Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIvar Thorsen Redigeret for ca. et år siden
1
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer
2
Nye målbeskrivelser HVORFOR NYE SKABELONER? kortere (brug af links) enkle, operationelle mere ensartede hjælp til udarbejdelse (vejledende tekst) Ny terminologiliste Målbeskrivelse for speciallægeuddannelsen i et speciale =introduktionsuddannelse PLUS hoveduddannelse
3
MÅLBESKRIVELSE Skabelon fælles for alle specialer,3 dele: 1.del: generelle del alle generelle uddannelsesbeskrivelser udfærdiges ens for alle - af SST - link til hjemmeside 2.del: specialespecifikke del specialets specifikke speciallægeuddannelse udfærdiges af specialeselskabet, bunden skabelon angiver valgbare læringsmetoder anfører BUNDNE kompetencevurderingsmetoder anvender link til kursusbeskrivelser på hjemmeside 3. del: dokumentationsdel udfærdiges af SST, alle dokumentationsark: logbog, attester, kursusdokumentation mm
4
3. SPECIALESPECIFIKKE DEL 3.1 Beskrivelse af specialet 3.1 Beskrivelse af specialet 3. 2 Beskrivelse af uddannelsens overordnede forløb 3. 2 Beskrivelse af uddannelsens overordnede forløb 3.3. Introduktionsuddannelsen 3.3. Introduktionsuddannelsen 3.3.1 Kompetencemål - skema 3.3.1 Kompetencemål 3.3.2 Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering 3.3.2 Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering 3.3.3 Eventuelle specialespecifikke kurser 3.4. Hoveduddannelsen 3.4. Hoveduddannelsen 3.4.1 Kompetencemål 3.4.2 Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering 3.4.2 Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering 3.4.3 Obligatoriske specialespecifikke kurser 3.4.4 Obligatorisk forskningstræning
5
Kompetencemål - liste, kort Kompetencevurderings kort lægges på specialets hjemmeside Opnåelse kan evt inddeles i sværhedsgrader, med delniveau Flere mål kan vurderes sammen (beskrives) Kompetencemål VIDEN, FÆRDIGHED, HANDLING Læringsmetode(r), anbefaling Vurderingsmetode(r) obligatorisk(e) Nr.MålKonkretisering af mål
6
4. DOKUMENTATIONSDEL (LOGBOGSDELEN) 4.1 Logbog for introduktionsuddannelsen 4.1 Logbog for introduktionsuddannelsen 4.1.1 Obligatoriske kompetencemål 4.1.2 Obligatoriske kurser 4.1.3 Attestation for godkendte ansættelser 5. NYTTIGE LINKS 5. NYTTIGE LINKS 5.1Generelle links 5.1Generelle links 5.2 Specialespecifikke links SAMME for hoveduddannelsen
7
REVISIONER Tilføjelse af nye mål gælder kun for de, der endnu ikke har påbegyndt uddannelsen Fjernelse af mål udgår for alle, der endnu ikke har opnået målet Hovedvejleder/UAO underskriver, + mål udgået Ændring af mål selskab beskrive om det skal gælde alle der er i gang eller kun de, der ikke har målet (fx nye procedurer, organisatoriske ændringer)
8
REVISIONER KURSUS Nedlæggelse: gælder alle der ikke har det Oprettelse: for de der efterflg påbegynder udd. Ændring: selskabet angiver hvem det omfatter
10
UDDANNELSESPROGRAMMER HVORFOR FÆLLES SKABELON? kortere enkel, operationel mere ensartede sikre at indholdet i alle lever op til vejledningen Udarbejdes af afdelingerne i videreudd.regionen Udarbejdes for hvert stillingsforløb: introduktions/hoveduddannelsesstilling stillings/blok forløb
11
UDDANNELSESPROGRAM Skabelonen bruges til alle programmer for introduktionsuddannelser hoveduddannelser Nemt, indeholder meget fællestekst Indeholder vejledning hvor tekst skal indsættes (følgegruppe/afdeling) Stor brug af link til emner der ofte skal opdateres Sikre reel beskrivelse af læringsrammer og rammer for kompetencevurdering Sikre målspecifik læringsmetode og kompetencevurderingsmetode Sikre fordeling af mål på stillingerne og i det enkelte stillingsforløb
12
1. indledning, særlige regionale specialespecifikke forhold 2.1 Uddannelsens opbygning - skema 2.2 Præsentation af uddannelsesstederne, herunder faglige funktioner læringsrammer arbejdstilrettelæggelse UDDANNELSESPROGRAM- SKABELON 1.ansættelse2.ansættelse3.ansættelse Afdeling, hospital/praksis Varighed (mdr.)
13
3.1 Plan for kompetenceudvikling og -godkendelse 3.2 Kort beskrivelse af læringsmetoder og kompetencevurdering i den konkrete afdeling 3.3 Obligatoriske kurser/forskningstræning UDDANNELSESPROGRAM- SKABELON Målnr. og kompeten -cemål. (svarende til målbe- skrivelsen ) Konkreti- sering af mål Lærings- metoder (valgt ud fra angivne muligheder i målbe- skrivelsen) Kompetence vurderings metode (som angivet i målbeskri- velsen) Tidspunkt for forventet kompetencegodkendelse, mdr. 1.ansætte lse 2.ansættelse3.ansættelse Måned X
14
UDDANNELSESPROGRAM- SKABELON 4. Uddannelsesvejledning (for hver afd) 5. Evaluering af den lægelige videreudd i afd. 6. Nyttige kontakter
15
PKL OPGAVER PKL skal samle og bistå uddannelsesopgaven til opgaven PKL skal inden indsendelse til godkendelse SIKRE AT alle link fungerer og indeholder fyldestgørende tekst skabelonen er udfyldt på alle områder programmet er pålideligt/retvisende afdelingerne vil og kan leve op til de beskrevne rammer PKL skal indsende indstilling med hvert program
16
NYE SKABEONER TIL UDDANNELSESPROGRAMMER Fordele - ulemper ved fælles skabelon? Hvad skal vi gøre for at de bliver fulgt? Køreplan for udarbejdelse af nye uddannelsesprogrammer Anni efterspørger køreplan hos PKL
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.