Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye ældre – nye muligheder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye ældre – nye muligheder"— Præsentationens transcript:

1 Nye ældre – nye muligheder
KL´s ældrepolitiske udspil 2010 Det er muligt at ændre tekst i sidefod. Det gør du at ved at klikke på ’Indsæt' i menuen. Klik på 'Sidehoved eller Sidefod' Skriv herefter din tekst i feltet 'Sidefod’ Klik 'OK'

2 De kommende års udfordringer
Velfærdsindsatsen kommer under pres Flere ældre Færre erhvervsaktive Nye og flere opgaver kommer til kommunerne Borgerne ønsker individualitet og fleksibilitet i indsatsen Prioritering står højt på dagsordenen Styring og dokumentation er nødvendig – men der skal fokuseres Vi mangler viden om effekt af indsatser Forventningsafstemning med tydelig ”politisk retning” er nødvendig

3 DDen

4 Ca. 200.000 borgere modtager i dag hjemmehjælp med følgende fordeling:

5 Der er stor forskel på omfanget af hjælp
7000 borgere modtager i dag mellem 12 – 20 timers hjælp om ugen i eget hjem 4.700 borgere modtager mere end 20 timers

6

7 I 2008 var 26% af borgerne på 65 år og derover i kontakt med en medicinsk sygehusafdeling.
Antallet af ældre borgere, der er blevet behandlet på medicinske afdelinger er steget fra i til i 2008 Den gennemsnitlige indlæggelsestid er faldet fra 9.7 dage i 2001 til 7.4 dage i 2008.

8 Andelen af borgere, der har valgt private leverandører

9 Fordeling af medarbejdergrupperne på ældreområdet

10 KL´s forslag til nytænkning
Fokus på hverdagsrehabilitering Den ældre medicinske patient og indsatsen for borgere med demens Praktisk hjælp skal ikke være en gratis ydelse for alle Mulighed for at træffe afgørelse om særlig boform ved komplekse behov Nye og alternative boformer til seniorer og ældre Mindre bureaukrati på Frit-valgsområdet – ny incitamentsstruktur Flere sundhedsfaglige kompetencer – rekruttering og fastholdelse Behov for viden om sammenhæng – indsats og effekt

11 Dokumentation af hjemmesygepleje og sundhedsydelser
KL´s strategiprojekt 2010 Det er muligt at ændre tekst i sidefod. Det gør du at ved at klikke på ’Indsæt' i menuen. Klik på 'Sidehoved eller Sidefod' Skriv herefter din tekst i feltet 'Sidefod’ Klik 'OK'

12 Udfordringerne Fra opgaveglidning til aftalt opgaveflytning
Mangler viden om hjemmesygeplejens virke Identifikation af kommunale sundhedsopgaver Organisering af indsatsen

13 Strategiprojekt om dokumentation
Formålet er at udvikle fælles rammer for fremtidig dokumentation og skabe fælles baseline ud fra eksisterende data. 17 kommuner er involveret

14 Og hvad gør vi så konkret
Opsamler fælles data på en række parametre: henvisning, årsag til henvisning, antal borgere, forbrug af ydelser. Laver tidsregistrering i 4-6 kommuner Udarbejder modeller for timeprisberegning på sygeplejeydelser og delegerede sygeplejeydelser Udarbejder fælles ydelseskatalog – nationale dokumentationsprojekt

15 Vi gør mere endnu Udarbejder forslag til håndtering af diagnoser i nuværende omsorgssystemer Gennemfører stikprøveundersøgelse af hvor mange sundhedsydelser der ligger skjult i §83 bevillinger Udarbejder forslag til modificeret BUM-model på hjemmesygeplejeområdet

16 Resultater Dokumentation af hjemmesygepleje og sundhedsydelser
På Kl`s hjemmeisde kan du i begyndelsen af 2011 se den samlede opgørelse over analysen af: Dokumentation af hjemmesygepleje og sundhedsydelser

17 Er tilsyn og opfølgning to sider af samme sag?

18 Hvad siger loven? Det fremgår af §§ 15 og 16 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, at kommunalbestyrelsen har ansvaret for og beslutter, hvordan kommunen skal planlægge og udføre sin virksomhed på det sociale og sundhedsmæssige område efter den sociale lovgivning. Kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Tilsynet omfatter både indholdet af tilbuddene og den måde, opgaverne udføres på.

19 Loven om §83 Indsatsen skal til enhver tid afspejle borgernes
funktionstab og deraf afledte behov. Revisitationer er grundlaget for den løbende opfølgning

20 Hvad betyder det for den kommunale praksis?
Tilsyn skal ikke kun føres på plejeboligområdet Den løbende opfølgning skal målrettes og dokumenteres

21 Hvad er god kvalitet? Den oplevede brugertilfredshed?
Den faglige indsats? Overholdelse af det kommunale serviceniveau? Sammenhæng mellem afgørelse og levering af hjælp? Eller ???????

22 Kvalitet er et fælles ansvar!


Download ppt "Nye ældre – nye muligheder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google