Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ethos i web 2.0 tidsalderen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ethos i web 2.0 tidsalderen"— Præsentationens transcript:

1 Ethos i web 2.0 tidsalderen
Elisabeth Hoff-Clausen 2007 om online ethos: fra troværdighed til talerværdighed (social autoritet (fra middel til mål) sympatiens ethos (auditorium, relation) stilens ethos (imødekommenhed, overskuelighed, grafisk identitet) situationens ethos (forståelse og lydhørhed) performativ ethos (adfærd, handlen over tid) kollaborativ ethos (evne til ”samarbejde”) fra tror vi på hvad de siger, til hvem er vi villige til at lytte til?/indgå i dialog med

2 ETHOS i WEB 2.0: ”trust barometers”
Kollaborativ filtrering Systemer som baserer anbefalinger på ligheder mellem (mange) brugere F.eks.: Find brugere med samme rating-tendenser F.eks.: Find relationer mellem objekter (f.eks. Amazon) Recommendation Forsøger at vurdere hvad en bruger er interesseret i Indsamler data om brugeren - Eksplicit: Brugeren ranker genstande - Implicit: Analyse af brugerens adfærd (f.eks. tidligere køb), sammenligning med andre brugere

3 BRUGERRANKING I visse systemer er tillid mellem brugere væsentlig (f.eks. Age of Empires, ebay, LinkedIn) Værdien af ranking som signal afhænger af konkurrence-forholdet mellem brugerne Alternativet til eksplicit ranking er tolkning af adfærd

4

5

6


Download ppt "Ethos i web 2.0 tidsalderen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google