Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Oplæg møde i Uddannelsesudvalgene 4. november 2014 Søren Pedersen vicedirektør Organisering af forskning i Området for Sundhedsuddannelser.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Oplæg møde i Uddannelsesudvalgene 4. november 2014 Søren Pedersen vicedirektør Organisering af forskning i Området for Sundhedsuddannelser."— Præsentationens transcript:

1 UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Oplæg møde i Uddannelsesudvalgene 4. november 2014 Søren Pedersen vicedirektør Organisering af forskning i Området for Sundhedsuddannelser

2 Området for Sundhedsuddannelser  Nøgletal ♦ 5 sundhedsuddannelser – sygeplejerske (3 udbudssteder) – radiograf- bioanalytiker- ergoterapeut- og fysioterapeutuddannelsen ♦ Budget på ca 130 mill kr ♦ Ca 2600 studerende ♦ Ca 130 undervisningsfaglige medarbejdere

3 Hvilke udfordringer skal Området for sundhedsuddannelser adressere? 1.Bidrage til at løfte UCL`s forskningsret og forskningspligt herunder Kapacitetsopbygning ift formelle forskerkompetencer på ph.d niveau 33 % af undervisningsfaglige medarbejdere inden 2022 dvs 40 phd uddannede undervisere i Området for Sundhedsuddannelser Årlig udgift på 3 til 5 mill kr til ph.d forløb (afhængig af ekstern finansiering) Bedrive anvendt forskning i samarbejde med professionsfelterne og eksterne forskningsmiljøer 2.Allokering af ressourcer (fra uddannelsesøkonomien) til anvendt forskning min 2 % i 2015 - reelt 5 % i 2015 i Området for Sundhedsuddannelser 3.Sikre forskningsinformeret og forskningsbaseret undervisning 4.Håndtering af medarbejder- og studievilkår ift ph.d forløb 5.Fastholdelse af undervisere med forskerbaggrund

4 Forskningscenter i Området for Sundhedsuddannelser 1. Etablering af Sundhedsuddannelserne forskningscenter pr 1.1.2015 2. Bemanding i forskningscenteret pr 1.1.2015 1 forskningsleder 1kombinationsstilling docent UCL/professor SDU/OPEN 1docent – kombinationsansættelse evt som ekstern lektor ved SDU 1 (2) medarbejdere i post doc forløb i samarbejde med SDU - 2 yderligere post forløb forventes etableret i 2015/2016 3. Forskningsmedarbejdere ansat i uddannelserne pr 1.1.2015 (ud over ovennævnte) der leverer forskningstid ind i forskningsprogrammet 6 ph.d uddannede lektorer ansat i uddannelserne 4 ph.d studerende færdiggør studiet i 1. halvår 2015 5 ph. d studerende er indskrevet og afslutter uddannelsen i 2016/2017 4. Lektorer der leverer forskningstid ind i et konkret forskningsprojekt herunder 6 lektorer er klar til at blive indskrevet på en ph.d skolen i 2015/2016 Ca 10 lektorer er i gang med et præ phd forløb internt i Området for Sundhedsuddannelser

5 Forskningscenterets hovedopgaver 1. Opbygning af forskningskapacitet phd forløb (hovedvejleder og projektvejleder i samarbejde med Universitetsmiljøer) Drive præ phd program (informationskompetencekursus, journal club, projektdeltagelse, projektvejledning, netværk, masterclass i artikelskrivning m.m) 2. Drive forskningsprogram med 6 delprogrammer 3. Udbyde akademisk rettede talentprogrammer rettet mod studerende 4. Udvikle og afprøve modeller for videnkredsløb mellem uddannelse, praksis og forskning – sikre forskningsinformeret og forskningsbaseret undervisning 5. Netværkssamarbejde med eksterne forskningsmiljøer 6. Fundraising 7. Formidling 8. Etablering af eksterne partnerskaber (I samarbejde med Områdeledelsen)

6 Forskningsprogram(mer) Titel Tæt på og sammen med borgeren i det fremtidige sundhedsvæsen Genstandsfelt: Sundhed, krop, kultur og samfund i et tværvidenskabelig og tværfagligt perspektiv Delprogrammer med tilknyttede programledere ♦ Ulighed i sundhed ♦ Flere gode leveår og aldring ♦ Kronisk sygdom og multisygdom ♦ Rehabilitering ♦ Dokumentation og evidens ♦ Velfærdsteknologi Alle forskningscenterets aktiviteter forankres i programmet. Programmerne skal udfoldes når centeret er etableret og i samarbejde med programlederne.

7 Projektportefølje 2014 1. 12 igangværende forskningsvejledte udviklingsprojekter/anvendt forskning – alt efter hvordan vi definerer det. 2. 4 (5 personer) præ-ph.d.-projekter indenfor anvendt forskning. 3. 22 eller flere; planlagte eller aktive forskningsprojekter; anvendt forskning; en blanding af ph.d.-studier, post-doc eller alm. forskning.

8 Eksempler på projekter i samarbejde med eksterne partnere 1. Skuldersmerter, neuromuskulær funktion og trænings-foreskrifter; betydningen for manuelle kørestolsbrugere, såvel atleter som ikke-atleter, med rygmarvsskade (Institut for Idræt og Biomekanik). 2. Sundhedshus som ”grænsekrydser” i det nære sundhedsvæsen (Langeland kommune) 3. Knæskader hos børn og unge - effekt af sportstype og hypermobilitet (Svendborg kommune) 4. Aktionsforskningsprojektet ”Livshistorie, livsværdier og livskvalitet for den glemsomme borger”. 5. Evaluering af forebyggende genindlæggelsessamtaler (Vejle kommune) 6. Evaluering af medbehandleruddannelsen for anorexiapatienter (sygehus Lillebælt) 7. Familiens oplevelse og erfaring med faser i demenssygdommen (Fredericia kommune) 8. CT af hjerter (Svendborg sygehus)

9 Key Performance Indicators (foreløbige bud) Indikator/målepunktMåltal/milepæle 2015Måltal/milepæle 2016Måltal/milepæle 2017Bemærkninger Indgåelse af forpligtigende eksterne samarbejds- partnerskabsaftaler Min 3 Nye aftaler årligt Antal FOU aktive medarbejdere med ph.d grad Min 12 Min 16 Min 20 Udviklingskontrakt 6.1 Antal aktive ph.d studerendeMin 9Min 12 Udviklingskontrakt 6.2 Antal præ. ph.d studerendeMin Antal docenter ansat234 Antal medarbejdere dr tilbydes informationskompetencekursus på master niveau 12 Antal medarbejdere dr tilbydes informationskompetencekursus på præ phd niveau 12 Antal kombinationsansættelser med eksterne forskningsmiljøer herunder post doc 456 Antal medarbejdere der deltager i FOU aktiviteter Min 25 % er involveret i FOU aktiviteter Min 40 % er involveret i FOU aktiviteter Min 50 % er involveret i FOU aktiviteter Antal publicationer i anerkendte publiceringskanaler Udviklingskontrakt 6.3 Antal publicationer i UC viden Udviklingskontrakt 6.4 Antal studerende der har gennemført et akademisk rettet talentforløb Min 304 Min 0 Min 50 Minimum på 1 ECTS Inddragelse af studerende i forskningsprojekter Studerendes medvirken i formidlingsaktiviteter herunder konferencedeltagelse, posters, artikelskrivning og lignende Ekstern finansiering af forskningscenterets budget 10 %25 %40 % Af forskningscenterets budget Uddannelsernes indtægtsgrundlag anvendt til forskningsaktiviteter Min 2 % - 2.6 mill kr Min 3 % - 3.9 mill kr Min 4 % - 5,2 mill kr baseline budget 2013 Uddannelsernes indtægtsgrundlag anvendt til ph.d uddannelse Min 3 mill kr 6 årlige stipendiater

10 Perspektiver ift samarbejde med den kommunale og regionale sundhedspraksis  Etablering af samarbejdsaftaler med kommunernes velfærds- sundhedsforvaltninger og det regionale sundhedsvæsen som en del af partnerskabsaftalerne mellem UCL og kommuner/region: ♦ Samarbejde omkring ph.d forløb ♦ Samarbejde om forsknings projekter ♦ Samarbejde om videnkredsløb – uddannelse, praksis og forskning ♦ Samarbejde om akademisk rettede talentprogrammer for bachelorstuderende  Udvidet samarbejde med eksterne forskningsmiljøer herunder samarbejde om:  Post doc forløb*  Kombinationsansættelser docent/professor – UCL/eksternt forskningsmiljø*  Kombinationsansættelser docent - lektor UCL/ekstern lektor SDU* eller andre forskningsmiljøer  Fælles ph.d skole? ♦ (* Klinisk institut - Institut for idræt og biomekanik - Institut for regionalt Center for sundhedstjenesteforskning m.fl)  Samarbejde med det psykiatriske forskningsmiljø Middefart


Download ppt "UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Oplæg møde i Uddannelsesudvalgene 4. november 2014 Søren Pedersen vicedirektør Organisering af forskning i Området for Sundhedsuddannelser."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google