Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Danskfaget som medskaber af et kønsblik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Danskfaget som medskaber af et kønsblik"— Præsentationens transcript:

1 Danskfaget som medskaber af et kønsblik
Bonnie Vittrup

2

3

4 Disposition Aktionsforskningsprojekt om kønsperspektiver To tilgange til køn Hvordan køn? Danskfaget og køn Lærer M og Lærer B Dansk didaktisk kønsperspektiv

5 Ationsforskningsprojekt om kønsperspektiver
To dansklærere i hhv. 2. og 10. klasse (hver sin skole) Fokus på italesættelser omkring køn og kønnede normer Muligheder og barrierer ift. at arbejde med et kønsperspektiv Konstruere nogle bud på et praksisnært dansk didaktisk kønsperspektiv

6 Den biologiserende tilgang
vs. Den sociokulturelle tilgang

7 Den biologiserende tilgang Det biologiske køn har afgørende betydning for, hvordan børn er.

8 Den sociokulturelle tilgang Forventninger og fordomme til køn har afgørende betydning for, hvordan børn bliver.

9

10 Paradoks Køn afvises som betydningsbærende i mødet med barnet
Paradoks Køn afvises som betydningsbærende i mødet med barnet. Samtidig mødes barnet kønsstereotypt.  Usynlig konflikt

11

12

13 Køn er kun ét parameter blandt mange Stereotypt køn er en kulturel opfindelse

14 Fælles Mål Dansk - Undervisningsvejledning Arbejde med litteratur (
Fælles Mål Dansk - Undervisningsvejledning Arbejde med litteratur (...) ”Dette kaldes tekstens tema og vil ofte fremtræde som modsætningspar: godt og ondt, frihed og ufrihed, mand og kvinde, rig og fattig, natur og kultur.”

15 Kanonudvalget om kanonpædagogik "Inden mødet med Herman Bangs frøkener arrangeres en udstilling på katederet af gammelt mellemværk og broderier. Og den modige lærerinde kunne den dag være iført hat og handsker - og fortælle om ugifte kvinders vilkår for 100 år siden.” (2004)

16

17

18 2. klasse Faglig læsning om København

19

20 10. klasse Reklameanalyse

21

22 Fælles mål - dansk i et kønsperspektiv
Udvikle elevernes personlige og kulturelle kønsidentitetsdannelse Fremme elevernes forståelse for køn i forbindelse med æstetiske, etiske og historiske emner Udvikle den enkelte elevs analytiske indstilling til samtidens og andre tiders måder at fremstille og ”gøre” køn på.

23

24 Tips til at arbejde med kønsperspektiv
Stil dig spørgende Fortæl modhistorier Vis mangfoldigt køn Opfordr til alsidig aktivitet Hav differentierede forventninger, uanset køn Undgå at generalisere Diskuter firkantede forestillinger Tænk over din sprogbrug Opfordr til at interagere på tværs af køn


Download ppt "Danskfaget som medskaber af et kønsblik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google