Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSteffen Skaarup Redigeret for ca. et år siden
1
Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab Midttrafik
2
Trafikselskabers finansiering § 3. Trafikselskabet finansieres gennem indtægter fra salg af kort og billetter m.v. samt et tilskud fra de deltagende kommuner og regioner. Stk. 2. For så vidt angår trafikselskaber vest for Storebælt, beslutter trafikselskabet fordelingen af tilskuddet mellem de deltagende parter. Tilskudsfordelingen skal godkendes af de berørte regionsråd og repræsentantskabet. Ingen kommune kan forpligtes til at betale mere end kommunens forholdsmæssige forbrug af trafikselskabets ydelser, herunder individuel handicapkørsel, og en region kan ikke forpligtes til at bidrage med mere end udgifterne til privatbaner og busbetjening af regional betydning i den pågældende region samt de hertil svarende andele af selskabets administrationsudgifter. Lov om trafikselskaber
3
Rutenet
4
Mobilitet på landet – nyt og mere bæredygtigt en del af
6
Lidt om den nye politisk struktur Nedsættelse af temagrupper Alle politiske partier enige om, at bæredygtig transport er et indsatsområde Bred deltagelse fra hele byrådet i arbejdet med temagruppen Ny politisk organisering
7
Flere busser er ikke vejen frem! Alternativer: Flextur Hedensted Borgerbil Samkørsel Teletaxi osv Alternativer til bus
8
Rejsekort = Gratis kørsel på alle rabatruter Åbne lukkede skolebusruter Rejsekort på lokal ruter
9
Gratis kørsel Ønsket ikke at køre gratis, men for dyrt at installere Rejsekort Lov gjort det muligt at sidestille alle skolebusruter i Hedensted Kommune
10
Kommunalt udbud 2014 5 lukkede skolebusruter Ingen busalder Ingen variable omkostninger 560 kr. per time 330 kr. svømmekørsel
11
Kommunalt udbud??? Imod Usikkerhed om pris Ikke på Rejseplan For Mulighed for lavere pris Fleksible køreplaner
13
Profilbeskrivelse af borgerne i undersøgelsen Bil i husstanden Rådighed over bil til daglig 95% har en eller flere biler 5% har ikke bil 86% har rådighed over bil til daglig 14% har ikke rådighed over bil Børn i husstanden 38% har barn/børn i husstanden 62% har ikke børn i husstanden Alder 69% er 18 – 59 år 31% er 60 år + Køn 50% mand 50% kvinde Erhverv 67% arbejder/studerer 33% er uden for arbejdsmarkedet
14
Borgernes transportbehov Vil det være praktisk muligt for dig at benytte offentlig transport i større udstrækning?
15
Støttet Flextur - 4 kr. per km - minimum 30 kr. per tur
16
Venneaftale Vejle
17
Kendskab og brug af Flextur Kender du Flextur?
18
34% er positive 1% Helt sikkert benytte 8% Sikkert benytte 25% Måske benytte Kendskab og brug af Flextur I hvilken grad tror du, at du vil benytte Flextur til at dække nogle af dine transport behov? Svarene på skalaen omregnes til et markedspotentiale ved at gange ”Helt sikkert benytte” med 0.9, ”Sikkert benytte” med 0.75 og ”Måske benytte” med 0,5. 34% er positive overfor Flextur. Markedspotentialet er beregnet til ca. 19%
19
Hedensted Borgerbil Dele kommunens biler med borgerne aften og weekend Samarbejde med LetsGo
21
Kendskab og brug af Hedensted Borgerbil Kender du Hedensted Borgerbil - det samme som LetsGo delebiler?
22
12% er positive 3% Helt sikkert benytte 3% Sikkert benytte 6% Måske benytte Kendskab og brug af Hedensted Borgerbil I hvilken grad tror du, at du vil benytte Hedensted Borgerbil til at dække nogle af dine transport behov? Svarene på skalaen omregnes til et markedspotentiale ved at gange ”Helt sikkert benytte” med 0.9, ”Sikkert benytte” med 0.75 og ”Måske benytte” med 0,5. 12% er positive overfor Hedensted Borgerbil. Markedspotentialet er beregnet til ca. 8%
23
”Systematiseret blaffer-ordning”
25
34% er positive 6% Ja, helt sikkert 13% Ja, sikkert 15% Måske Interesse og behov for en samkørselsordning Vil du som billist tilmelde dig denne ordning og tage andre borgere med mod …. ? Svarene på skalaen omregnes til et markedspotentiale ved at gange ”Ja, helt sikkert” med 0.9, ”Ja, sikkert” med 0.75 og ”Måske” med 0,5. 34% er positive overfor en samkørsels- ordning som bilist. Markedspotentialet er beregnet til ca. 23%
26
39% er positive 6% Ja, helt sikkert 17% Ja, sikkert 16% Måske Interesse og behov for en samkørselsordning Vil du benytte dig af ordningen og køre med som passager? Svarene på skalaen omregnes til et markedspotentiale ved at gange ”Ja, helt sikkert” med 0.9, ”Ja, sikkert” med 0.75 og ”Måske” med 0,5. 39% er positive overfor en samkørsels- ordning som passager. Markedspotentialet er beregnet til ca. 26%
27
Interesse og behov for en samkørselsordning Hvor gamle skal dine børn være før de selv må benytte Samkørsels-ordningen? Betingelse: Har barn/børn i husstanden. n=77.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.