Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling."— Præsentationens transcript:

1 1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling

2 2 De 5 niveauer (1) Hvad evalueres?Hvem evaluerer?Hvornår evalueres? Hvorfor evaluere?Hvordan evalueres? Hvordan rapporteres? Hvem følger op? I) Den enkeltfaglige undervisning. Elevens faglige kompetencer Faglæreren, Elev-selvevaluering Løbende og ved større projekter, termins- og årskarakterer Give eleverne feedback m.h.p. at øge de faglige kompetencer og gennemføre uddannelsen med det bedste resultat Forbedre undervisningen Test, karakterer, elevrefleksioner, mdt. feedback, studierapport. (såvel summative som formative evalueringer) Karaktergivning, tilbagemelding til team vedr. større projekter, studierapport, studieplan undervisningsbeskri velse deltagelse i lærerforsamlingsmø der Faglæreren, klassens lærerteam ved større projekter, evt. STV II) Det faglige samspil i klassen. Elevens personlige og sociale kompetencer Klassens lærerteam, Elev-selvevaluering Ved afslutningen af hvert forløb og hvert halve år Give eleverne feedback m.h.p. at øge de personlige og sociale kompetencer og gennemføre uddannelsen med det bedste resultat. Forbedre samspillet mellem fagene og udvikle tværfaglighed Elevsamtaler efter Odder Gymnasium koncept Projektevalueringer, studierapport. (såvel summative som formative evalueringer) Karaktergivning, tilbagemelding på klassemøder, studierapport, studieplan Klassens lærerteam, klassens lærere, evt. ledelsesrepræsentan t

3 3 De 5 niveauer (2) III) Odder Gymnasiums udvalgte nøgleområder fra målsætning Ledelsen og kvalitetsgrupper Indenfor en 3 års periode Skoleudvikling Rapportere på hjemmesiden og til UVM Systematiske, kvalitative og kvantitative undersøgelser: barometer undersøgelse i Lectio Opfølgningsplaner hvert 3. år Evalueringsrapporte r til UVM, kort rapport på hjemmesiden Ledelsen, evt. kvalitetsgrupper IV) Andre områder: a)som fremgår af kvalitets- bekendtgørelsen Ledelsen og kvalitetsgrupper Når ledelsen/bestyrelsen /UVM beslutter, at der er et behov Skoleudvikling Rapportere på hjemmesiden og til UVM Afhænger af undersøgelsen Opfølgningsplaner hvert 3. år Evalueringsrapport til UVM, kort rapport på hjemmesiden Ledelsen og kvalitetsgrupper b) tilfredshed og trivsel: Undervisningsmil- jøvurdering, APV, AKU, teamsamarbejde Sikkerhedsudvalg, evt. ledelse Hvert 3. årSkabe grundlag for et godt undervisningsmiljø og en god arbejdsplads Spørgeskemaunders øgelse Samtaler mellem ledelse og lærer/lærerteam Rapportering til henholdsvis SU og elevråd samt ledelsen Samarbejdsudvalg V) MålsætningSelvevaluering af opstillede mål og nøgleområder: Eleverne Lærerne Lærerteam Ledelsen Hvert 3. årStatus for kvalitets- og resultatvurdering: hvorvidt er målene implementeret? Baggrund for opstilling af nye mål Som beskrevet for de forskellige detailområder Eleverne Lærerne Lærerteam Ledelsen Bestyrelsen Hvad evalueres?Hvem evaluerer?Hvornår evalueres? Hvorfor evaluere?Hvordan evalueres? Hvordan rapporteres? Hvem følger op?

4 4 Undervisningen Operationel ledelse Strategisk ledelse Skaber strategi Økonomi- styring Faciliterer debat og videns- netværk Vælger medarbejdere Teamkoordinator Team Udd. leder Vicerektor Rektor Bestyrelse Adm. chef Pædagogisk Råd Samarb. Udv. Adhoc. Gr. Leder relationer Lærere Kval. Gr. Elevråd Selvledelse Rammer for selvledelse Forudsætning for rammer og selvledelse Fag. Gr. Elever Formulerer visioner Sætter mål Kommunikerer værdier Udd. leder

5 5 Teamlærerne som oversætter mellem undervisningen/elever og skolens værdier/mål Lærerteam oversætter virkningerne fra niveau III, IV og V til I og II og vice versa Skemalagt modul hver 4. uge Elevsamtaler: 2 pr semester Oversættelsen vil være forskellig i studieretningerne

6 6 Forudsætninger for at undervisningsevaluering bliver mest til læring og mindst til kontrol Fælles sprog og definitioner Fælles eksemplarisk materiale:  faglige summative og formative elev-evalueringer;  skabeloner til tilfredshedsundersøgelser vedr lærerens undervisning Fora, hvor evaluering er på dagsorden:  Opstilling af delmål i faggrupperne  Flerfaglige sammenhænge, fx AT  Klassemøder, hvor evaluering af hold drøftes  Teamkoordinatormøde – ledelse

7 Netværksforsøg. Organisering Pilotprojekt/UVM -forsøg mellem OG, Nørresundby og Faaborg 2 netværkskurser Dannelse af nationalt netværk - medlemsskab Årligt topmøde m. relevante temaer

8 Netværkssparring på 4 niveauer Undervisningsniveau: fx. undervisningsevaluering m fokus på videntilvækst i forhold til stillede delmål Lærerteam: fx. evaluering af studieplanen, flerfaglige forløb elevernes studiekompetencer Kvalitetsgrupper: fx. 3g at eksamen, 3g SRP, alsidighed i opgavetyper og rettemetoder Ledelsesniveau: fx. målinger af undervisningens kvalitet som grundlag for lærernes kompetenceudvikling tilfredshedsundesøgelse blandt elever og medarbejdere

9 Undervisningsniveau I Udvikling af metoder til måling af elevernes videnstilvækst i forhold til opstillede delmål Udvikling af forskellige typer undersøgelser til brug for både identificering af eksempler på god praksis og udvikling af undervisning. Der udvælges 2 fag: engelsk og matematik, som udarbejder eksemplarisk materiale til løbende evaluering, herunder strategier for evaluering af progression. Der deltager 2 lærere i hvert fag fra hver skole; i alt 12.

10 Undervisningsniveau II Engelsk- og matematikfaggrupperne på de tre skoler inddrages via de to fagrepræsentanter fra hver skole i fastsættelsen af delmålene, så faggrupperne får en fælles opfattelse af niveauerne. Det fælles kendskab til delmålene vil give et fælles udgangspunkt for evaluering af eleverne og gøre det lettere at bygge videre på fælles kendte niveauer, eksempelvis i engelsk, hvor der undervises i B- og A-niveau på samme tid – eller ved studieretningsskift efter grundforløbet. Det medtænkes at delmålene gøres klare for eleverne, så det tydeliggøres, hvornår de lærer noget og hvad de lærer.

11 Teamniveau Evaluering af AT og studieplanen Hvordan har AT været planlagt og hvordan har det fungeret? Hvordan er/tænkes forløbene evalueret? Evt. problemstillinger til fælles drøftelse. Hvordan har skolerne grebet anvendelsen af studieplanen an? Hvordan er/tænkes studieplanen evalueret? Evt. problemstillinger til fælles drøftelse. Hvad har den enkelte lærers rolle været, teamets, ledelsens? Har studieplanen været med til at sikre, at der er sammenhæng og progression indenfor den enkelte elevs kompetenceudvikling – indenfor den enkelte studieretning? Studieplanen i forhold til koordinering af det skr. arbejde? Studieplanen i forhold til fagsamarbejde, de større skr. opgaver, studierejser?

12 Kvalitetsgruppe - niveau Anderledes skriftlighed. Ledelsesniveau: Hvordan har skolerne tilrettelagt elevtid? Eleverne har i de forskellige studieretninger med forskellige fagsammensætninger forskellig skriftlig arbejdsbyrde. Kan elevtiden for enkelte elevgrupper minimeres? Teamniveau: Hvordan koordineres det skriftlige arbejde, d.v.s. hvordan sikres en nogenlunde jævn fordeling af elevtid? Lærerniveau: står den afsatte elevtid i et passende forhold til opgavens omfang? Er der konsensus i faggrupperne om elevtd i forhold til opgavetyper? Lærerniveau: Hvordan udvikler vi gode eksempler på opgavetyper og rettemetoder, der træner elevernes kompetencer, løbende evaluerer eleven såvel formativt som summativt samt træner eleven til eksamen - med mindre elevtid?


Download ppt "1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google