Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Hvad er reklamepsykologi?
2
Reklamepsykologiske retninger
3
Perceptionspsykologi
Det psykologiske fagområde, hvor vores sanser forsøger at afkode reklamer ud fra den måde, vi opfatter verden på. Opfattelsen bygger på de indtryk, vi har fået gennem livet via opdragelse og vores sociale arv. Ved man ikke, hvad en bærbar computer er, forstår man ikke reklamen til højre: Ulogiske sammenhænge pirrer også vores opfattelsesevne, og undersøgelser viser faktisk, vi efterfølgende kan huske bedre.
4
Perceptionspsykologi
5
Vores forbrug styres også af de sanseindtryk, vi får:
Hvad tænker du på, når du ser denne annonce for British Airways, og hvad viser den faktisk – helt konkret?
7
Gestaltpsykologi Er en psykologisk retning, der ligger nær op ad
Perceptionspsykologien Når man ser brudstykker af en genstand eller en situation, skaber hjernen det hele billede Når hjernen bliver tvunget til at skabe en helhed, så husker man bedre situationen – i vores verden: annoncen
8
Vi ser, hvad vi vil se:
10
Personlighedspsykologi
11
Personlighedspsykologi
12
Freud og psykoanalysen
14
Vi afslutter med en anderledes reklame
Opgave Nu skal I på banen! Find tre annoncer eller tvspots, der illustrerer de reklamepsykologiske retninger, vi har gennemgået i dag. En af reklamerne må meget gerne være en reklame, hvor man skal forstå en sammenhæng for at budskabet kan give en mening!
15
Lektie til næste gang Læs kapitel 9 Fra s. 117 til 131
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.