Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 31 - Fritidsfartøjers maskineri - dieselmotoren

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 31 - Fritidsfartøjers maskineri - dieselmotoren"— Præsentationens transcript:

1 Lektion 31 - Fritidsfartøjers maskineri - dieselmotoren
Indenbords benzinmotorer til både ses sjældent, og stort kun til hurtige racerbåde. Benzinmotorer er uøkonomiske i drift sammenlignet med dieselmotorer, benzin er ekstremt brandfarlig i både (læk i benzinslanger medfører benzindampe, der kan antændes og eksploderer). Sluttelig er det elektriske tændsystem i benzin-motorer sårbar for fugt, i modsætning til dieselmotorer, der stort set er immune overfor fugt. Hoveddele for drift af motor Benzintank (rust og vand) Vandudskiller med filter Løftepumpe med udluftning og håndtag Brændstoffilter Brændstofsystemet med pumper og dyser

2 Fritidsfartøjers maskineri - smøreoliesystemet

3 Fritidsfartøjers maskineri – kølesystemet, saltvand
Fordele: Effektiv køling, bedre end ferskvandskøling. Ulemper: Rust pga saltvand i kølesystemet og motorblok (tære/zink blokke vigtige). Søventiler og rørsystemet skal være tætte. Søvandsfilter kan tilstoppes af is, gopler/vandmænd, tang m.m.

4 Fritidsfartøjers maskineri – kølesystemet, ferskvand
Søvand køler ferskkølevandet i varmeveksler. Fordele: Ferskvand i motor m.m. Bedre styring af kølevandstemp. og hermed motortemp. Ulemper: Frostvæske vigtigt. Søventiler og varmeveksler stadig udsat for tæring. Søvandsfilter kan tilstoppes af is, gopler/vandmænd, tang m.m.

5 Fritidsfartøjers maskineri, el-systemet

6 Fritidsfartøjers maskineri, påhængsmotor
Næsten alle udenbords påhængsmotorer er benzin-drevne. Du kan kun købe 4-takts motorer i dag, da 2-takts motorer ikke længere må sælges som nye pga. miljøkrav til motorer. Husk den rigtige benzinblanding til 2-takts motorer! Kølevandskontrol Honda 150 HK – 4 takt Påhængsmotorer skal tjekkes for motorolie (jævnligt), gearolie (årligt) og kølevand. Kølevandspumpen sidder ved propellen under vandlinjen. Impeller’en er en koncentrisk ”stjerne” lavet af gummi. Smøring i pumpehuset foregår udelukkende ved saltvand, hvorfor en påhængsmotor ALDRIG må startes uden at motorbenet er i vand!

7 Fritidsfartøjers maskineri - Tjekliste
Tjekliste før start: Brandstoftank(e) pejles Beregn brændstofmængden til den planlagte tur Brændstofhaner er åbne Slanger og rør fastspændte Vandudskiller er ok Ingen udsivning af brændstof Luftindtag og filter er rene og frie for forhindringer Motorolie (smøreolie) pejles Gearolie pejles (hvis muligt) Stævnrør tjekkes og evt. smøres Visuel inspektion af motor (skal være ren og tør) Søventiler er åbne Alle slanger og rør fastspændte Søvandsfilter er ren og fri for blokeringer Batteri efterset og opladet

8 Fritidsfartøjers maskineri - Tjekliste
Tjekliste efter start: Kølevand ud over skibssiden/udstødning Alle kontrollamper, temp., olietryk og ladetryk (el) er OK Tjekliste efter stop: Luk for alle søventiler Luk for brændstoftank


Download ppt "Lektion 31 - Fritidsfartøjers maskineri - dieselmotoren"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google