Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Værkstedsundervisning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Værkstedsundervisning"— Præsentationens transcript:

1 Værkstedsundervisning
Hvad? Hvorfor? Og hvordan? v. Lise Ludvigsen

2 Hvad er værkstedsundervisning?
Formål at støtte kursisterne i: udvikling af gode studie- og arbejdsvaner bevidsthed om læreprocesser, metoder og mål udvikling af metakognitiv tænkning Fra: Hf-bekendtgørelsen bilag 6

3 Hvorfor værkstedsundervisning?
Fokus: Læring og studiekompetencer - kursistniveau - at indsamle, forstå, huske og anvende viden = kompetence Forbinde metafaglighed og fagfaglighed - lærerniveau - at arbejde anvendelsesorienteret med kursisternes læring

4 Hvordan værkstedsundervisning?
Opgave: Skrivning i 3 grupper ud fra hver sit spørgsmål. Hvorfor er det vigtigt at lære noget? Hvordan lærer man noget? Hvornår ved man, at man har lært noget? Fremlægning i matrixgrupper. Opsamling: kompetencer og taksonomi

5

6 Hvordan? Didaktiske overvejelser
Metafaglig undervisning skal give: Give mening for kursisten Støtte og udfordre kursistens læring Indeholde en klar progression Indeholde variation og aktiv deltagelse af kursisten Knække koden på faglige forventninger, krav og bedømmelseskriterier Fra: Studievaner på hf, Systime 2011 s.7

7 Hvordan? Hf-årsplan & vu-plan
Vu i 1. hf Gruppearbejde og samarbejde De gode studievaner Faglig læsning Skriftlig formidling - historieopgave - evalueringsopgave Mundtlig formidling Mundtlig eksamen Fra: Studievaner på hf s Vu i 2. hf Eksamenserfaringer Studiemetoder og faglig læsning Skriftlig formidling - SSO - synopsis Mundtlig formidling Mundtlig eksamen

8 Hvordan? Opgavetyper i KS – kend genren & knæk koden
Historieopgaven Opgaveformulering Sammenhængende sætninger Taksonomiske niveauer formuleret i sætninger Undgå brug af punktopstilling Fra: Studievaner på hf s Eksamensprojekt /synopsis Problemformulering Et overordnet spørgsmål Taksonomiske niveauer i underspørgsmål Udpræget brug af punktopstilling

9 Hvordan? Om historieopgaven
* Formidling og dokumentation af fagligt stof i sammenhæng * Peger frem mod større skriftlig opgave Skriftlige studiekompetencer: Opgaveformulering Genrebevidsthed Dokumentation Disposition Formidling Se: Studievaner på hf s. 73

10 Hvordan? Historieopgaven -taksonomi
Tag udgangspunkt i materialet og lav en redegørelse for problemet med flugt før Berlinmurens opførelse i 1961. Lav ud fra materialet en analyse af USSR´s og USA´s syn på Berlin før og efter murens opførelse. Tag udgangspunkt i kilde 12 i materialet og diskuter Vestberlins reaktioner på opførelsen. Opgave: Er der ord i opgaveformuleringen, som I ikke ved, hvad betyder? Hvilke taksonomiske niveauer indgår i opgaveformuleringen? Sæt streg under centrale ord. Hvordan kan opgaveformuleringen hjælpe med at strukturere rækkefølgen af afsnit? Skriv ned. Opsamling: Gennemgang af fælles opskrift på disposition. Se fx: Studievaner på hf s. 75

11 Hvordan? Historieopgaven - refleksion
Hvad gik godt med arbejdet med opgaven? Og hvad var svært? Hvad har du lært? Hvad skal du huske til større skriftlig opgave (SSO), som du skal skrive i 2. hf? Sammenlign herefter dine svar med din lærers tilbagemelding på din opgave. På hvilke punkter er I enige og uenige? Fra: Studievaner på hf s. 76

12 Hvordan? KS-eksamensprojekt
religion samfundsfag historie

13 Hvordan? Om synopsis * Formidling og dokumentation af fagligt stof i punkter og til mundtlig fremlæggelse Problemstillinger Er flere spørgsmål, som uddyber din problemformulering. Består af 3-6 underordnede spørgsmål. Uddyber emnet med forklaringer, sammenhænge og perspektiver. Problemformulering Er et spørgsmål, som du undrer dig over og vil have svar på. Består af et overordnet spørgsmål. Beskriver og afgrænser en vinkel på et fællesfagligt emne. Fra: Studievaner på hf s. 78

14 Hvordan? Synopsis - taksonomi
Opgave: Læs nedenstående eksempler på problemformuleringer, og diskuter 2 og 2, hvad der er galt med dem. Hvad er en ideologi? Hvor stammer terrorisme fra? Er det Darwin eller Biblen, som har ret? Opsamling: gennemgang af fælles opskrift på synopsis Fra: Studievaner på hf s Opskrift/disposition s. 77

15 Hvordan? Synopsis - respons
Emne Indhold Responsgiver (e) Produktet Disposition og genrekendskab Lærere Processen Materiale(søgning) Læseteknikker Samarbejde Planlægning af tid PowerPoint Kursister og lærere Fremlægningen Form (hvordan) Indhold (hvad) Frit emne (aftales med holdet)

16 Hvordan? Responsgivning
Opgave: Nærlæs billedet. Hvordan foregår formidlingen og responsen? Og hvad er der fokus på? Begrund jeres svar. Opsamling: Hvad er god formidling? Hvad er god respons? Se fx: Studievaner på hf s , 117

17 Hvordan? Fra metafaglighed til fællesfaglighed & retur
Hvilke succeskriterier kan man opstille? Bevidst planlægning Klar progression Fælles metafagligt sprog Fællesmængden i de tre fag i KS Synlighed og mening for alle

18 Afslutning Til sidst en (meta)faglig lærerudfordring:
”… sproget i gymnasiet er et parallelsprog for en del af eleverne, og de vanskeligheder disse elever møder, minder om problemer, ”almindelige” tosprogede støder ind i”. Fra: Lars Ulrichsen m.fl.: Når gymnasiet er en fremmed verden, Samfundslitteratur 2010 s. 98


Download ppt "Værkstedsundervisning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google