Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer."— Præsentationens transcript:

1 PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer

2 Nye målbeskrivelser  HVORFOR NYE SKABELONER? kortere (brug af links) enkle, operationelle mere ensartede hjælp til udarbejdelse (vejledende tekst)  Ny terminologiliste  Målbeskrivelse for speciallægeuddannelsen i et speciale =introduktionsuddannelse PLUS hoveduddannelse

3 MÅLBESKRIVELSE  Skabelon fælles for alle specialer,3 dele:  1.del: generelle del  alle generelle uddannelsesbeskrivelser  udfærdiges ens for alle - af SST - link til hjemmeside  2.del: specialespecifikke del  specialets specifikke speciallægeuddannelse  udfærdiges af specialeselskabet, bunden skabelon  angiver valgbare læringsmetoder  anfører BUNDNE kompetencevurderingsmetoder  anvender link til kursusbeskrivelser på hjemmeside  3. del: dokumentationsdel udfærdiges af SST, alle dokumentationsark: logbog, attester, kursusdokumentation mm

4 3. SPECIALESPECIFIKKE DEL  3.1 Beskrivelse af specialet 3.1 Beskrivelse af specialet  3. 2 Beskrivelse af uddannelsens overordnede forløb 3. 2 Beskrivelse af uddannelsens overordnede forløb  3.3. Introduktionsuddannelsen 3.3. Introduktionsuddannelsen 3.3.1 Kompetencemål - skema 3.3.1 Kompetencemål 3.3.2 Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering 3.3.2 Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering 3.3.3 Eventuelle specialespecifikke kurser  3.4. Hoveduddannelsen 3.4. Hoveduddannelsen 3.4.1 Kompetencemål 3.4.2 Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering 3.4.2 Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering 3.4.3 Obligatoriske specialespecifikke kurser 3.4.4 Obligatorisk forskningstræning

5 Kompetencemål - liste, kort  Kompetencevurderings kort lægges på specialets hjemmeside  Opnåelse kan evt inddeles i sværhedsgrader, med delniveau  Flere mål kan vurderes sammen (beskrives) Kompetencemål VIDEN, FÆRDIGHED, HANDLING Læringsmetode(r), anbefaling Vurderingsmetode(r) obligatorisk(e) Nr.MålKonkretisering af mål

6 4. DOKUMENTATIONSDEL (LOGBOGSDELEN)  4.1 Logbog for introduktionsuddannelsen 4.1 Logbog for introduktionsuddannelsen 4.1.1 Obligatoriske kompetencemål 4.1.2 Obligatoriske kurser 4.1.3 Attestation for godkendte ansættelser  5. NYTTIGE LINKS 5. NYTTIGE LINKS 5.1Generelle links 5.1Generelle links 5.2 Specialespecifikke links  SAMME for hoveduddannelsen

7 REVISIONER  Tilføjelse af nye mål gælder kun for de, der endnu ikke har påbegyndt uddannelsen  Fjernelse af mål udgår for alle, der endnu ikke har opnået målet Hovedvejleder/UAO underskriver, + mål udgået  Ændring af mål selskab beskrive om det skal gælde alle der er i gang eller kun de, der ikke har målet (fx nye procedurer, organisatoriske ændringer)

8 REVISIONER  KURSUS Nedlæggelse: gælder alle der ikke har det Oprettelse: for de der efterflg påbegynder udd. Ændring: selskabet angiver hvem det omfatter

9

10 UDDANNELSESPROGRAMMER  HVORFOR FÆLLES SKABELON? kortere enkel, operationel mere ensartede sikre at indholdet i alle lever op til vejledningen  Udarbejdes af afdelingerne i videreudd.regionen  Udarbejdes for hvert stillingsforløb: introduktions/hoveduddannelsesstilling stillings/blok forløb

11 UDDANNELSESPROGRAM  Skabelonen bruges til alle programmer for introduktionsuddannelser hoveduddannelser  Nemt, indeholder meget fællestekst  Indeholder vejledning hvor tekst skal indsættes (følgegruppe/afdeling)  Stor brug af link til emner der ofte skal opdateres  Sikre reel beskrivelse af læringsrammer og rammer for kompetencevurdering  Sikre målspecifik læringsmetode og kompetencevurderingsmetode  Sikre fordeling af mål på stillingerne og i det enkelte stillingsforløb

12  1. indledning, særlige regionale specialespecifikke forhold  2.1 Uddannelsens opbygning - skema  2.2 Præsentation af uddannelsesstederne, herunder faglige funktioner læringsrammer arbejdstilrettelæggelse UDDANNELSESPROGRAM- SKABELON 1.ansættelse2.ansættelse3.ansættelse Afdeling, hospital/praksis Varighed (mdr.)

13 3.1 Plan for kompetenceudvikling og -godkendelse 3.2 Kort beskrivelse af læringsmetoder og kompetencevurdering i den konkrete afdeling 3.3 Obligatoriske kurser/forskningstræning UDDANNELSESPROGRAM- SKABELON Målnr. og kompeten -cemål. (svarende til målbe- skrivelsen ) Konkreti- sering af mål Lærings- metoder (valgt ud fra angivne muligheder i målbe- skrivelsen) Kompetence vurderings metode (som angivet i målbeskri- velsen) Tidspunkt for forventet kompetencegodkendelse, mdr. 1.ansætte lse 2.ansættelse3.ansættelse Måned X

14 UDDANNELSESPROGRAM- SKABELON 4. Uddannelsesvejledning (for hver afd) 5. Evaluering af den lægelige videreudd i afd. 6. Nyttige kontakter

15 PKL OPGAVER  PKL skal samle og bistå uddannelsesopgaven til opgaven  PKL skal inden indsendelse til godkendelse SIKRE AT alle link fungerer og indeholder fyldestgørende tekst skabelonen er udfyldt på alle områder programmet er pålideligt/retvisende afdelingerne vil og kan leve op til de beskrevne rammer  PKL skal indsende indstilling med hvert program

16 NYE SKABEONER TIL UDDANNELSESPROGRAMMER  Fordele - ulemper ved fælles skabelon?  Hvad skal vi gøre for at de bliver fulgt?  Køreplan for udarbejdelse af nye uddannelsesprogrammer  Anni efterspørger køreplan hos PKL

17


Download ppt "PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google