Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Veje til viden Christopher Aaby, Tina Andersen og Tine Furbo Carlsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Veje til viden Christopher Aaby, Tina Andersen og Tine Furbo Carlsen"— Præsentationens transcript:

1 Veje til viden Christopher Aaby, Tina Andersen og Tine Furbo Carlsen
Her er vores kursusbeskrivelse: AUB’s kursusgang: Tekstanalyse og kildehåndtering Veje til viden! Hvordan finder I selv, hvad I skal bruge? Kursusgangen giver jer redskaber til selv at finde de forskellige typer af tekster og kildemateriale, problemstillinger (fx videnskabelige artikler og rapporter, metoder mv.) Kursusgangen vil fokusere på, hvad det er I skal søge efter og hvordan I gør det. Veje til viden Christopher Aaby, Tina Andersen og Tine Furbo Carlsen Aalborg Universitetsbibliotek

2 Kontaktpersoner for det Humanistiske Fakultet:
Hvem er vi? Kontaktpersoner for det Humanistiske Fakultet: Christopher Aaby Sørensen Tina Andersen Tine Furbo Carlsen ”Vi er jeres kontaktpersoner”

3 ”Bibliotekarerne”

4 Den originale søgemaskine
E-bøger Undervisning Bibliotekarer Den originale søgemaskine Vejledning Søgeteknik

5 NORDKRAFT STRANDVEJEN

6 Log på din aub konto Kontoen er allerede oprettet for jer og bundet op til jeres STUDIEKORT-NUMMER (STUDIEKORT = LÅNERKORT) I skal dog selv lave en PINKODE (Selvvalgt 4-cifret kode) Opret jeres pinkode på

7 Planen for i dag Vi skal snakke om hvorfor det er vigtigt at kunne søge efter litteratur i den akademiske verden. Vi tager et kig på Primo, AUB’s søgemaskine, hvad man kan finde i den, og hvordan. I bliver inddelt i grupper og for udleveret en case med en problemformulering. I skal identificere nøgleord og søge i Primo ud fra nøgleordene. I får nogle tips og retningslinjer for hvordan I kan afgrænse jeres søgning, og komme ned på et overskueligt antal hits. I søger rundt igen, denne gang med et mere snævert fokus, og vi runder af med at diskutere resultaterne.

8 Hvorfor er det egentlig nødvendigt at lære at søge efter litteratur?
Men først: Hvorfor er det egentlig nødvendigt at lære at søge efter litteratur? Hvad synes du? Diskussion med sidemanden: Hvorfor er det nødvendigt at vide noget om dette emne. Hvis nogen siger de samme pointer som kommer senere, kan vi bare referere tilbage

9 Hvorfor er litteratur vigtig?
I videnskabens verden arbejder man ud fra eksisterende viden – I er nu en del af den verden! Man må søge for at se, om andre har behandlet ens emne, og forholde sig til deres resultater. For at forklare sine pointer og skrive med klarhed, er det nødvendigt at citere sine kilder. Jeres læsere vil vide hvordan i ved det i ved!

10 Hvorfor ikke bare google det?
Google indeholder rigtig meget – også rigtig meget der er irrelevant. Meget videnskabelig litteratur er ikke offentligt tilgængelig, og kan ikke findes med Google. Det kan ikke lade sig gøre at gentage samme søgning igen senere – den vil forandres, og resultater er individuelle. Hjemmesider kan blive taget offline eller skifte adresse, så de er problematiske at citere.

11 Nøgleord Problemformulering
Hvordan adskiller Toyotas markedsføring sig fra hinanden i Japan og Europa? Nøgleord Toyota Markedsføring Japan Europa Andre ord? Marketing, branding, multinational virksomhed, international marketing, car Industries… Nøgleord bruges til at søge på [international marketing] eller [international branding] eller [marketing Japan] Intercultural marketing Nøgleord kan både være implicitte eller eksplicitte i problemformuleringen. Nøgleordene skal blive til søgeord. Ord som ”psykologi” er generelt for brede. Find de ord der definerer jeres projekt. Tænk på både emne (stress), emneområde (sygevæsenet), teori (kognitiv psykologi), metode (kvalitativt interview), målgruppe (sygeplejersker), periode (2000+), og så videre. Er der nøgleord at finde? Skriv evt. også afgrænsninger ned, dvs. emner i ikke vil arbejde med.

12 Cases Coca cola har haft forskellige brandingproblemer. Hvilken effekt har Coca Colas tiltag med CSR (Corporate Social Responsibility) på deres image? Hvordan påvirker Starbucks brug af kommunikation på de sociale medier forbrugernes opfattelse af brandet Starbucks? Hvordan har piratkopiering påvirket spiludvikleren Electronic Arts, og hvordan kan virksomheden håndtere denne problematik? Alle indeles i grupper på en 4-5 stykker og vælger en case

13 Identificér nøgleord ud fra jeres case problemformulering.
Step 1: Nøgleord Vælg en af de tre cases Identificér nøgleord ud fra jeres case problemformulering.

14 Hvordan gik det?

15 Tips til jeres søgning Oversæt søgeord – nogle databaser bruger flere sprog, og der er langt mere engelsksproget forskning end dansk. Tilføj eller fjern kun få søgeord ad gangen – på den måde ved man hvilke ord der er gode. Skim jeres resultater – også når der er mange. Det er lettere at checke overskrifter og ”detaljer” end at læse artiklen eller bogen. Oversættelser Oversættelser kan sættes ind i OR paranteser, f.eks. (psykologi OR psychology) AND (child* OR barn* OR børn*) Anførselstegn Søgemaskiner tolker for det meste enkeltstående ord som AND eller OR, dvs. man søger på (bone AND marrow AND patient). (eller med OR)

16 Primo – AUB’s søgemaskine
Primo findes på Primo søger i alle bøger, artikler, studenterprojekter og andre materialer AUB har adgang til. Også e-bøger og online materialer! Vi viser Primo problemformuleringen ” Hvordan adskiller Toyotas markedsføring sig fra hinanden i Japan og Europa? international marketing eller international branding eller marketing Japan Søgningen producerer et par brugbare bøger og peer reviewed tidsskrifter er der meget godt.

17 Step 2: Første søgning Brug jeres nøgleord ét ad gangen eller i kombination, til at søge efter litteratur i Primo Tag en kort snak efter søgningen – fandt de studerende noget brugbart? Hvad fandt de ud af?

18 Hvordan gik det?

19 PAUSE

20 Der er er også andre måder at søge på:
Fokusering Efter at have søgt på nøgleordene, har vi dannet os et lille overblik over hvad der er derude. Der er er også andre måder at søge på: Specifikke databaser giver specifikke resultater Nye søgeord giver nye resultater Afgrænsninger giver fokuserede resultater I har: - Søgt efter litteratur - Fået et indblik i feltets litteratur, potentialet i idéerne I har muligvis ikke fundet tilfredsstillende resultater. Hvorfor? Uklare nøgleord / problemformulering Problematiske formuleringer Der er steder I ikke har søgt endnu Der er et område I ikke har opdaget endnu Næste stop: Fokusér problemstillingen, ret formuleringer og søg nye steder… efter pausen.

21 Vurdering af resultater
Søgeprocessen Problemstilling Nøgleord Søgning på nøgleord Vurdering af resultater Find nøgleord og søg: Man starter med ”noget”, en íde af en art. Dette formuleres som en (foreløbig) problemstilling. I problemstillingen vil der være visse nøgleord, der udvælges og skrives op. Udvælg en eller flere steder at søge på de udvalgte nøgleord Vurdér resultaterne – er de relevante? Er de mangelfulde? Er de overvældende? Hvad er bedst – hits, eller 10? Udvælg brugbare resultater. Med ny viden kan problemstillingen skærpes, og nye, måske mere passende / specifikke nøgleord kan findes og søges på. Hvornår er man så ”færdig” med at søge? Det afhænger af hvad ens formål er. Man kan være færdig når man ved hvad der er derude (overview) Man kan være færdig når man ved det der er derude (faglig / projektmæssigt behov dækket) Man kan være færdig når der ikke er mere ny information derude (systematisk afdækning af et emne, litterature review, meta study) Det skal selvfølgelig afvejes med tid og behov! Nye nøgleord? Hvornår er man så færdig med at søge? Det er et spørgsmål om tid og behov!

22 Funktioner i primo Primo har også en masse nyttige funktioner: Søg på titel, forfatter eller beskrivelse Afgræns resultater med årstal, materialetype, online adgang og andet Føj til din favoritliste og hold styr på de vigtige hits Gode måder at få mere overskuelige resultater på!

23 Søg igen i Primo – overvej eventuelt nye søgord
Step 3: Fokusering Søg igen i Primo – overvej eventuelt nye søgord Brug afgrænsninger, og se hvad der sker hvis I f.eks. søger på titler

24 Hvordan gik det?

25 Få hjælp til projektet Dig og din gruppe kan booke en vejledning med en af os eller vores kolleger. Der er en online formular på AUB’s hjemmeside. AUB’s chat er åben alle hverdage fra 10 til 14. Her kan du stille alle slags spørgsmål – er bogen ankommet? Hvilke databaser er relevante for mig? Hvordan får jeg fat i denne artikel?

26 Praktisk information AUB web Facebook
For at få adgang til databaserne, e-bøgerne mv. skal du gå via AUB’s hjemmeside. Book en vejledning Book en informationsspecialist fra biblioteket i en time, og få sparring til litteratursøgningen. Reservationer Husk at I kan reservere materialer, og gør det i god tid – man ved aldrig om de bliver leveret tilbage til tiden! Fjernlån Savner du noget vi ikke har? Udfyld en fjernlånsblanket, så finder vi det ude i verden og bestiller det hjem til dig. Facebook

27 I kan altid kontakte os med spørgsmål:
Tak for i dag! I kan altid kontakte os med spørgsmål: Spørg vores flinke personale om hvad som helst. Online hjælp på AUB’s chat, åben hver dag fra 10 – 14. Book en vejledning – der går oftest under en uge.


Download ppt "Veje til viden Christopher Aaby, Tina Andersen og Tine Furbo Carlsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google