Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opsamling på mødet med Christian Søndergaard, Kulturstyrelsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opsamling på mødet med Christian Søndergaard, Kulturstyrelsen"— Præsentationens transcript:

1 Opsamling på mødet med Christian Søndergaard, Kulturstyrelsen
Billedlegitimation ved indmeldelse - CS´s melding: Biblioteket må gerne bruge billedlegitimation ved indmeldelse, men der skal tages hensyn til, at der kan være bruge som ikke har billedlegitimation. - CS´s melding: Hvis man bruger billedlegitimation står bibliotekerne også bedre i en erstatningssituation, hvor låner ikke vil vedkende sig erstatningskravet. Misbrug af lånerkort - CS´s melding: Låneren hæfter for misbrug, hvis kortet ikke er meldt stjålet/ bortkommet til biblioteket. Biblioteket står stærkest, hvis låner ved indmeldelse bliver bekendtgjort med dette. Dette kan ske ved en underskrift på, at låner har læst reglementet, hvor ovenstående står. Erstatningskrav til mindreårige - CS´s melding: Hvis biblioteket har en underskrift fra forældre/værge, om at barnet må låne, og forældre/værge hæfter for gebyr og erstatninger er biblioteket sikret.

2 Udfordringer vedr. elektroniske fornyelser
- låner forsøger at forny to materialer efter udløbet af lånetiden. Det lykkes for det ene materiale, men ikke for det andet, da det er reserveret. Begge materialer afleveres samlet næste dag. PROBLEM – låner kommer til at betale to forskellige gebyrer, fordi de to materialer nu har to forskellige afleveringsdatoer. Hvordan håndterer vi det? - CS´s melding er, at det er styrelsens opfattelse, at lånerens stilles ringere ved elektronisk fornyelser, hvis ovenstående sker, og derfor skal låneren ikke betale det ene gebyr. - Københavns biblioteker har følgende praksis: Et ekstra gebyr, som er opstået, fordi samtlige materialer med samme udlånsperiode og afleveringsperiode ikke kunne fornyes, eftergives på den betingelse, at de materialer, der ikke kunne fornyes, afleveres inden 7 dage.

3 3 års forældelsesfrist på gebyr/erstatninger
Hvis en låner ikke vedkender sin gæld til biblioteket indenfor 3 år, efter at låneren er blevet bekendt gjort med kravet, skal gælden slettet. Dette gælder også beløb under 200 kr. – hvilket vil sige, at bøder på f.eks. 20 kr. skal slettes efter 3 år. Hvis låner vedkender sig gælden er der ingen forældelsesfrist.


Download ppt "Opsamling på mødet med Christian Søndergaard, Kulturstyrelsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google