Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hjem-IS Europa (Koncern)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hjem-IS Europa (Koncern)"— Præsentationens transcript:

1 Hjem-IS Europa (Koncern)
Præsentation

2 Introduktion - historie
1968 Hjem-IS (HemGlass) grundlægges af Eric Ericsson i Kalmar, Sverige 1976 Hjem-IS etableres i Danmark 1993 Konceptet startes i Norge (Hjem-IS) og Finland (Kotijäätelö) 1997 Schöller Holding opkøber Hjem-IS koncernen 2002 Nestlé opkøber Hjem-IS koncernen

3 Organisationsdiagram - 2002
Nestlé S.A. Hjem-IS Europa A/S, Danmark Claus Astrup-Larsen, adm. direktør, Danmark Claes Mittjas, direktør Sverige Mats Olsson, økonomidirektør, Sverige Hemglass AB Group Sverige Claes Mittjas Hjem-IS A/S Danmark Claus Astrup-Larsen Hjem-IS AS Norge Huib-Jan van der Burg Kotijäätelö Oy Finland Ritva Laine MD Økonomi Salg Marketing Produktion Mats Olsson Sven Axelsson Anna Hagmansson Åke Uhrberg Peter Storm Brian Klaris Susanne Jagd Jørgen Rothmann Antti Virtapuro Heikki Keränen Even Skui

4 GLAD FAMILIE BEGIVENHED
Virksomhedens vision GLAD FAMILIE BEGIVENHED

5 Passer Hjem-IS sammen med Nestlé’s værdier?
Multimix – pakkerne indeholder en overraskelse til børn. 8-10 nye produkter eller produktkoncepter hvert år. Blå biler i hele Skandinavien. Helt klart !

6 Pris & sortiment strategi
Basale produkter Innovative produkter Smart buy Produkt kategori Positionering Sammenlignelige produkter Andel: 60-65% 10-15 % under hd 10-15% over sm 30-35 % over dc 25-30% under kiosker m.v. Enestående produktposition Andel: % Produkternes nøglekarakteristika er sammenlignelige Høj omsætning Andel: 5 % Samme prisniveau som i supermarkeder Priser ikke sammenlignelige Margin Op til 10 % under den målsatte margin Den målsatte margin 2 - 3% over den målsatte margin

7 Forretningsfilosofi Meget dynamisk forretningsmodel med 8-12 kampagner hvert år Korte kampagne-perioder (4 uger!) Nye produkter i alle kampagner Fleksibel værdikæde “Ingen tomme biler!” Hurtig tilpasning til markedsefterspørgsel!

8 Virksomhedens mission
Hjem-IS’s produktudvikling reagerer hurtigt og kreativt med henblik på at imødekomme kundernes ønsker om nye produkter og nye koncepter Hjem-IS tilbyder kunderne et stort udbud af multipak-is i høj kvalitet Hjem-IS har et unikt kendskab til direkte distribution og turplanlægning

9 Virksomhedens mission (fortsat)
Hjem-IS‘ direkte distribution dækker alle attraktive regioner i hele Skandinavien Hjem-IS har fuld kontrol over hele værdikæden – fra produktion helt frem til kunden Hjem-IS er tæt på kunderne – Vi møder dem hver dag! “Hjem-IS er en del af samfundet!”

10 Hjem-IS´ markeder = Skandinavien
HJEM-IS MARKETS Norge Indbyggere ,5 millioner Marked millioner liter Pr. indbygger ,5 liter Antallet af Strängnäs Finland Indbyggere ,2 millioner Marked millioner liter Pr. indbygger ,3 liter Sverige Indbyggere ,8 millioner Marked millioner liter Pr. indbygger ,2 liter Danmark Indbyggere ,4 millioner Marked ,5 millioner liter Pr. indbygger ,6 liter 67 33 220 80

11 NPS 102 mio. Euro - produkttype
Multi-pak udgør 82% af salget Mix-pak udgør 23% af salget

12 Produktionsfaciliteter
2 fabrikker i henholdsvis Esbjerg, Danmark og Strängnäs, Sverige 18 produktionslinier Kapacitet: mio. liter Realiseret i 2002: 28,3 mio. liter Høj grad af automatisering Ca. 250 ansatte i produktionen (inkl. service funktioner) Specialiseret i fleksibilitet og produktion af mixpak

13 Distribution Den vigtigste succesfaktor!
Dækker mere end 80 % af alle husstande i Skandinavien Hver dag kører mere end 420 biler På årsbasis køres ture i Skandinavien Alle ture køres hver anden uge Ca. 90 stop pr. tur Ca. 100 kunder pr. tur kundekontakter hvert år

14 Distribution (fortsat)
Kundestruktur: Den primære målgruppe er børnefamilier Den sekundære målgruppe er resten af befolkningen

15 Markedet Hjem-IS er den fjerdestørste virksomhed på det skandinaviske iscreme-marked Indenfor produktion og salg af multipak er Hjem-IS størst med en markedsandel på over 50 % i Danmark og Sverige Unikt produktsortiment indenfor blandede ispakker Meget stærke mærkevarer i Sverige og Danmark Kendskabet til mærkevaren er 90-95% i Sverige og Danmark

16 Markedet (fortsat) Direkte konkurrence i Norge (“Den Norske Isbil”) og Sverige (“Glassbilen”) Supermarkederne efterligner multipak konceptet Unilever kopierer multipak konceptet i specielt Sverige og Danmark Højeste antal iscreme “butikker” i Skandinavien – men begrænsede åbningstider (1,5 time om året!) Distributionsformen er meget lønintensiv

17 Markedet - volume Sverige – markedsvolume: 107 mio. liter
Danmark – markedsvolume: 51,5 mio. liter Norge – markedsvolume: 56 mio. liter Finland – markedsvolume: 69 mio. liter

18 To primære mål Marketing filosofi
Skabe et positivt og stærkt mærkevarenavn, som adskiller Hjem-IS i kundernes bevidsthed Skabe de bedst tænkelige salgsvilkår for vores salgspersonale

19 Marketing filosofi (fortsat)
Hvem ønsker vi at være, og hvordan vil vi opfattes? Familiens naturlige valg Den pålidelige isleverandør Den specialiserede is-butik “Smart buy” “Vi er din lokale isbutik!”

20 Marketing mix Kommunikation
8-12 kampagner hvert år – landsdækkende distribution af brochurer TV-reklamer som support til kampagner Alle kampagner har fokus på multimix pakker Intensive kampagner med kort løbetid forudsætter maksimal fleksibilitet fra råvareleverancer og produktion helt frem til distribution! Hver kampagne – en ny historie! Nye pakker med “klassiske” produkter Gimmicks og licenser bruges til at tiltrække børn

21 Marketing mix (fortsat)
Kvalitetsis – Ubrudt frysekæde fra produktion til forbruger “Speed to market” Effektivitet vs. Efficiens! Tæt kontakt mellem produktion, logistik og salg

22 Marketing mix (fortsat)
Personligt salg Direkte kundeservice og produktinformation “Peoples business” Internet Integration med kampagner “Kolde fakta” om is Spil og underholdning til børn “Kort-info” – turinformation på internet Hvornår er bilen på min gade? varsling samt information om nye produkter og kampagner

23 Marketing mix (fortsat)

24 Mærkevare Et af de mest anerkendte mærkevarenavne i Sverige og Danmark
Kendskabet til mærkevarenavnet er 90-95% Høj kvalitetsis i Danmark Rigtig fløde, ingen kunstige farve- eller tilsætningsstoffer Hjem-IS er en del af samfundet! Den levende mærkevare!

25 Strategi Strategiske mål At blive nr. 2 i Skandinavien
Videreudvikle den unikke markedsposition indenfor direkte distribution i Skandinavien Sikre langsigtede afkast af investeringer Den foretrukne isleverandør i Skandinavien

26 Strategi (fortsat) Strategiske initiativer
Udvidelse af mærkevarenavnet – udnyttelse af overskudskapacitet i lavsæsonen Operationel effektivitet Internet som en integreret markedsplads Større andel af eksisterende markeder Forbedre organisationens kompetencer, herunder specielt salgsstabens kompetencer Geografisk ekspansion

27 Strategi

28 Hjem-IS Europa (Koncern) 1998-2002
NPS and EBITA EBITA - mio.€ NPS - mio.€

29 Hjem-IS Europa (Koncern) 1996-2002
Detailsalg inkl. moms NPS Mio.euro Mio.euro indeks indeks EBITA Faste valutakurser – lig budget 2002 kurser. Figurerne er ekskl. datterselskabet Hjem-IS Deutschland GmbH - tab i ,6 mio. DKK og i ,3 mio. DKK er ikke med i det konsoliderede EBIT resultat. I figurerne er ikke taget højde for intern profit og resultater i moderselskabet Hjem-IS Europa A/S. Mio.euro indeks

30 Sverige Detailsalg, inkl. moms EBITA Markedsudvikling Mio. € indeks
Mio. Litres Mio.€ indeks indeks

31 Danmark Detailsalg, inkl. moms EBITA Markedsudvikling Mio. € indeks
Mio. Litres indeks indeks

32 Norge Detailsalg, inkl. moms Markedsudvikling EBITA
Mio. € indeks EBITA Markedsudvikling Mio. Litres Data ikke tilgængelig Mio. € indeks indeks

33 Finland Detailsalg, inkl. moms Markedsudvikling EBITA Mio. €. indeks
Mio. Litres Mio. € indeks indeks


Download ppt "Hjem-IS Europa (Koncern)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google