Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Økologers faglige informationsbehov og -kanaler Landbrugets Rådgivningscenter i samarbejde med Økologisk Landsforening Spørgeskemaundersøgelse juni 2002.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Økologers faglige informationsbehov og -kanaler Landbrugets Rådgivningscenter i samarbejde med Økologisk Landsforening Spørgeskemaundersøgelse juni 2002."— Præsentationens transcript:

1 Økologers faglige informationsbehov og -kanaler Landbrugets Rådgivningscenter i samarbejde med Økologisk Landsforening Spørgeskemaundersøgelse juni 2002 Med finansiering fra Fonden for økologisk jordbrug

2 Undersøgelsens formål Afdække hvilke kanaler økologer foretrækker til faglig information –Rådgivere vore/andre –Trykte medier –Internet Afdække hvilke faglige emner de prioriterer

3 Metode Alle økologer i Vejle Amt (PD-adresser) –230 skemaer udsendt –95 besvarelser efter 1 rykker –41% besvarelser Nødvendigt samtidigt at indhente produktionsdata (økostatistik på regionalt niveau efterlyses)

4 Repræsentativ ? Bedrifter efter størrelse < 5 ha5-29,9 ha30-99,9 ha> 100 ha Plante- direktoratet ult. 2001 % 11,143,729,915,3 Under- søgelsen % 8373818

5 Om rådgivning og rådgivere LU bruger rådgivere mest Økologer har kontakt til planteavlskonsulent, økonomikonsulent (højt udbytte) og dyrlæge (middel udbytte) LU bruger dyrlæge og fodringskonsulent, DILU bruger kun dyrlæge

6 Det efterspørger økologerne hos deres rådgivere Rådgivere bruges til Faglig udvikling af bedriften, følge med tiden - i det nyeste. Holde orden (regler og bureaukrati) Problemløsere (ex dyrlæge) Rådgivere skal Være fagligt kompetente (praksis og teori) Være inspirerende (provokerende) Være bevidste om landmandens målsætninger Have en ”kemi” der matcher Sætte budskabet ind i landmandens hverdag (sælge) Opprioritere den personlige kontakt

7 Om møder og efteruddannelse LU bruger markvandringer, ERFA- grupper personligt netværk og faglig efteruddannelse med højt udbytte DILU bruger personligt netværk, markvandringer, og i mindre omfang ERFA-grupper, med rimeligt udbytte.

8 Om de faglige aviser De fleste økologer læser Økologisk Jordbrug med middel til højt udbytte Maskinbladet og Landbrug Syd læses af mange økologer. Færre læser organisationernes blade Maskinbladet vurderes rel højt af DILU Landsbladet vurderes rel højt af LU Landbrugsmagsinet læses af ligeså mange LU som DILU

9 Nyhedsbreve og håndbøger 45% læser PD’s øko-meddelelser –Landmandsuddannede får tydeligt mere ud af det end jordbrugere med anden udd. 41% læser lokale nyhedsbreve –Næsten 80% vurderer at udbyttet er middel til højt. 25% læser aktuelt om økologi –Relativt flere og højere udbytte blandt DILU

10 Hitlisten Økologisk Jordbrug –Fagligt godt, har det nye med –Bredt orienterende indenfor økologi –Seriøst Lokale nyhedsbreve (+aktuelt om økologi) –Aktuelt, relevant stof Landsbladet –Orientering om politik

11 Andre interessante blade Agri futura

12 Internet Økologer har adgang til internet, særligt deltidslandmænd (netadgang på arbejde) Kun få bruger nettet til at hente faglige informationer Landbrugsinfo er den mest benyttede faglige hjemmeside, men brugerne får større udbytte af DMI’s hjemmeside

13 Økologernes kilder til forbedringer 1.Personlig kontakt til rådgivere (planteavlskonsulenten) 2.Information gennem nyhedsbreve, tidsskrifter og fagblade 3.ERFA-grupper

14 Faglige emner (her og nu) Økonomi, afsætning Opbevaring og tørring Afgrødevalg og sædskifte Ukrudtsbekæmpelse –rodukrudt Krav og regler Foderforsyning foderkvalitet (kvæg) Celletal

15 Faglige emner (1 års sigt) Næringsstoftilførsel og balance Byggeri Samarbejdsmuligheder Økologiens image Fremtid i økologi ?

16 Faglige emner (længere sigt) Økonomi Afsætning (nicheprodukter ?) Tilpasning af produktionsapparat

17 Forskellige landmænd - forskellige behov Heltid Fritid Anden udd.Landmandsudd Personligt netværk Rådgiverkontakt ERFA-grupper Konkret handlingsanvisende info Info fra fagbøger og håndbøger Maskinbladet Landbrug Syd Økologisk Jordbrug Lokale info-breve Markvandringer Landsbladet Landbrugsmagasinet Aktuel økologi Faglig efterudd.


Download ppt "Økologers faglige informationsbehov og -kanaler Landbrugets Rådgivningscenter i samarbejde med Økologisk Landsforening Spørgeskemaundersøgelse juni 2002."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google