Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Planlægningstavle – Visuel styring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Planlægningstavle – Visuel styring"— Præsentationens transcript:

1 Planlægningstavle – Visuel styring
Anvendelsen af tavler til planlægning handler om, at flytte ansvaret til dem der har fingeren på pulsen. Planlægningstavler anvendes til finplanlægning. Tavler giver synlighed for alle!

2 Om Flexkom Flexkom tilbyder praktiske Lean kurser som er tilpasset virksomhe-dernes behov! Har du behov for konsulenthjælp er vi din garant for opnåelse af ejerskab igennem vores praktiske tilgang. Vores slogan er: UDVIKLING & VÆKST – HELT ENKELT! Flexkom Lean Akademi: Lean kurser. Lean uddannelser. Gå til hjemmeside* > Vi tilbyder også prak-tiske AMU-kurser af-holdt i virksomheder. Kontakt os for et uforpligtende møde vedr. jeres udviklings-muligheder med Lean! *Hjemmeside Flexkom Lean Akademi:

3 Indholdsfortegnelse Hvorfor planlægningstavler? 4 Ny opgavefordeling 5
Planlægningshorisont 6 Resultater med tavler 7 Fire eksempler på tavler 8 Implementering 25 Relaterede værktøjer 27 Planlægning på tavler er et generelt værktøj og kræver altid tilpasning til den enkelte virksomhed og afdeling. Denne præsentation er derfor overordnet og med forskellige eksempler, som kan give inspiration til den rigtige tavle!

4 Hvorfor planlægningstavler?
Planlægningstavler handler om at skabe synlighed. Synlighed for operatører og ledelse. Alle ved om ”vi er med eller ikke”. Når status er synlig reageres der omgående på ”unormale situationer”. Anvendes samtidig til problemløsning. Medbestemmelse og synlighed skaber motiverede medarbejdere! Evnen til at reagere omgående på forsinkelser skaber tilfredse kunder. Evnen til problemløs-ning skaber langsig-tede forbedringer.

5 Ny opgavefordeling Nuværende situation: Planlægger udskriver ordrer. Operatørerne knokler. Bagud-situation viser sig når ugen er omme. Fremtidig situation: Planlægger laver ønskeliste. Operatører planlægger og giver feedback. Løbende kendskab til ordrestatus. Medarbejderne har fingeren på pulsen – status på maskiner, fravær, varer mm. Denne viden skal dagligt anvendes til finplanlægning. Planen bliver rigtig første gang.

6 Afkort planlægningshorisonten
En vigtig del af planlægningen er, at planlægge med en kort horisont. En kort horisont giver større fleksibilitet og gennemskuelighed, færre hasteordrer/ændringer mm. Produktionen skal kunne køre i min-dre seriestørrelser og håndtere kapacitetsudsving fra dag til dag. En kortere planlægningshorisont forbedrer leveringstiden til kunderne dramatisk. Ugeplanlægning har worst case 11 dage. Daglig planlægning har worst case 2 dage.

7 Resultater med planlægningstavler
Synlighed for alle! Første plan er rigtig. Fokus på årsager til forsinkelser. Omgående reaktion på uforudsete stop. Evt. besked til kunder. Daglig mandskabstilpasning mellem maskiner og afdelinger. Ledelsen kan se produktionsstatus ved blot at gå igennem produktionen. Årsager til forsinkelser bruges aktivt. Hurtig besked til kunder ved større forsinkelser.

8 Eksempel på tavle – nr. 1 Situation: Daglig planlægning. Mange ordrer.
Flere varianter. Varierende men forholdsvis korte cyklustider. Mandskab kan tilpasses dag til dag. 2 skift. Dette eksempel er fra en mindre produktionscelle. Leveringstid til kunder 2-5 dage.

9 Opbygning af tavle Måling per time, med start fra planlægningsmøde hver formiddag. Realiseret produktion sammenlignes med plan per time. Tallet skrives med rødt hvis lavere og med grønt hvis højere. Balance er akkumuleret over planlægningsdøgnet. Igen rød/grøn. Synligheden forstærkes af brugen af røde og grønne farver.

10 Regler for tavle ”Realiseret” opgøres ved pakke-pladsen.
Stk. per medarbejder per time er i eksemplet 22 stk. Dette tal reguleres når der eksempelvis sker en forbedring. Ved store afvigelser fra plan skal der altid stå en kommentar. På planlægnings-møde hver formiddag kl. 10 samles også op på årsager til problemer. De vigtigste føres over på problem-løsnings- og forbedringstavle i afdelingen. Se tavle >>>

11 Dato: 15/11-16/11 Tavlemøder dagligt kl. 10 Timetavle Ansvarlig: AN/ME
10:00-11:00 11:00-11:30 12:00-13:00 13:00-14:00 14:15-15:00 15:00-16:00 16:00-17:00 17:00-17:30 18:00-19:00 19:00-20:00 20:10-21:00 21:00-22:00 22:00-23:00 06:00-07:00 07:00-08:00 08:15-09:00 09:00-10:00 Time Antal mand 3 4 2 Plan i styk 66 33 88 49 44 Realiseret 56 40 62 80 50 70 84 20 18 61 55 72 60 10 7 15 14 8 5 53 39 24 13 6 Balance Planlægningsmødet trak ud Emner med længere cyklustid Problemer med skruemaskine Maskinstop i 40 min. Lavede undersamlinger Hjælp fra undersamlinger Blev 10 min længere for at afslutte en ordre Omstilling YES – vi nåede det igen! Kommentarer Ansvarlig: AN/ME

12 Eksempel på tavle – nr. 2 Situation: Ugentlig planlægning. Få ordrer.
Mange varianter. Meget varierende og længere cyklustider. Mandskab kan tilpasses. 1 skift. Dette eksempel er fra en mindre produktionsvirk-somhed. Leveringstid til kunder 1-4 uger

13 Opbygning af tavle Ordresedler hænges løbende ud.
Kun produktionen til de næste 5 dage er opdelt i dage. Resten er grupperet per uge. Om man er foran/bagud opgøres per dag. Krog til ordresedler skal være tømt. Operatører flytter selv rundt på ordresedler. Hvis ordrerne til de kommende uger bugner, skal ledelsen vurdere kapacitets-situationen. Det samme hvis situationen er modsat.

14 Regler for tavle Ordrer tages af krog ved afslutning.
Kanban-ordrer ”blandes” med øvrige ordrer i ugeplan (5 dage). Ingen plads til kommentarer på denne tavle, men problemløsnings- og forbedringstavle på bagsiden af tavle. Generelle problemer i produktionen skrives på en dymo og sættes på problemløsning- og forbedringstavlen (bagsiden af tavle). Se tavle >>>

15 Tavle – eksempel 2. Mandag-fredag. Celle 1 ugeplan. Celle 2 ugeplan.
Hasteordrer. +1 uge, + 2 uger osv. Celle 1 (1-4 uger frem) Celle 2 (1-4 uger frem) Kanban-ordrer (1-4 uger frem).

16 Tavle – eksempel 2 (Powerpoint)
Celle 1 Celle 2 Hasteordrer! Celle 1: +1 uge +2 uger +3 uger +4 uger Celle 2: +1 uge Kanban 1: +1 u. Kanban 2: +1 u. Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag

17 Eksempel på tavle – nr. 3 Situation: Daglig planlægning. Mange ordrer.
Mange varianter. Meget varierende og længere cyklustider. Ofte manko der efterfølgende haster. Mandskab kan tilpasses. 3 skift (varierende bemanding). Dette eksempel er fra en mindre produktionsvirk-somhed. Der er tale om en afdeling der laver underkomponenter. Leveringstid til næste afdeling er 1-3 dage.

18 Opbygning af tavle Én kolonne per ressource/maskine. 5 i alt.
Belastningen varierer på maskiner fra dag til dag. I eksemplet kører to maskiner med 1 skift, to maskiner med 2 skift og maskine D kører 3 skift. Operatører overfører selv ordrepapirer til tavle ud fra kendskab til proces- og omstillingstider.

19 Regler for tavle I eksemplet er indsat tekstbokse. Rækkefølgen af disse viser hvordan planlægningen gennemføres. Manko-ordrer fra dagen før har 1. prioritet. ”Buffer” er lagerførte halvfabrikata med stort aftræk. Bruges til daglig kapacitetsudjævning. Når dagens plan er lagt, kan man både se ”dagens flaskehals”, mandskabsbehov og manko-situation. Ex. ved sygdom lægges ordresedler ned i manko til dagen efter. Se tavle >>>

20 A B C D Ressourcer 1. skift 2. 3. E I dag I morgen Buffer
1. time 2. time 3. time 4. time 5. time 6. time 7. time 8. time 2. 3. E I dag I morgen Buffer Mandskab i dag: Dag Aften Nat 1 5 3 Manko-ordrer fordeles på tavlen 2 Dagens ordrer fordeles på tavlen under hensyntagen til antallet af  Fordelingen tager hensyn til prioritering 1) Ordrer 2) Kanban Og til kompetencer Buffer hvis der mangler noget at lave Manko A Manko B Manko C Manko D Manko E 4 Manko lægges i respektive bakker

21 Eksempel på tavle – nr. 4 Situation: Lovet leveringstid 10 dage.
Grovplanlægning 10 dage. Finplanlægning over 3 dage. Mange varianter. Lange cyklustider. Kanban på gentagne ordrer. Ordrer på sjældne varer og nye varenumre. 3 skift (varierende bemanding). Dette eksempel er fra en mellemstor produktionsvirk-somhed. Virksomheden bearbejder emner som underleverandør. Virksomheden har 4 afdelinger. Alle afdelinger har en tavle.

22 Opbygning af tavle 3 områder:
Kanban til højre. Kort kommer fra pakkeafdeling. Genbestillingspunkt ved rød streg. Grovplanlægning i midten. Kanban ordrer og alm. ordrer sættes i ”+10”. Finplanlægning til venstre. Ved ”+3” sættes ordrer nederst på finplanlægn. Kanban er på færdigvarer. Derfor sendes kort fra pakkeafdeling til produktion. Der er tale om en kompleks tavle. Skriv eller ring til Flexkom hvis du ønsker en nærmere forklaring af tavlen!

23 Regler for tavle I eksemplet er indsat tekstbokse. Rækkefølgen af disse viser hvordan planlægningen gennemføres. Hver dag flyttes alle ordrer én dag frem på tavlen! Operatører kan finplanlægge inden for 3 dage. Bare ordrer er leveret på dag 10! Giver optimeringsmuligheder! Tidligere var der ofte problemer med mang-lende måleværktøjer, råvarer mm. Med det indlagte tjek starter man ingen ordrer uden værktøjer og råvarer! Synlighed! Se tavle >>>

24 Ordrepapirer Pakkeafdeling 10 dage Kanban kort til tavler Gruppe A
7 På dag 1 tages ordrepapirer fra ”+1” og magnet flyttes til ”Drift”. Ordrepapirer 10 dage Mask. A Mask. B Mask. C Pakkeafdeling Drift 123B5784 547K5478 +10 Kanban kort til tavler 7-9 +9 123B8634 Mål Vær Mat 4 Hver dag flyttes ordrepapirer én dag frem. Ved ”+3” tages magnet fra ”venteposition” og flyttes nederst på finplanlægning. +8 9-11 123B1299 +7 123B1234 Mål Vær Mat +6 123B1234 123B1234 11-13 +5 123B1234 +4 13-15 998L1254 123B8634 +3 Mål Vær Mat Mål Vær Mat +2 Aften +1 Gruppe A Nat 1 Kanban kort modtages fra pakkeafd. Kort sættes i lommer. Starter nedefra. 2 Når kortene når rød streg (genbe-stillingspunkt) tages ordrepapiret til pågældende varenummer. Ordrepapir sættes i ”+10”. Magnet med varenummer flyttes til ”venteposition”. Viser at ordren er igangsat. 7-9 541G2547 Finplan- lægning 3 dage Mål Mat 9-11 123F6554 Mål 11-13 123C2587 Mål Vær Mat +10 13-15 6 På finplanlægning dag 2 tjekkes om materialer, måle-værktøjer og værk-tøjer er til stede. Der kvitteres med en lille grøn, blå eller rød magnet. Synligt om ordren er klar! +9 Aften +8 +7 Tjek Nat +6 Kanban på genbestillingspunkt (10 dage) +5 7-9 Måleværktøjer 432H2547 247L2587 +4 Værktøjer +3 9-11 +2 Materialer Kanban standard ordrepapirer +1 Gruppe B 11-13 5 Operatører er selv ansvarlig for at placere magneter optimalt i forhold til familiekørsel, kapacitet osv. Ej Kanban ordre 13-15 Aften 3 Ordrepapirer til alm. ordrer sættes direkte i ”+10”. Ordre- papirer Nat

25 Implementering Implementering af planlægningstavler er svært!!!
Det er meget vigtigt at en tavle ikke bliver til et overvågningsværktøj, men til et værktøj til gavn for alle. Derfor kræver det meget aktiv involvering af medarbejderne! Griber man implementeringen forkert an, kan det blive en stor fiasko. Omvendt kan det også blive en stor succes, hvis man tager de daglige brugere af værktøjet med på holdet.

26 Start simpelt – bare det virker
Tavlen i eksempel 2 er en flot whiteboard. Men den samme tavle startede på to stykker limtræ på gulvet. Det er vigtigt at se tingene virke inden man pynter. Ofte skal en tavle ændres flere gange inden den fungerer optimalt.

27 Relaterede Lean-værktøjer
Lean-værktøjer til produktionen kan gøre brugen af tavler mere effektiv. Specielt reduktion af planlægnings-horisonten vil stille krav til kortere omstillingstider (SMED). Samtidig skal maskiner køre stabilt (OEE). Lagerstyring bør ske via Kanban. Problemløsnings- og forbedringstavle. Synlig styring og ledelse er vejen til en ”world class” virksomhed! Man kan læse mere om de relaterede værktøjer på Flexkom.dk


Download ppt "Planlægningstavle – Visuel styring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google