Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage."— Præsentationens transcript:

1 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 21-03-2015 Kontorchef Lisbeth Bang Thorsen, Kontor for erhvervsrettet voksenuddannelse Side 1 Den tværgående udviklingspulje 2012 Informationsdag fredag d. 2. marts Program 13.00 – 13.30 Velkomst og orientering om valg af tema i TUP 2012 v. Lisbeth Bang Thorsen 13.30 – 14.00 Præsentation af årets TUP tema 1 ”En styrket anvendelse af IKV i forhold til AMU-uddannelsesstrukturer” v. Malene Christophersen 14.00 – 14:10 Kort pause 14:10 – 14:40 Præsentation af årets TUP tema 2 ”Styrkelse af AMUudbydernes arbejde med IKV i AMU” v. Benedikte Maul Andersen 14:40 – 15:00 Processen for TUP 2012, herunder ansøgningskrav v. Anna Raundahl

2 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Disposition 1.RKV-rapportens væsentligste resultater Identificerede barrierer i forhold til udbredelse og kvalitet 2. Målsætninger 3. Igangværende initiativer og flere nye initiativer på vej 21-03-2015 Kontorchef Lisbeth Bang Thorsen, Kontor for erhvervsrettet voksenuddannelse Side 2

3 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 21-03-2015 Kontorchef Lisbeth Bang Thorsen, Kontor for erhvervsrettet voksenuddannelse Side 3 Rapportens væsentligste resultater Der er fortsat bred opbakning til ordningerne blandt interessenterne Realkompetencevurderinger kan bidrage til en formel opkvalificering og løfte arbejdsstyrken fra ufaglært til faglært og fra faglært til videregående niveau IKV i forhold til de formelle uddannelsesmål skal i højere grad ses i forhold til den enkeltes job- og beskæftigelsesperspektiv, som der skal fokuseres på allerede i den information, vejledning og rådgivning, der gives før en IKV.

4 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 21-03-2015 Kontorchef Lisbeth Bang Thorsen, Kontor for erhvervsrettet voksenuddannelse Side 4 Aktivitetsudviklingen – langt fra som forventet Årselever2007 2. halvår 2008200920102011 til og med 3. kvartal Arbejdsmarkeds- uddannelser (AMU)* 129,0195297263223 Grundlæggende voksenuddannelser (GVU)** -14191718 Almen gymnasiale uddannelser -2235 Almen voksenuddannelse (avu) -0,37 0,70,5 *Opgørelse er fra AMU-statistikken på uvm.dk **Aktivitetstallene for de grundlæggende voksenuddannelser er årselevtal og kan ikke omregnes til antal personer, idet forløbenes varighed varierer fra deltager til deltager. I aktivitetstallene indgår ikke ledige deltagere.

5 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 21-03-2015 Kontorchef Lisbeth Bang Thorsen, Kontor for erhvervsrettet voksenuddannelse Side 5 Identificerede barrierer Manglende kendskab til RKV-ordningerne i befolkningen og på uddannelsesinstitutionerne Der efterlyses en bredere tilgang til RKV-ordningerne herunder et styrket job- og beskæftigelsesperspektiv – især i vejlednings- og rådgivningsfasen Utilstrækkelig kvalitet og koordinering af tilbuddet på tværs af uddannelsesinstitutioner Utilstrækkelig koordinering af relevante ministeriers tilgang til afklaring og vurdering af realkompetencer i forhold til beskæftigede og ledige Manglende og utydelige økonomiske incitamenter.

6 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 21-03-2015 Kontorchef Lisbeth Bang Thorsen, Kontor for erhvervsrettet voksenuddannelse Side 6 Formål: Uddannelse/opkvalificering/læring (livslang læring) Arbejdsliv (job og beskæftigelse) Førfasen: Afklaring af beskæftigelsesønske og – jobprofil og / eller uddannelsesønske samt koblingen til uddannelsesmål Identifikation og dokumentation af realkompetencer Vurdering af realkompetencer forhold til uddannelsesmål Udbytte af anerkendelse : -Adgang - Individuel tilrettelæggelse og afkortning af uddannelse - Beviser -Forbedrede job-og beskæftigelsesmuligheder - Motivation til læring Uddannelsesinstitutionerne Faglige organisationer A - kasse / jobcentre Folkeoplysningen Studievalg/e-vejledning Uddannelsesinstitutionerne Borgerne og virksomhederne Figur: Processen for anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne

7 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 21-03-2015 Kontorchef Lisbeth Bang Thorsen, Kontor for erhvervsrettet voksenuddannelse Side 7 Samarbejdet og den tværgående koordinering kan forbedres Figur: Oversigt over aktører, der tilbyder vejledning og rådgivning og/eller afklaring før en RKV/IKV. Rådgivning og vejledning om RKV i forhold til de specifikke uddannelser. Rådgivning og vejledning af virksomheder om kompetenceudvikling og RKV. Rådgivning og vejledning om job- og kompetenceudvikling * Uddannelsesinstitutioner VEU-centre Fagforeninger Rådgivning og vejledning om job- og kompetenceudvikling * A-kasser/ jobcentre Rådgivning og vejledning om job- og kompetenceudvikling, herunder generelt om RKV * Folkeoplysningen Vejledning om valg af videre- gående uddannelse og efter- uddannelse *. Studievalg Vejledning om uddannelse og job. * E-vejledning * Her kan indgå information og rådgivning om mulighederne for at få en RKV

8 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 21-03-2015 Kontorchef Lisbeth Bang Thorsen, Kontor for erhvervsrettet voksenuddannelse Side 8 Målsætninger 1.Aktivitetstallene for realkompetencevurderinger skal øges ved, at alle uddannelsesinstitutioner får sat fokus på en højere IKV-aktivitet 2.Kvaliteten på institutionernes RKV skal sikres gennem mere ensartethed 3.Kendskabet til RKV skal udbredes til borgere og virksomheder

9 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Nye initiativer i gang eller på vej Der er udsendt en vejledning til institutionernes arbejde med IKV i AMU. Sideløbende lægges relevant RKV-materiale på ministeriets hjemmeside og ug.dk, ligesom siderne også løbende vil blive opdateret efter behov Der planlægges en målrettet og lokalt forankret informationskampagne, som tager udgangspunkt i målgruppens job- og beskæftigelsesperspektiv En best-practice eksempelsamling er på vej. Den er primært målrettet uddannelsesinstitutionerne, og har til formål at formidle gode historier fra praksis om kvalitetssikring, tilrettelæggelse og anvendelse af RKV mv.

10 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Flere initiativer i gang eller på vej Løbende dialog med relevante skolelederforeninger om RKV RKV indgår som et indsatsområde i VEU-centrenes resultatkontrakter 2012- 2014 og heri indgår også et initiativ om et styrket samspil mellem VEU- indsatsen og den regionale erhvervs- og beskæftigelsesudvikling. Diplommodul om anerkendelse af realkompetencer er godkendt med opstart af første hold på Via University College i januar 2012 og igen til august 2012 IKV i AMU udmeldes som særligt indsatsområde i TUP-puljen 2012

11 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 21-03-2015 Kontorchef Lisbeth Bang Thorsen, Kontor for erhvervsrettet voksenuddannelse Side 11 Flere initiativer som overvejes Synliggørelse af vejledningsmuligheder og aktører (e-vejledning, studievalg) En fælles temadag mellem Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-Rådet) og Rådet for de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser (REU) Herudover overvejes en række supplerende initiativer blandt andet med fokus på kvalitetssikring, forbedrede muligheder for afklaring, koordinering til andre myndigheder, samspillet mellem eksisterende ordninger samt øvrige incitamenter, der kan føre til øget udbredelse og anvendelse af ordningerne


Download ppt "Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google