Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler."— Præsentationens transcript:

1 Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler

2 Undersøgelsens formål og indhold Formål Internationale målsætninger og strategier skal afstemmes med skolerne Kortlægning af skolernes internationale og europæiske aktiviteter Viden om konkrete indsatsområder og arbejdsredskaber i forbindelse med det internationale og det europæiske – nyttigt både for FFD og skolerne Indhold Data om skolernes holdninger, indsatsområder, arbejdsredskaber og faktiske aktiviteter omkring arbejdet med den internationale og europæiske dimension Undersøgelsen indeholder elementer fra følgende 2 dimensioner – internationale og Europa (en distinktion til arbejdsbrug for både skolerne og FFD )

3 Hvorfor arbejde internationalt? Elever kræver internationalt fokus Samfundet internationaliseres, og mange unge ønsker et internationalt perspektiv på deres uddannelsesforløb Flere udenlandske elever på skolerne -> større fokus på det internationale; Skolerne påvirkes af samfundets udvikling Fælles bevidsthed om, at det internationale aspekt spiller en væsentlig rolle Højskolerne skal fortsat spille en markant rolle i samfundet – også i det mere globale samfund

4 Hvordan arbejder skolerne internationalt Skolernes forståelse og brug af det internationale ”Det internationale” et begreb med mange nuancer – skolerne definerer… Stor forskel på, hvordan og i hvilket omfang skolerne arbejder med det internationale Skolens profil bestemmer fokus – idræt, kreativitet, politik…… Generelt større fokus på det europæiske – behandles ofte selvstændigt - Årsag: mange udenlandske elever fra europæiske lande, EU, studieture i Europa m.m. Eksempler på internationalt arbejde på skolerne Studieture – Enten som sociale ekskursioner, eller som en integreret del af undervisningen Netværk og konkrete samarbejdspartnere – udenlandske universiteter, organisationer og diverse akademier Internationale linjer og fag – både hvad angår fag og elever Udarbejdelse af information i forbindelse med international rekruttering - Stor forskel mellem skolerne på hvor mange ressourcer de lægger i arbejdet. De internationale elever – tilfører dagligdagen en masse spændende udfordringer.

5 5 store udfordringer 1. Rekruttering af udenlandske elever - fastholdelse af eksisterende og fokus på ”nye” potentialer (lande/elever) 2. Håndtering af de udenlandske elever på skolerne – både fagligt og socialt (sprog, kulturmøde og ”nye” forventninger) 3. Udvikle linjerne. Flere behov skal tilpasses til indholdet. 4. Udarbejde kvalificeret information til potentielle ansøgere 5. Fortælle den ”gode historie” – det internationale er ikke bare en måde, at overleve på.

6 Anbefalinger til FFDs arbejde Profil: Skarpere, mere tidssvarende og synlig profil. Det internationale handler ikke bare om rekruttering. Strategi: Langsigtet strategi som inddrager skolernes interesser; Markedsføring: Fælles international markedsføring – specielt i forhold til udvikling af hjemmesider Netværk og samarbejde: Fælles databaser med kontaktpersoner, organisationer og samarbejdspartnere; Håndtering af udenlandske elever: Erfaringsudveksling og en generel styrkelse af skolernes håndtering af de internationale elever Rekruttering: Hjælp til kontraktskrivning, kontakt til offentlige myndigheder og lignende, samt oprettelse af et ambassadørkorps af tidligere elever; Økonomisk ”bistand”: Forbedring af de økonomiske vilkår for udenlandske elever – Fastholdelse og videreudvikling af Cirius, og søgen efter andre finansieringsmuligheder

7 Hvordan bruges kortlægningen Giver indspark til ny internationale strategi Afholdelsen af seminarer som dette – ( Og Europakonferencen i efteråret 2006) Kommende aktiviteter på især det europæiske område Fokus på nye indsatsområder – med udgangspunkt i de ”5 store udfordringer” Anledning til et større samarbejde mellem FFD og skolerne

8 Få mere information… ……om denne undersøgelse og FFDs internationale og europæiske arbejde ved: Tag et eksemplar af undersøgelsen Læs mere om FFDs arbejde på det europæiske og internationale arbejde på www.ffd.dkwww.ffd.dk


Download ppt "Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google