Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres"— Præsentationens transcript:

1 Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres
Aftaler i team Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres

2 Læseforslag Teamsamarbejde – forventningsafklaring
Forventninger til teamleder Teamsamarbejde og roller Erfaringer med teamsamarbejde Holdninger og effektive møder Møder i teamet

3 Lav konkrete planer Gruppearbejde frem til kl 12
Plan med koordinering af Årshjul på skolerne Studiemetodik Skriftlighed It-plan Fagsamarbejder

4 Studiemetodik forankret i faglighed
Til kl med indlagt kaffe

5 Uddannelsen er en bro Tiden før GUX Tiden efter Grundskole:
Fælles mål Almene, sociale, personlige kompetencer Anden uddannelse Arbejdserfaring Livserfaring GUX + Motivation, arbejde m modstand, selvtillid, elevdeltagelse. + Faglige læreprocesser, sprog, basal viden. + Fagmetodisk bevidsthed, taksonomier, faglig læsning og forståelse. + Arbejdsformer. Tiden efter Uddannelsernes og arbejdspladsernes specifikke krav Læse, skrive, lytte Generel studiekomp. Samarbejde Modenhed, vilje Stofbehandling metodisk og analytisk Forventninger Knæk Studiekoden s 6+7 Hanne Heimbürger

6 Ilisimatusarfik savner
Sprogkompetence Læsning (hastighed, strategier, læsevant) Abstraktionsniveau og transfer Notatteknik Multitasking Unges evne til at overvinde vanskeligheder Personlig modenhed Samarbejde

7 Studiemetodik er svaret
Ikke alene konkrete værktøjer eller retningslinjer Men bevidstgørelse om fx multitasking Arbejde med sig selv – fx klasserumskultur Se sammenhængen mellem egen indsats og udbytte af undervisningen

8 Hanne Heimbürger CFU UCC
Weekendavisen. Illustration af Charlotte Pardi til kronik af Steen Clod Poulsen Fraværende tilstedeværelse. It: Bekendtgørelsen, Netadgang til eksamen, Giver fokus på undervisningen Hanne Heimbürger CFU UCC

9 Hanne Heimbürger CFU UCC
At samle tankerne Uden mundtlig hukommelse eller tekstlig struktur er det svært at samle tankerne Anden fornemmelse for tid, tålmodighed Vant til korte tekster, problemer med lange Kort tidshorisont Rastløshed Hanne Heimbürger CFU UCC

10 Peg på konkrete anvendelse
Peg på den konkrete anvendelse af undervisningens indhold Eksempler, øvelser, metaforer der kan forklare det fagligt vanskelige Arbejd med korte horisonter Variér arbejdsform Klare anvisninger på alt Ulriksen m fl. Eksempler! Hanne Heimbürger CFU UCC

11 Ordene omsat til praksis
Fagets formål Læringsmål Kernestof Lærings- og arbejdskompetencer Eleverne skal kunne anvende studiemetodik i både naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige, tekniske og humanistiske fag, således at elevens forudsætninger for at opnå optimalt fagligt udbytte i alle fag styrkes, og således at studiemetodik bidrager til at skabe sammenhæng i elevernes uddannelse. demonstrere fortrolighed med anvendelse af forskellige taksonomiske niveauer, analysere og abstrahere, træne evnen til at argumentere, træne skriveprocessens faser. systematisering af arbejdsvaner, skriveprocessens teknikker, evalueringsformer. Ikke bare tomme ord.

12 Alle lærere må løfte Begynd fx timen med udfyldningsark
Skriftlige sekvenser i timerne Formidlingsopgaver (folder, mælkekarton, 5 slides) Refleksionsopgaver, studiespørgsmål Overbliksopgaver (mindmap, flow chart) Fokuseringsopgaver (lave overskrifter) Repetitionsopgaver (tests) Hand out 3 eks. Knæk Studiekoden s 164. Lav sekvenser med skriftlighed. Udvid fagfaglige skriftlighed. Verden set og fortalt i hand out Hanne Heimbürger

13 Feedforward og ny aflevering
Lektie: læse kammerats opgave – hvordan forbedres den? Gennemgang i klassen. eller Lektie: sproglig forbedring af dele af opgave med efterfølgende gruppearbejde Stil med speak + genaflevering Hanne Heimbürger

14 Effektiv lytning Mål: Demonstrere viden om, hvad der fremmer og hæmmer god kommunikation Dansklærer med teori og øvelser At give og modtage feed back Mål: Træne mundtlig fremlæggelse Lærers opgave: Klare tilbagemeldinger. Feed forward. Prøveeksamen med rollespil PPT forsynes med speak Optage præsentation på film Knæk Studiekoden s , s 38. Studiekompetence s 75- Hanne Heimbürger

15 Lyt til virkeligheden Lad eleverne selv finde en radio- eller tv-udsendelse, de vil arbejde med Kontrovers om facebook : Lytte efter én person af fire i paneldebat. Hanne Heimbürger

16 Kommunikation: Paneldebat
Aktuelt dilemma med flere parter. Definér parterne Elever finder gruppevis argumenter til én part Paneldebat med afstemning Demokrati? Hanne Heimbürger

17 Systematisering af arbejdsvaner
Hjælp eleverne med at planlægge: Øvelser, egne mål, stresshåndteringsteknikker Planlægning af lektielæsning Planlægningsværktøjer Knæk Studiekoden s Hanne Heimbürger

18 Stresshåndtering for elever
Hvad forstyrrer? Digital pause Tidslinje Prioritering med post-it Haster! Vigtigt! Matematikopgave Aflevere cykel til reparation Læse engelsk Haster ikke, men vigtigt! Dansk stil til 9/9 Fødselsdagsgave til Asger Haster, men ikke så vigtigt! Ringe mormor Haster ikke og er ikke vigtigt Peter om Marie Rydde op i skabet Knæk Studiekoden s 57. Øvelse med post it!

19 LAVPRAKTISKE ANVISNINGER
Nok søvn øger fokus Kost – hvornår hvad Motion – sundt træt Lektielæsning hvor? Teknologi-afhængighed Tv, tjekke sms og Facebook Asterisk Hanne Heimbürger CFU UCC

20 Hanne Heimbürger CFU UCC
Vær et menneske Smil, hilsen, huske navne Små samtaler Før regnskab Opmuntring, anerkendelse, positiv interesse Agere så elever tør få faglig hjælp Tilbyd faglig identitet ”Jeg vil ikke skuffe dig!” Dorte Aagaard. Hanne Heimbürger CFU UCC

21 Elevers opfattelse: Hvad vil det sige at lære?
Tryghed Kunne bruge det til noget Lære noget man husker Få viden ind i hovedet Udfordring Udvikle sig som person Kunne tolke Kunne forstå hvordan og hvorfor Knæk Studiekoden s. 88 ff Hanne Heimbürger CFU UCC

22 Hanne Heimbürger CFU UCC
To behov hos de unge Tryghed Struktur Lærer forsyne én med viden Diskussioner er spild af tid Udfordring Variation Lærer skal motivere Lærer skal igangsætte diskussioner Knæk Studiekoden s. 88 ff Hanne Heimbürger CFU UCC

23 Struktur, gennemskuelighed
Dagsorden/indledende opgave Afslutning: opsamling, hvad lærte vi i dag, hvad skal vi næste gang Klare evalueringskrav: hvad ser vi på? Anvisninger på lektielæsning. Læseformål Hand out tekst 11, 12, 13. hand out tekst 19. Knæk Studiekoden s Hanne Heimbürger CFU UCC

24 Fokus på det sproglige Elevernes vidensformer omfatter ikke ”vores” sprog Vær opmærksom på sprog i opgaveformuleringer og feedback Lad eleverne få tid, skriv pointer på tavle, giv opgaver på skrift Arbejd med den sproglige bevidsthed som del af den faglige læring i alle fag Lær eleverne at arbejde med modstand og tage vilkårene som de er

25 Hanne Heimbürger CFU UCC
Lærerens sprog Forventninger til elever Omtale af elever Brug ikke negationer ”Lad være med at tjekke sms” = fristende billede i hovedet ”Jeg vil gerne have du går i gang med opgaven nu” = det ønskede billede Hanne Heimbürger CFU UCC

26 Hanne Heimbürger CFU UCC
Læringsstile Dunn og Dunn Meyer/Briggs Gode links til elever Hvilken type er du selv? Hvilke elevtyper når du med din undervisning? Spontan eller reflekteret. Global eller analytisk. Motivation indefra eller udefra. Hanne Heimbürger CFU UCC

27 Hanne Heimbürger CFU UCC
Hvem er du? Og hvad vil du? Hvilken slags lærer er du? Vælg et eller flere billeder Begrund dit valg Hanne Heimbürger CFU UCC

28 Hanne Heimbürger CFU UCC
Lærerens opgave Lærerens opgave er at eksplicitere, hvad eleven skal vise, at han kan til eksamen anvise, hvordan eleven viser sin forståelse og kunnen eksemplificere de taksonomiske niveauer Hanne Heimbürger CFU UCC

29 Elevmål og taksonomier
Elevmål/taksonomi Bloom Kolb SOLO Hvilken viden skal eleven vise han har Redegøre Fra elementært til kompleks Hvordan viser eleven, at han kan forholde sig til denne viden Analysere, reflektere Hvordan viser eleven, at han kan anvende sin viden og vælge relevant viden ud fra konkrete problemstillinger Anvende teori og metode Anvende fagligt relevante studiemetoder Anvende it på en måde der understøtter opfyldelse af de øvrige faglige mål Hvordan viser eleven at han kan forholde sig kritisk til egne konklusioner Diskutere, perspektivere selvstændigt Klare tilbagemeldinger

30 Udbytte og sammenhæng Fagets formål Læringsmål Kernestof
Lærings- og arbejdskompetencer Eleverne skal kunne anvende studiemetodik i både naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige, tekniske og humanistiske fag, således at elevens forudsætninger for at opnå optimalt fagligt udbytte i alle fag styrkes, og således at studiemetodik bidrager til at skabe sammenhæng i elevernes uddannelse. demonstrere fortrolighed med anvendelse af forskellige taksonomiske niveauer, analysere og abstrahere, træne evnen til at argumentere, træne skriveprocessens faser. systematisering af arbejdsvaner, skriveprocessens teknikker, evalueringsformer. Gennemgang af hand out – refleksion over, hvad man lærer

31 Koordinering Teamsamarbejde Hvad nåede I frem til?
Hvilke erfaringer kan I tage med jer til elevernes gruppe- og projektarbejde? (Hver studiemetodiklærer fortæller til anden lærer)

32 Planer og løfter Til kl. 15 (incl. kaffepause) Gruppearbejde i klasseteams, hvor der aftales realisering af planerne: Hvordan kan lærerne sammen styrke faglighed og øge udbyttet for eleven? Studiemetodiklærerne fordeler sig i grupperne.

33 Gør det selv? Prøv under oplægget af Anne Holmen at tage noter.
Nøgleord som basis for opsummeringer, der kan anvendes i morgen hhv. på egen skole. Refleksioner over indhold Overvejelser om ændre egen praksis ift. ny viden?


Download ppt "Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google