed, et produkt, en service eller et koncept. Branding--- de interne og eksterne processer, der har til formål at gøre en virksomhed, et produkt, en service eller et koncept til et brand (Lars Sandstrøm, Corporate Branding, 2006, p. 19) 8. april 2017

23 (CORPORATE) BRANDING GNM STORYTELLING
formidling af værdier identifikation, patos appel brand som ”karakter” i fortælling: et menneskeligt ansigt Mette Morsing: Corporate branding drejer sig om at kommunikere et æstetisk indtagende univers og om at skabe følelser, som tiltrækker og fastholder forbrugeren, og som bindes tæt sammen med selve virksomheden (se hendes artikel: Corporate Branding Basics på 8. april 2017

24 TYPER AF STORYTELLING Højbjerg Kristensen: ” Company Branding and Company Storytelling” (2002) forskellige typer af storytelling i en virksomhed, ”polyfoni” et faktum, en ”core story” kan alligevel identificeres marketing, ekstern og intern imageskabelse (1 historie, formel) udvikling i forhold til stakeholders (samstemme historier) organisatorisk, intern kultur (flere historier, uformelle) Vigtigt at de eksterne fortalte historier er i sync med de interne historier – eller iværksætte processer for at sikre dette ?? Problem med nettet: de formelle og uformelle blandes, uden at virksomheden kan styre hvor og hvordan! 8. april 2017

25 STRATEGISK KOMMUNIKATION & FORTÆLLING
kommunikationspolitik, overordnet imageønske, ”overbevisningsønske”, mål hvad er den centrale fortælling (herunder også ”mig som brand”) VISION generelle procedurer/tiltag for at nå målet hvad skal vi fortælle hvor? hvordan udnytte multimodalitet, interaktivitet, deltagelse osv? TAKTISK NIVEAU (PLANLÆGNING AF PRODUKTIONSPROCES) design, formgivning og udvikling af fortællingen OPERATIONELT NIVEAU Model inspireret af Helle Petersen: Strategisk Kommunikation, 2003 8. april 2017 25

26 BRANDING, STORYTELLING, NETTET
”Eksploderet brandingstrategi”: Et netværk af websites Giver brugerne redskaber (applikationer) til at lade dem fortælle deres egne historier Søren Schulz Hansen: Fra massekommunikation til samtale (2006) Fog et al: brugerhistorier skal kunne knyttes sammen med virksomhedens værdier, funktion! 8. april 2017

27 TRADITIONEL MONOLOGISK (IKKE INTERAKTIV) FORTÆLLING
8. april 2017

28 8. april 2017

29 TRADITIONEL MONOLOGISK (IKKE-INTERAKTIV) FORTÆLLING MED NYE VIRKEMIDLER
8. april 2017

30 mål: at sikre retfærdighed modtager: samfundet giver: Jyllandsposten
AKTANTMODEL LÆSNING: mål: at sikre retfærdighed modtager: samfundet giver: Jyllandsposten hjælper: dybdeborende journalist modstander: byggematador servicebranding og produktbranding – overlegenhed, historie 8. april 2017 30

31 HYPERSTRUKTURET FORTÆLLING (SIMPLE VALG)
8. april 2017

32 ANDERS&HENRIETTE: KLASSISK TRÆSTRUKTURFORTÆLLING
”Påstand”: det kan altid betale sig at tale med en investeringsrådgiver fra Realkredit Danmark Belæg (konsekvens): hvis du følger hans råd ender du med en ”happy end” (cf historien) Hjemmel: valg af lån har altid stor betydning for ens økonomiske frihed servicebranding, klassisk interaktiv fortælling Realkredit DK/Congin 2002 8. april 2017 32

33 ”TILBYGNINGEN” – PARALELLE HISTORIER
Oncotype, 2006 8. april 2017 33

34 Oncotypes ”berettermodel”
lokal global 8. april 2017

35 (detour) AUDITIV STORYTELLING 8. april 2017

36 THIRD EAR: LYDEN FÅR MAGTEN!
Ca 1:40

37 THE CHILD /GOPHER+BARDOU-JAQUET

38 VISUEL STORYTELLING (RIKKE)
8. april 2017

39 BRUGERE SOM MEDFORTÆLLER/ KOLLABORATIV STORYTELLING
8. april 2017

40 THINGS WE LOST IN THE FIRE
produktbranding: tæt sammenkobling mlm filmens budskab og brugernes egen opfattelse af budskabet, deres historier Officielt website for filmen Things We Lost in the Fire, 2007 8. april 2017 40

41 makehistory.national911memorial.org

42 Opera opført i London sept 09, Royal Opera House, baseret på Twitter-feeds fra brugerne (total kaos?!)

43 STORYTELLING GENNEM DE
”SOCIALE MEDIER” 8. april 2017

44 SOFIA’S DIARY 8. april 2017

45 SOMEBODY ELSE’S PHONE (NOKIA – SUPERNOVA PHONE 2008)

46 LIV MØRK....

47 SOCIAL MEDIA STORYTELLING- EN NY GENRE?
sekventiel fortælling, hvor kausalitet tilskrives undervejs paratekster stor indflydelse på afkodning ligheder med sæbeoperaen (se også Lacey): - ”open-ended” fortælling - mange paralelle spor - fortælletid og realtid tæt koblet - det nære hverdagsliv, ”sladder” - ”problem solving, intimate conversation..feelings” (Fiske, 1997 – Lacey s , s ) det ”hverdagslige” OG det ekstraordinære dialogisk orienteret: skrivning rettet mod at aktivere her og nu respons fra læsere (sympati, nysgerrighed, forslag) social immersion

48 WEB 2.0 STORYTELLING microcontent + social media - sociale forbindelser kan skabes omkring og i relation til ”fortalt” (story) materiale - mange lag ovenpå oprindeligt materiale - ofte spredt over flere sites/benytter indhold fra flere sites - tit ikke defineret som historier - svært at afgrænse Bryan Alexander & Alan Levine: ”Web 2.0 Storytelling: Emergence of a New Genre”, 2008 (findes online)

49 ØVELSER Vi mødes til startoplæg 13.00 i auditoriet
- oplæg både om eksamensopgave, mystory-opgave og kort om den personlige ”hjemmeside” som genre Kort gruppearbejde, herefter på egen hånd 8. april 2017

50 NÆSTE GANG PERSUASION LÆS LITTERATUR TIL KURSUSGANG 8: Fogg, Hofman-Hansen, Wilson&Ogden, O’Keefe GRUPPE 9 FREMLÆGGER O’KEEFE-TEKST NB! Congin søger moderator & medhjælp!

51

52 EKSAMENSOPGAVE Formalia: se kursuswebsite/eksamen
”Den studerende skal aflevere en opgave på 8-10 sider (dvs 8-10 sider ifølge kursets opgaveformat, se nedenfor), der i videnskabeligt form præsenterer en original undersøgelse eller analyse indenfor et eller flere af kursets emner. Det forventes at projektet i sin udforming også demonstrerer kendskab til den akademisk retoriske stil. ”

53 EKSAMENSOPGAVE Opgavetype 1:teoretisk orienteret f.eks. Gentænkning af ethos-begrebet i forhold til sociale medier? hvad karakteriserer en digital genre? hvad er en retorisk ytring på nettet? hvordan skal man analysere multimodale ytringer?

54 EKSAMENSOPGAVE Opgavetype 2: analytisk orienteret
Sammenlignende analyse af flere artefakter f.eks. hvad er typisk for bedemændssites på nettet? hvordan kan man lave kampagnesites for børn og unge (eksempler på gode og dårlige sites)? identifikation af typiske genretræk i visuel kommunikation på livsstilsbrand-sites ? storytelling i ”om os”-sektion på udvalgte virksomhedswebsites

55 EKSAMENSOPGAVE Opgavetype 2: analytisk orienteret
b) Grundig analyse af eet artefakt: f.eks. Stopfoer5 kampagnen og dens retoriske persuasive strategier Klimamysteriet som eksempel på tværmediel bevidsthedsskabende kampagne krisekommunikation på Amagerbankens website analyse af hvordan visitdenmark.dk anvender multimodal kommunikation for at sælge Danmark ethosskabelse og ethosproblematikker på ITUs website

56 ”MYSTORY” OPGAVEN 8. april 2017

57 BUNDEN OPGAVE OPLÆG 8. april 2017

58 BUNDEN OPGAVE OPLÆG Tanken med denne opgave er, at I skal arbejde med at lave et personlig portræt af jer selv som svar på ovenstående jobannonce. Opgaven skal løses individuelt. Via en overbevisende præsentation og selvfortælling skal du overbevise Future Literacy ApS, om at du er deres nye kreative medarbejder! Helt konkret skal du via et mini website/en hyperstruktureret historie fortælle en overbevisende historie om dig selv ud fra disse 4 nøgleord: familie, interesser, uddannelser og kompetencer, der tilsammen resulterer i en såkaldt MyStory Du skal bruge links og spring mellem forskellige sider som en del af oplevelsen, og du skal på et tidspunkt præsentere brugeren for et symbol, der indfanger/repræsenterer hvad du lige præcis står for. 8. april 2017

59 MYSTORY som STORY: DAGENS ØVELSE
Hvad vil I gerne fortælle? (gruppeøvelse) Overvej og dramaturgien for jeres MyStory (cf også omdelt seddel om storyboard) Skal læseren (fx via links) føres bestemte steder hen på bestemte tidspunkter? I hvor høj vil I styre brugerens ”læsning”? Hvad er det for værdier I ønsker at formidle? Hvordan og hvornår skal de præsenteres? Er der en særlig struktur, der er velegnet til at formidle jeres ide? (cf Ryan’s modeller?)

60 BUNDEN OPGAVE OPLÆG ingen ”rigtig” løsning – hav det sjovt!
indhold og fantasi og arbejde med ”interaktivitet” (link osv) vægtes højt --- dvs. flash, lyd osv er ”nice to have”, men absolut intet krav. Vi tager hensyn til at I har forskellige kompetencer! 8. april 2017

61 TIDLIGERE BIDRAG 8. april 2017

62


Download ppt "Digital Retorik 7. kursusgang"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google