Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015."— Præsentationens transcript:

1 Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015

2  Future Zone: Forskningsprojekt på RUC, der udvikler metoder, som kan facilitere forandring og strategisk tænkning i organisationer  Anita Mac: Forsker i ledelse, fremtid og fremsyn mm. (se også Ruc.dk/amm eller Anitamac.dk)  Camilla Simonsen: Tidl. blogfunktion for DHT, tidl. Global Change og Global Platform i MS  Roligen T. Thirstrup: Blog-funktion på DHT Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

3  Mellem strategi og praksis  Mellem plan og realitet  Altid behov for at genopfriske  Altid behov for at justere  Altid behov for fornyet meningsdannelse Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

4  Et behov for at kunne arbejde retrospektivt  Ofte er udgangspunktet problemer i nutiden forklaret af fortiden  Vant til at at tænke kritisk: Finde fejl og problemer  Vant til at tænke løsning ud fra at fjerne problemer Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

5  Kompleksitetsparadigme: At vi må forvente brud, turbulens og ændringer i rationaler.  Sensemaking: At vi har behov for løbende menings-dannelse. Fra det intrasubjektive til det intersubjektive  Sensegivning: En central opgave for ledelse at give mening ved hele tiden at “udlægge teksten”  Ledetråde: Prioriteringer og mening opstår når vi griber ledetråde omkring os. Gør ledetråde fælles.  At strategi kobler fra praksis, da praksis har umiddelbar ansvarlighed og evne til at følge konkrete opgaver frem for overordnede mål Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

6

7  Den åbne organisation  Fra klub til bevægelse -> Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

8  Hvad kender I til scenariometoder I forvejen? Hvordan bruger I dem I jeres interne arbeje?  Fastlæg problemstilling / ønske  Gør analyseniveauer klare, så de holdes adskilt  Identificer drivkræfter  Vælg de vigtigste drivkræfter  Stil spørgsmål til praksis: Hvilken appel har vi?  Identificer relevante trends  Vælg de vigtigste trends  Accelerer og forstør  Rendyrk og kategoriser  Udvikle scenarier om hvordan organisationen kan positionere sig attraktivt ud fra de forgående punkter Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

9 1. Problemstilling og ønske: - At fastholde og udvikle de unges engagement i DK og dermed støtte ønsket om at blive mere bevægelse og mindre ”klub”. Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

10  Makro: Hvad driver de unges  engagement, alment?  Meso: Hvad driver de unge til  engagement i MS?  Micro: Hvad driver de unges  engagement i de enkelte projekter? Tidshorisont: Fra nu og de kommende 5 år Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

11  Social indignation / lighed/retfærdighed  Nye typer af konflikter i verden  Værdibaseret liv frem for karriere orienteret liv  Mening, tryghed, identitet i en flydende verden  Være med i det, der giver status Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

12 1) Nye typer af konflikter i verden 2) Mening, tryghed og identitet i en flydende verden 3) Være med i det, der giver status Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

13 1) Italesætter løsninger på nye konflikter? 2) Hvordan får man mening, tryghed og identitet af at engagere sig i MS? 3) Giver det status at være med? Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

14  Tendens til at støtte borgerlige værdier; (stemmer borgerligt)  Tendens til at støtte DIY, DIT & aktivisme  Tendens til kompromisløshed ; enten eller  Tendens til at ville have ”valuta” for indsatsen  Tendens til at tage afstand fra relativisme  Tendens til at føle sig overbelastet af uklarhed og krav  Tendens til at ville modsvare verserende konflikter Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

15 1) Tendens til at støtte DIY, DIT og aktivisme 2) Tendens til at tage afstand fra relativisme 3) Tendens til at ville have ”valuta” for indsatsen Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

16 1) Vil ha’ flad struktur, intet bureaukrati, stort råderum. Siger nej tak til medlemskab, alle former for direktiver og vil have direkte indflydelse på det, de konkret tager del i. 2) Vil ha’ klare og faste værdier, moralske og enkle. Siger nej tak til ideologisk prægede diskussioner om ”altet” og vil høre nytten af konkrete initiativer. Sagsorienteret. 3) Vil ha’ mulighed for at vælge hvad de præcist skal medvirke til. Siger nej til bredt medlemskab og at være nederst i et hierarki. Ønsker synlighed om hvad de får ud af at deltage, i konkrete termer. Skal kunne svare på ”what is in it for me?”. Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

17 1) Ja, på min måde 2) Ja, til den oplagte sag 3) Ja, hvis jeg får noget konkret ud af det Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

18  Persona A: Ja, på min måde  Persona B: Ja, til den oplagte sag  Persona C: Ja, hvis jeg får noget konkret ud af det  Spørgsmål til scenarie-udviklingen:  Hvilke aktiviteter (indhold) skal udvikles for at tale til de tre personaer?  Hvilke måder (form) skal det foregå på?  Hvor og hvordan skal det kommunikeres?  Beskriv 3-4 punkter til konkrete handlingsforslag  Beskriv tre forskellige scenarier henvendt til hver af de tre personaer Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

19 1) Ja, på min måde 2) Ja, til den oplagte sag 3) Ja, hvis jeg får noget konkret ud af det  > korte gruppefremlæggelser: 5 min til hver Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

20  Hvad fik i ud af dette?  Kunne I bruge det til noget?  Hvad kunne være bedre?  Kan følges op med samme teknik med ”MS identitet” som fokus. Øvelsen i dag har haft fokus på omverden  Tak for nu :-) Anita Mac og Camilla Simonsen 2015


Download ppt "Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google