Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SKOLE og PLC 23. Oktober 2012. Medier som vinduer og rammer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SKOLE og PLC 23. Oktober 2012. Medier som vinduer og rammer."— Præsentationens transcript:

1 SKOLE og PLC 23. Oktober 2012

2 Medier som vinduer og rammer

3 MEDIALISERINGEN UDFORDRER Lege- og læringsopfattelsen (hvad er god leg og læring i dag) Lege- og læringsformerne (forholdet mellem tid, sted og rum) Børne- og voksenrollerne (nye positioner)

4 Danmark 3.0 styregruppen og DANSK IT (2011): Hvornår springer Danmark ud som d- land? Danmark 3.0 - en idédebat http://dit.dk/aktuelt/Nyt_fra_DIT/Nyheder/~/media/Files/Publikationer /Gratis_publikationer/DK3_0-Rapport%20nr-1_FINAL.ashx http://www.youtube.com/watch?v=bsNcjya56v8

5 TECHNUCATION teknologiforståelse ”Den lærte evne til at tilegne sig og kombinere teknisk handleviden med anden form for social og kulturel forståelse, hvilken gør det muligt at træffe kvalificerede valg, se muligheder for implemen- tering, brug og anvendelse af nye og forstyrrende teknologier i en professionel kontekst”. http://technucation.dk/begreber-og-fokusomraader/teknologiforstaaelse/ http://vimeo.com/33157227

6 Marc Prensky (2012): Teaching the Right Stuff

7 The new trio of skills will: Working in Virtual Communities. Online communities and workspaces are already a reality today in a great many kinds of work, and they will become much more prevalent over the coming decades… As virtual communities grow in number and form (IBM already sells “virtual world” tools for workplace collaboration) the need for participation and contribution skills in this area will only grow. We should be teaching these skills to all our kids, every day. Making video. …Short video has already replaced text as the preferred method for learning how to do almost anything, and video is even starting to equal text in some types of intellectual and idea communication. This will only increase. The video skills required by students are of two sorts: in front of the camera and behind it…. Every student can learn to do this. Programming. Interacting with machines to get work done will be a basic skill required in the 21st century… Programming.. is “the new literacy” … Those who can program well will get way ahead and those who can’t program, at least at some level, will likely be left far behind. Many of our kids have already started learning to program on their own, building playlists, social site connections, and, increasingly, apps. But we should be teaching them to do it even better.

8 Den pædagogiske dagsorden udfordres Lærer/PædagogElev Mediepædagogisk udfordring Læring Skolens læringskultur Didaktisk projekt Uformelle læringskompetencer

9 Perspektiver

10 De fem benspænd Hvordan understøttes pædagogisk praksis? Hvordan udfordres den pædagogiske dagsorden? Hvordan udfordres fagforståelsen? Hvordan udvikles nye måder at lære på? Hvordan udvikles arbejdet med digitale ressourcer?

11 Ny praksis? VidensformerIscenesættelserPraksis Digitale medier supplement Håndtering af software og hardware, (kontekstfjerne) kurser Kvalifikationer Digitale medier som integration Erfaringer med medier i en undervisningskontekst, understøttelse af pædagogisk praksis Kompetencer Digitale medier som udfordring Fag og fagligt indhold planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af medie- pædagogisk og didaktisk praksis Eksperimenter Digitale medier som kultur Samfundets og undervisningens medialisering, hverdagskultur Kultur

12 Udfordringer…

13 UNDERVISNINGENS MEDIALISERING Mediepædagogisk praksis Undervisningsdesign (lærer) Læringsdesign (lærer+elever)

14 Mediedidaktik Fagdidaktik Almen didaktik

15 Håndværk, æstetik og formsprog Teknik og udstyr Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK

16 UDVIKLINGSPROJEKTET SVENDBORG KOMMUNE 2011-2013 Hver skole bedes indsende 1 til 3 korte, uredigerede videooptagelser (af max. 5 min. varighed), der belyser arbejdet med de udvalgte digitale værktøjer sammen med elever og lærere. Vigtigt: Hver video indledes med en meget kort præsentation af: skole, matrikel, klassetrin og tema (fag/emne/projekt). Video(erne) kan optages på mobiltelefon, videokamera eller iPad. Gør hvad der er nemmest for jer. Jeres video streames direkte på den fælles private Bambuserkanal. Det er således kun deltagerne i projektet samt Ole og jeg der kan se jeres optagelser. Giv filen en titel der indeholder skolens navn og temaet. Videoerne benyttes som udgangspunkt for en senere vejledning sammen med Ole og Merete. Deadline: d. 3.februar 2012 Opskrift: Gå ind på www.bambuser.comwww.bambuser.com log på med fælleskoden: Username:xxxxx Password:xxxxx Installer en BambuserApp på en smartphone, eller brug videokamera eller…, optag, læg jeres video som Privat. http://ordtilbillede.blogspot.com/

17 Visionen Brugen af visuelle, digitale værktøjer fremmer elevers faglige læsning.... det kan projektarbejde understøtte … og det udfordrer skolen som organisation

18 Mediepædagogiske vejledningsværktøjer Informationssøgning Wordle.net Sortfix Produktion og præsentation Prezi Bambuser YouTube Wix Analyse og brainstorming MindMeister Kommunikation og samarbejde Blogger Wikispaces Skoleintra Dropbox You Tube / Skole Tube Facebook Mail Sms

19 Mediepædagogiske vejledningsværktøjer – nogle erfaringer Fokus er rettet mod digitale værktøjer (understøttelse af praksis) Fokus skal flyttes til æstetik og formsprog (udfordring af praksis) Fokus skal flyttes til arbejdsformer (udfordring af praksis) Fokus skal flyttes til roller og positioner (udfordring af praksis)

20 Ressourcer og læremidler Roller og relationer Læringsrum og læringsformer

21 Skolen og medierne – Svendborg Kommune – 2012 Ole Christensen og Lars Tjørnelund Nissen (2012): Skolen og medierne - fra medievejledning til ny pædagogisk praksis http://medialisering-svendborg-2012.wikispaces.com/ http://mediepiloternesvendborg.blogspot.com/ http://www.youtube.com/watch?v=J_iIGmYv8XA http://medieminuttet.blogspot.com/

22 Eleven skal tænke: Blog Blog Læreren siger? I skal lave en brainstorm eller tænke over et emne... Læreren siger? I skal lave en brainstorm eller tænke over et emne... Eleven skal tænke: Mindmeister Mindmeister Prezi Prezi You tube eller bambuser Eleven skal tænke: You tube eller bambuser Eleven skal tænke: Google Google Læreren siger? I skal lave en fremlæggelse... Læreren siger? I skal lave en fremlæggelse... Læreren siger? I skal søge Info... Læreren siger? I skal søge Info... Læreren siger? I skal dokumentere eller evaluere... Læreren siger? I skal dokumentere eller evaluere... Læreren siger? I skal opsamle og lave logbog... Læreren siger? I skal opsamle og lave logbog... Læreren siger? I skal skrive eller regne... Læreren siger? I skal skrive eller regne... Eleven skal tænke: Online officepakke Eleven skal tænke: Online officepakke

23

24 PLC i skolen Fysiske og virtuelle eksperimenterende værksteder Nye læringsrum og arbejdsformer Nye roller og relationer Det mediepædagogiske håndværk skal i fokus Medarbejdere med forskellige faglige profiler organiseret i dynamiske teams

25 Skolebibliotekaren – som mediepædagogisk vejleder Fra teknisk support/råd og vink til mediepædagogisk vejledning Fra fag og didaktik til kulturarbejde og mediepædagogik Fokus på: Pædagogiske eksperimenter og udfordringer

26 Fremtidens vejledningsunivers Vejlederkultur i skolen Nye organisations- og refleksionsformer På tværs af tid, sted og rum Fra lærer til lærer Kollegavejledning og sidemandsoplæring Flydende lærlingeskaber

27 Vision? Fra fastlåste roller til skiftende positioner Fra faglig formidling til faglige fællesskaber Fra rum til funktion og relation

28 Ny praksis? Fra læremidler til ressourcer Fra tilstedeværelses undervisning til blandede læringsformer Fra roller til positioner Eksperimenter?

29 Mediepædagogisk praksis Organisationens mediekultur Medievejleder Ledelse Lærer UDVIKLINGSPERSPEKTIV? ElevAndre vejledere/konsulenter


Download ppt "SKOLE og PLC 23. Oktober 2012. Medier som vinduer og rammer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google