Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitetsstyringsloven nr. 506

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitetsstyringsloven nr. 506"— Præsentationens transcript:

0 GeoEnviron KVALITETSSTYRING Oceaner af muligheder Kontakt:
emc: Chefkonsulent Knud Mose Poulsen Tel Geoadvisers: Chefkonsulent Jens Lind Gregersen Tel emc & Geoadvisers

1 KVALITETSSTYRING OPGAVEN: Indføring af kvalitetsstyring i natur og miljøforvaltningen
Kvalitetsstyringsloven nr. 506 Bek. nr. 661 om krav til kvalitetsstyringssystem Startpakken FASE 1: Kvalitetshåndbog, T1 – T10 pr 1. jan. 2007 FASE 2: N1 – N10 & M1 – M24 pr 1. jan. 2010 emc GEOADVISERS emc & Geoadvisers

2 HVAD ER KVALITETSSTYRING?
Vision, politik STRATEGISK Målsætning og mål Tilrettelæggelse af arbejdet Fase 1 TAKTISK Udførelse af arbejdet Fase 2 OPERATIONELT emc & Geoadvisers

3 KVALITETSSTYRING Løbende forbedringer emc & Geoadvisers
Evaluering Politik og målsætninger Kontrol og korrigerende handlinger Planlægning Kvalitetsstyring & sagsbehandling emc & Geoadvisers

4 FASE 1 emc & Geoadvisers KVALITETSSTYRINGSSYSTEM OG KVALITETSHÅNDBOGEN
Tidsfrister (jf. KSL § 18 & 19) Inden 1. januar 2007 skal følgende være på plads: PROCEDURER Indføre og anvende procedurer således: KSL § BEK § at der udpeges en eller flere medarbejdere, som er ansvarlige for kvalitetsstyringssystemet, T9 4 at der ved sagsbehandlingen efter behov sker en koordinering mellem myndighederne, (T ?) 6 5 at nødvendige og tilstrækkelige kompetencer, herunder tilkøbte, er til rådighed ved sagsbehandling, T8 8 at sikre styring af kvalitetsstyringssystemets dokumenter, T1 9 7 at sikre intern måling af kvalitetsstyringssystemets effektivitet og fortsatte egnethed til at nå de fastsatte mål, herunder brugertilfredshedsundersøgelse T4 og årlige interne audits, T5 11 10, 11 at sikre ledelsens evaluering T3 12 at sikre årlig offentliggørelse af oplysninger om indsats og resultater som følge af deres kvalitetsstyringssystem, T7 15 at sikre styring af registreringer, herunder sagsbehandling (journalisering, opbevaring/arkivering), ESDH, T2 samt eksterne dokumenter T10 (1) at sikre afvigelser, afhjælpende og korrigerende handlinger, T6 11, 12 13, 14 ORGANISATION Ansvar og beføjelser skal være fordelt og fordelingen være kendt af myndighedens medarbejdere, f.eks. i form af organisationsplan 3 (4) KVALITETSHÅNDBOG Som dokumentation for kvalitetsstyringssystemet skal myndighederne indføre og anvende en nedskrevet kvalitetshåndbog (m. nedenstående indhold) 10 9 Myndighedens kvalitetspolitik og kvalitetsmål 5 2) Procedurerne der udgør kvalitetsstyringssystemet 1, 5 3) En beskrivelse af samspillet mellem kvalitetsstyringssystemets procedurer. (10) INDBERETNING Myndigheden skal umiddelbart efter den 1. januar 2007 foretage indberetning til Miljøstyrelsen om status for den opfyldelse af KS-loven 19 16 emc & Geoadvisers

5 Natur- og miljøforvaltning
Kvalitetshåndbog Natur- og miljøforvaltning X Kommune emc & Geoadvisers

6 Kvalitetsdokument for kvalitetshåndbogen
Nr. Version/ændring Udført Kontrol Godkendt Dato A B C Endelig version Revision/ændring 1 2 3 emc & Geoadvisers

7 Indhold emc & Geoadvisers Kvalitetsdokument for kvalitetshåndbogen 1
Indledning* 3 X Kommune* 4 Overordnet beskrivelse af kvalitetsstyringssystemet 5 Natur- og miljøafdelingen 6 Organisation 7 Kvalitetspolitik 8 Kvalitetsmål 9 Delelementernes samspil 10 Oversigt over procedurer 12 Oversigt over love 13 Oversigt over paradigmaer* 14 Eks. på auditrapport* 15 Eks. på audit hjælpeskema* 16 * Ikke et krav, men for helhedens skyld emc & Geoadvisers

8 Indledning emc & Geoadvisers
Denne håndbog indeholder de nødvendige elementer og beskrivelser for X Kommunes kvalitetsstyringssystem, og…………….. Håndbogen indeholder en beskrivelse af kommunens afdeling for natur og miljø og kvalitetsstyringssystemets omfang …………….. Kvalitetsstyringssystemet findes…………………….. emc & Geoadvisers

9 X Kommune emc & Geoadvisers Kort beskrivelse af kommunen…….
Adresse på relevante afdelinger og samarbejde i kommunen Størrelse indbyggere og areal Naturområder Beskyttelser Sammensætning af beboelse og erhverv Infrastruktur Særlige politiske forhold og markeringer Særlige holdninger til kvalitetsstyringen og dens gennemførelse Særlige forhold vedr. naturområder og miljøforhold……… Særlige hensyn til dyr, planter, fugle, padder ……. emc & Geoadvisers

10 Overordnet beskrivelse af kvalitetsstyringssystemet
Lovgrundlaget mv. Systemets opbygning og samspil Elementer til forbedringer emc & Geoadvisers

11 Natur- og Miljøafdelingen
Kort om Natur- og Miljøafdelingen…… Placeret hvor i kommunen og kommunikationsforhold Hvilke opgaver (nogle opgaver er sjældne) Medarbejdere og faglige kompetencer (kommunalt samarbejde) Evt. køb af kompetencer (faglige miljøcentre) (Organisation og ansvar, jf. næste side) emc & Geoadvisers

12 Natur- og Miljøforvaltning
Organisation Natur- og Miljøforvaltning Kvalitetsorganisation Ledelsens rep. Kvalitetsansvarlig Natur og Miljø Auditorer Vand Jord Virksomheder Natur Kort om organisationen…… Ledende medarbejdere Nøglepersoner Kvalitetsorganisation, kvalitetsansvarlig, uddannelse af auditorer, arbejdsform og auditplaner mv. Ansvar emc & Geoadvisers

13 Kvalitetspolitik emc & Geoadvisers
X kommunes Natur- og miljøafdeling vil servicere borgere og virksomheder m.fl. effektivt og ensartet således, at der opnås en høj grad af brugertilfredshed under hensyntagen til afdelingens økonomiske rammer. Dette opnås ved: emc & Geoadvisers

14 Kvalitetsmål emc & Geoadvisers
X kommune ønsker at kommunens borgere, virksomheder m. fl. opfatter natur- og miljøforvaltningens ydelser som værende af høj kvalitet. I benchmarking med andre kommuner ønsker X kommune at ligge i den bedste ende. Dette opnås ved: emc & Geoadvisers

15 Delelementernes samspil
Kvalitetsstyringssystemet er opbygget på baggrund af følgende: Overordnede retningslinier for den fælles forvaltning Organisation og kompetencer i Natur- og Miljøforvaltningen Effektivitet og styring af ydelser til borgerne og virksomheder m.fl. Politikker og mål for forvaltningen Krav i henhold til kvalitetsstyringsloven og bekendtgørelser samt startpakken Resultater og forbedringer og udvikling af sagsbehandlingen GeoEnviron Kvalitetsstyrings-modul Mission/vision Fælles forvaltning Målsætninger Strategier Politikker Mål Kvalitetsstyring i natur- og miljøforvaltning Sagsbehandling Resultater Forbedringer emc & Geoadvisers

16 Principskitse af sagsbehandling og tilknyttede procedurer
Tværgående procedurer for ledelsen Sagsbehandling i fagsystemer T 8. Kompetencestyring Journal (ESDH) T 3. Ledelsens evaluering T 2. Sagsbehandling i GeoEnviron T 7. Offentliggørelse af resultater Procedurer N 1. til N 10. (Koordinering med myndigheder) M 1. til M 24. Procedurer M 1. til M 24. (Politisk behandling af sager) Tværgående procedurer for kvalitetsstyring T 9. Den systemansvarliges opgavevaretagelse T 1. Styring af kvalitetsdokumenter T 10. Styring af eksterne dokumenter T 5. Intern auditering T 6. Afvigelser, afhjælpende- og korrigerende handlinger T 4. Vurdering af kundetilfredshed ? Ekstern auditering og certificering ? Rapportering Strukturen i kvalitetsstyringssystemet er tredelt. Softwaremodulet ’GeoEnviron Kvalitetsstyring’ er krumtap for sagsbehandling i fagsystemer med indlagte procedurer, checklister og paradigmaer. Derudover er der tværgående procedurer relateret til ledelsen og tværgående procedurer relateret til den kvalitetsansvarlige. Samspillet mellem arbejdsgangene er vist i figuren. Denne opdeling giver en kvalitetssikret og hurtig og enkel sagsbehandling. emc & Geoadvisers

17 GeoEnviron Sagsbehandling i fagsystemer
Fra procedure til tjekpunkt PROCEDURE Tjekpunkter i kvalitetsmodul Handling 1 Tjekpunkt 1 Handling 2 Tjekpunkt 2 osv. osv. emc & Geoadvisers

18 Oversigt over procedurer
Liste over krævede procedurer i henhold til kvalitetsstyringsloven og startpakken Inden 1. jan. 2007: Tværgående procedurer: T 1. T 10. + Inden 1. jan. 2010 Fagspecifikke procedurer: N 1. N 10. M 1. M 24. emc & Geoadvisers

19 Oversigt over love emc & Geoadvisers
Liste over de 17 love som er omfattet af Kvalitetsstyringsloven: * Love som ikke er relevante for X kommune emc & Geoadvisers

20 Oversigt over paradigmaer
Paradigmaer tilknyttet T- procedurer: Paradigmaer tilknyttet N- procedurer: Paradigmaer tilknyttet M- procedurer: emc & Geoadvisers

21 Natur- og Miljøafdeling
EKS. Auditrapport Natur- og Miljøafdeling Auditering af IPPC-virksomhedsgodkendelser Gennemført den: Auditteam: Indhold: Formål Konklusion Auditplan 3.1 Auditering af afdeling og personer 3.2 Auditering af dokumenter og processer 4. Resultat af audit 4.1 Afvigelser og anbefalinger 4.2 Kommentarer til den kvalitetsansvarlige 5. Opfølgning Bilag: Audit hjælpeskemaer Dato: Dato: Udarbejdet af: Godkendt af: emc & Geoadvisers

22 Auditering EKS. emc & Geoadvisers Audit hjælpeskemaer, sep. 2006
Afdeling: Auditteam: Audit dato: Skema nr. : Område: Auditformål: Personer: Procedure/instruktion/dokument: Ansvarlig leder: Godkendt: Nr. Auditering af: Observationer: Henvisn. til: Rapport - type og nr.: 1 Procedure for IPPC virksomhedsgodkendelse Henvendelse fra nabokommune – blev ikke hørt i den indledende fase Afvigelse. Rapp. nr. 1 2 3 Anbefaling til KA, nr. 1 4 5 6 7 8 9 10 emc & Geoadvisers


Download ppt "Kvalitetsstyringsloven nr. 506"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google