Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

HVEM ER HVEM I Dansk Dagligvarehandel september 2014

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "HVEM ER HVEM I Dansk Dagligvarehandel september 2014"— Præsentationens transcript:

1 HVEM ER HVEM I Dansk Dagligvarehandel september 2014

2 Dansk detailhandel i tal
NORMAL 6 butikker 295 butikker Siden sidst: Nettoafgang af 2 supermarkeder og 5 minimarkeder. Coop har konverteret en del DagliBrugsen til LokalBrugsen. Antallet af discount butikker er steget med 17 – primært Fakta med 11 butikker. Kilde: Dansk Butiksregister 2. kvt. 2014

3 10 års statistik + prognose
Reitan og Lidl vil være de vindende aktører frem til 2020. Dagrofa, Coop og DS vil tabe momentum. Kilde: Dansk Butiksregister 3. kvt. 2013

4 10 års statistik + prognose
Antallet af butikker viser et samlet fald. Men det er små supermarkeder og nærbutikker der taber. Specielt ”Min Købmand” og Spar. Aldi og Kiwi vil få det svært. 6 discount kæder i Danmark er for mange. Rema1000 er vinderen. Præsenteret i Dansk Handelsblad i december Kilde: Dansk Butiksregister 3. kvt. 2013

5 Kilde: Dansk Butiksregister 3. kvt. 2013
Butiksdækning Salget af dagligvarer har nået laveste niveau siden 2001. Udviklingen går mod øget discount – prognose giver plads til yderligere 150 butikker i 2023. Stigning i omkostningerne  lav lønsomhed Ny lukkelov oktober # åbningstimer Fortsat øgning af # butikker Kilde: Dansk Butiksregister 3. kvt. 2013

6 Dansk detailhandel DISCOUNT
Antallet af discount butikker er steget over de sidste 3 år med mere end 265 butikker til – en stigning på 17 butikker siden forrige kvartal. Alle kæder har øget antallet af butikker på nær Aldi som har reduceret en smule. Forventning om et maksimalt antal butikker omkring Forventning om skærpet konkurrence der vil sikre overlevelse for de mest kapital stærke kæder. GROSSISTERNE Alle grossister har øget deres markedsandel på nær SuperGros og Aldi. Mest markant er væksten i ReitanGruppen med mere end 3% point, som udelukkende skyldes vækst i Rema1000. Coop har trods en status quo i butiksantallet formået at øge markedsandelen. Den store taber er Dagrofa der har mistet mere end 5% point de seneste 3-4 år. SuperBest kæden er mere end halveret i antal butikker – mange er konverteret til Eurospar eller er lukket. Ny MENY kæde på vej. KÆDERNE Kvickly Xtra er lukket i 2009 og konverteret til Kvickly. Coop har i 2014 koverteret mange DagliBrugsen til LokalBrugsen – nu 62 butikker og målet er ca. 100 butikker med meget lokalt sortiment. 4 Spar kæder omdannet til kun 2 – Eurospar og Spar. Øvrige er blevet til ”Min Købmand” i efteråret 2013. SuperBest og Eurospar fusionerer i ny MENY kæde foråret 2015. NORMAL er ny spiller siden 2013.

7 Kilde: www.dansksupermarked.dk
Dansk Supermarked driver butikker i 4 lande (snart 5) gennem kæderne Bilka, føtex, Netto, Salling og web-shoppen bilka.dk Ansatte: samt i udlandet. Omsætning: 56,9 mia. Kr. EBIT: 2,4 mia. Kr. Resultat: 1,8 mia. Kr. Ejerkreds: Salling-fondene (81%) A.P. Møller-Mærsk (19%) BUTIKSKÆDER EGNE MÆRKER Budget er en serie af basisvarer til fast lav pris. Vores er en ny serie af produkter i samme kvalitet som mærkevarerne. Princip er til dig, der ønsker bedre madoplevelser og en autentisk fortælling om varens oprindelse. Levevis gør det nemt og trygt at vælge et sundere alternativ i en travl hverdag Kilde:

8 Kilde: www.dansksupermarked.dk
Antal butikker: 18 heraf 1 A-Z. Pay off: ”Bilka har det hele, lidt til og meget mere”. Profil: Lavprisvarehuse med stort og bredt vareudvalg til stærke priser indenfor food, non-food, varige forbrugsgoder og Hus & Have. Alt under et tag. Partnerskab med Starbucks (kaffe) og Carl´s Jr. (Burger). Ekspeditioner pr. uge: Tilbudsaviser pr. uge: 1,6 mio. gælder fra lørdag. Opstart: 1970 i Tilst ved Århus Der arbejdes på at få den sidste A-Z i Hjørring konverteret til Bilka. Antal butikker: 453 – heraf 47 Døgn. Vision: Netto skal være den foretrukne butik for kunder, medarbejdere og leverandører. Mission: Igennem motiverede medarbejdere, spændende konkurrencedygtige kvalitets-produkter og veldrevne butikker, at skabe en attraktiv forretning såvel for kunder som for vores aktionærer. Profil: Soft Discount der dækker op mod 90 % af forbrugerens dagligvarebehov bl.a. fersk kød, mejeri, frugt & grønt, økologi samt ugentlige spot tilbud. Tilbudsaviser pr. uge: 2,1 mio. Gælder fra lørdag. Opstart: 1981 i Vanløse Antal butikker: 88 – heraf 5 food. Pay off: ”Vi gør mere for dig” Profil: Moderne varehuse med fokus på lækre fødevarer og nonfood. Fællesnævneren er høj kvalitet, friskhed og et bredt udvalg. Ekspeditioner pr. uge: Tilbudsaviser pr. uge: 1,6 mio. Gælder fra lørdag. Opstart: 1960 i Guldsmedegade, Århus. Kilde:

9 i tal Coop amba er andelsforeningen som 1,4 mio. medlemmer er medejer af. Foreningen ejer Coop Danmark som er Danmarks største dagligvarevirksomhed, der driver butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, LokalBrugsen, Irma, fakta, coop.dk og irma.dk. Coop Danmark har 1200 butikker over hele Danmark, Ansatte: Omsætning: 50 mia. Kr. Foreningen ejer også Coop Bank og Coop Invest. BUTIKSKÆDER EGNE MÆRKER X-tra er en serie af basisvarer til fast lav pris. Også anvendt i Sverige og Finland. COOP er en serie af produkter i samme kvalitet som mærkevarerne. en serie af produkter, der alle bærer Nøglehullet – en serie, der gør det nemmere for dig at foretage et sundt valg. økologiske, miljø- eller allergi venlige produkter af høj kvalitet. Kilde:

10 COOP Antal butikker: 79 Pay off: Frihed til at vælge.
Profil: Varehuse med bredt udvalg af dagligvarer , som er stærke på kvalitet og pris. Holdning til økologi. På nonfood har Kvickly indført kendte brands som Jackpot og Cottonfield. Opstart: 1961 (Ålborg). Navnet Kvickly er faktisk svensk men er aldrig blevet brugt i Sverige. Kvickly i Horsens lukker 15. januar 2015. Antal butikker: 228 Pay off: En madbutik lidt udover det sædvanlige Profil: En madbutik med bredt udvalg af madvarer af høj kvalitet til en god pris. Første kæde i Danmark der satte fokus på økologi tilbage i 1981. Opstart: 1991 hvor det daværende BRUGSEN´s største butikker blev skilt ud. Antal butikker: 305 DagliBrugsen og 62 LokalBrugsen. Pay off: Altid tæt på dig og din hverdag. Profil: Danmarks foretrukne og mest ansvarlige nærbutikskæde. Dagli'Brugsen er mødestedet, hvor nærvær, service og "det lokale" er et afgørende kendetegn. Dække behov for indkøb af dagligvarer i hverdagen med vægt på sundhed, ansvarlighed og friskhed. Opstart: 1992 hvor BRUGSEN´s minimarkeder blev til DagliBrugsen.

11 COOP Antal butikker: 435 . Nu 3 butikker i Tyskland.
Fakta Q: 25 butikker. Pay off: Det er sund fornuft. Erstattet med: ”Det tager kun 5 minutter, men vi vil så gerne ha’, at du køber lidt mere…” Profil: Ud over fersk kød, frisk frugt og grønt mv., så har Fakta også et stort udvalg inden for økologi og ansvarlighed, hvor Fakta har lanceret varemærket "mini risk", som er prissat meget attraktivt. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1981. Antal butikker: 82 Pay off: Frihed til at vælge. Profil: Irmas mission er at sikre kunderne dagligvarer af høj kvalitet i inspirerende butikker med excellent kundeservice. Irmas vision er at være den fornyende købmands forretning, der præger udviklingen og tiden. Irma er førende indenfor vin, økologi. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1886 – verdens næst-ældste supermarkedskæde. Coop har nu to net butikker. Coop.dk er startet i 1999 og sælger primært nonfood artikler. Varerne kan leveres til døren eller til nærmeste butik. Lancerede 6 koncepter uge og nyt skønheds koncept 1. sep Irma.dk er en decideret nethandels butik med levering til døren. Derudover har Coop Medlemskortet Coop+ hvor medlemmerne får ekstra gode tilbud og samtidig kan opspare bonus point. Irma og Fakta er inkluderet pr. august 2013. Medlemmer: (aug. 2014).

12 DAGROFA i tal Dagrofa koncernen opererer inden for forretningsområderne detail, gros-sist og foodservice.  Detail: Butikskæder Grossist: SuperGros Foodservice: Catering Engros og S-Engros Hvert område indeholder en række enheder, som hver især er specialister inden for deres markedssegment. Ejerstruktur: 48,9 %   NorgesGruppen ASA 
 41,3 %   A/S KFI-Holding
  9,5 %   Købmænd
  0,3 %   Egne anparter BUTIKSKÆDER - DETAIL EGNE MÆRKER Best discount er en serie af basisvarer til fast lav pris. Den gode smag udvalgt med omhu. En serie af omtanke-produkter med fokus på miljø, sundhed og økologi. Kilde:

13 DAGROFA Antal butikker: 93 Vision: Hele Danmarks Fødevare-marked.
Mission: Som moderne købmænd vil vi give danskerne en indkøbs-oplevelse, som gør os til byens foretrukne sted for indkøb af fødevarer lige fra discount til delikatesser og specialiteter. Omsætning: 7,8 mia. Kr. Tilbudsaviser pr. uge: N/A Opstart: 1997. Antal butikker: 211 – heraf 96 Eurospar, 115 Spar. Profil: I SPAR findes en bred vifte af gode indkøbsmuligheder, matcher Discount med Gul pris koncept. EUROSPAR tilbyder desuden en række afdelinger med dagligvarer og specialiteter. Opstart: 1954 Ejerandel: Dagrofa 50% - Købmænd 50%. Antal butikker: 188 Pay off: Tættere på hverdagen Profil: MIN KØBMAND er lokale dagligvare butikker med nærhed, tryghed og god service. Opstart: 20. oktober 2013 Antal butikker: 103 Pay off: Discount på en ny måde. Profil: Soft Discount . Kiwi tilbyder fordelskort (LÅRkort) med bl.a. 10% rabat på økologi og hver 4. pakke ble gratis. Ekspeditioner pr. uge: Tilbudsaviser pr. uge: Opstart: 2008 i Jylland/Fyn ved konvertering af ALTA-kæden. Ejerandel: Dagrofa 60% - Norgesgruppen 40%. Antal butikker: ca. 100 Ejet af selvstændige købmænd. I Let-Køb er der fokus på godt købmandsskab og en stærk lokal forankring. Kilde:

14 Reitan Reitangruppen er en norskejet grossist og franchise retailer. Både Rema1000 og 7-11 drives på franchise basis. Grossist for Løvbjerg. Reitangruppen har næsten butikker i de Nordisk og Baltiske lande. Omsætning: 72 mia. NOK Ansatte: Grundlagt: 1972 Antal butikker: 16 Pay off: Lave priser – stort udvalg – friske varer. Omsætning: N/A Grundlagt: 1926 Antal butikker: 256 Pay off: Meget mere discount. Profil: Kæden startede under navnet REMA (REitan og MAd) men fik tilføjet tallet 1000, da man i 1980 nåede varenumre i sortimentet. REMA 1000 tilbyder en markant bedre indkøbsoplevelse for kunderne i sammenligning med den standard, som andre discountkæder tilbyder. Prisen, servicen, rengøringen, vareudvalget - alt er i fokus! Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1979 (1994 i Danmark). Antal butikker: 196 Pay off: N/A Profil: 7-Eleven fokuserer på behovet fra de travle kunder ved at tilbyde et bredt sortiment af friske madvarer, købmandsvarer, unikke produkter, som kun kan købes hos os samt diverse serviceprodukter til rimelige priser. 7-Eleven Danmark er i en intern undersøgelse kåret som verdens bedste butikker blandt eleven butikker. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: ingen Opstart: 1926 (1993 i Danmark) Kilde: Kilde:

15 Aldi var første Discount butik i Danmark.
Øvrige Antal butikker: 13 Pay off: Billigst på hele indkøbet Profil: ABC Lavpris er en dansk privat-ejet dagligvarekæde med Mærkevarer til lavpris og stor vægt på frugt & grønt.
 Omsætning: 975 mio. kr. Ansatte: 475 Grundlagt: 1981 af fætrene Esper og Henning Tobiasen. Antal butikker: 92 Pay off: ”Det betaler sig”. Profil: Kæden startede med 13 butikker i Ved indgangen til 2015 forventes ca. 100 butikker. Startet som Hard discounter med primært Private Label men er blevet mere og mere ”Soft” med bredt udvalg i ferskvare, flere mærkevarer og bake off i de nyeste butikker. Omsætning: ingen særskilt regnskab for DK. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 2005 i DK. Startede i 1970’erne i Tyskland og har i dag butikker i 23 lande. Antal butikker: 228 Pay off: ”Kvaliteten helt i top – prisen helt i bund”. Profil: -grundlagt i 1913 af de to brødre Theo og Karl Albrecht og første discount kæde i Danmark. Aldi Består af to uafhængige virksomheder – Aldi Nord og Aldi Süd. Blev opdelt i 1960 da de to brødre var uenige om tobaksvarer i sortimentet. Omsætning: ingen særskilt regnskab for DK. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1977 i Danmark. Aldi var første Discount butik i Danmark. Etableret i 1977 ! Kilde: Kilde:

16 Øvrige NORMAL Antal butikker: 295 + 2 i Sverige
Mission: "Vi vil hjælpe vore kunder med at have det godt, se godt ud og være i godt humør – for rimelige penge.". Matas A/S er en dansk butikskæde, som blev børsnoteret i juni Kendt for den ”stribede” serie - lanceret 1967. I 2010 åbner Matas kundeklub og har i dag loyalitetskort i ClubM med over 1,2 mio. medlemmer. Omsætning: 1,6 mia. kr. Ansatte: medarbejdere. Opstart: nov som MATerialisternes AktieSelskab – et indkøbssamarbejde for materialister. Antal butikker: 6 Stiftet i Pt. 6 butikker men vil åbne 1 om måneden. På vej til Sjælland. Koncept: Parallelimporterer mærkevare fra EU-lande hvor købekraftindexet er lavere end i Danmark. Arbejder med fast lav pris – ingen kampagner. Opstart: 2013 Antal butikker: 5 Tysk Cash & Carry koncept. Opstart: 1964 i Tyskland, 1971 i Danmark Metro pønser på at lukke i Danmark Det er ganske vidst. Metro i Danmark lukker forretningen. Det er ikke i skrivende stund oplyst hvornår.

17 Tankstationer Selskaberne bag de største tank stationer har på grund af den ændrede lukkelov fra oktober 2012 sat branchen under pres. Dette sammenholdt med mere benzin effektive biler -ikke mindst Micro-biler, gør at der bør lukkes stationer. Benzin salget er dykket 20% de seneste 5 år men antallet af stationer er næsten uændret omkring 2000, hvilket er den næst højeste koncentration i Europa. Små stationer lukkes og det vil ifølge branchen ske i alle selskaber. Shell har bebudet et frasalg af sine danske aktiviteter i marts 2014. Antal stationer: 306. Heraf 58 ubemandede Shell Express. 63 stationer med 7-eleven kiosk. Forretningsaktiviteterne i Shell i Danmark inkluderer produkter som benzin, diesel, fuelolie, naturgas og oliefelter i Nordsøen. Omsætning: N/A Res. Før skat 2012: mio. Kr. Opstart: 1913 i DK. Antal stationer: 248. Heraft 105 ubemandede F24 Q8s kerneforretning er salg og distribution af olieprodukter. Omsætning 2011/12: 6,3 mia. Kr. Netto res.: mio. Kr. Ejerskab: Q8 Danmark A/S er ejet 50 procent af den kuwaitiske stat og 50 procent ejes af OK Ekonomisk Förening. . Antal stationer: 670. OK er et dansk andelsselskab ejet af ca kunder og forhandlere. Driver convenience kæden OK+ (79 butikker). Oms. fald siden 2009 og seneste resultat: -3,2 mio. kr. Omsætning 2012: 9,2 mia. Kr. Res. Før skat 2012: 416 mio. Kr. Ejerskab: OK a.m.b.a Antal stationer: 290. Heraf 60 ubemandede stationer. Statoil Fuel & Retail sælges i 2012 til canadiske Alimentation Couche-Tard. Omsætning 2012/13: mia. Kr. Res. Før skat 2012/13: mio. Kr. Ejerskab: Couche-Tard. Nøgletal er for 16 mdr.

18 WWW Etableret af Stefan Plenge som en mulighed til specielt den offentlige sektor hvor nemlig.com eksempelvis leverer under navnet intervare.dk for mere end 10 år siden. ”nemlig.com er den ultimative handle-frihed til dig, der hellere vil bruge din kostbare tid på alt det i livet, der er meget sjovere end de daglige indkøb. Hos os kan du handle og få leveret, når det passer dig…..” Anders Holch Povlsen (tidl. Bestseller) har i januar 2014 købt 49% af aktierne for est mio. Kr. Dagrofa er hovedleverandør Webhandels portal som leverer i hele Danmark. Har netop indgået aftale med Post Danmark om levering. Webhandels portal som leverer på hverdage med kølebiler. Levering i samarbejde med Kvickly og SuperBrugsen. Friskheds garanti og adgang til Coop egne mærker. Coop har i august 2013 foretaget en ”Buy out” af de tidligere medejere. Kilde:

19 GRÆNSEHANDLEN Grænsehandel er et ofte diskuteret emne i Danmark. Dog mest den som foregår mellem Danmark og Tyskland og sjældent den som foregår i Sverige. Størrelse: Tyskland: 6 mia. DKK: (ifølge Fleggaard). Sverige: 5,2 mia. SEK (kilde: Handelns Utredningsinstitut 2011) Afgiften på øl og sodavand nedsættes i etaper startende 1 juli Fleggaard mener ikke det vil få betydning for den nuværende grænsehandel. Antal butikker: 17 (9 Fleggard og 8 Calle) Pay off: Danske varer til tyske priser. Profil: Kæden ejes af danske Fleggard Holding og er største aktør ved den dansk-tysk grænse. Købte Calles Grenz Shop i 2010 med 9 butikker. Omsætning: ca. 2-3 mia. kr. Det skønnes at Fleggard sidder på ca. 50% af grænsehandlen. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: Startede i 1970’erne efter Danmarks indtræden i EF. Gpris.dk er en internet-butik Navnet Gpris.dk er sammensat af G for grænse og ordet pris. Gpris.dk operer ikke med trykte tilbudsaviser, fødselsdagspriser, kam-pagnepriser eller rabatordninger med klistermærker, points og lignende. Profil: Gpris.dk udfordrer den eksisterende grænsehandel. Bl.a. vil man starte med levering af øl og sodavand fra Tyskland når afgiften forsvinder 1. januar 2014. Opstart: 2010 af Allan Filbert.

20 Houseware Antal butikker 145.
Isenkram branchen er udfordret fra både detailhandlere som Coop og DS men også fra stigende nethandel. Udover de nævnte kæder her på siden er bl.a. SALLING og MAGASIN også betydende spillere på markedet. Antal butikker 145. Imerco kundeklub: mere end 1 mio. udstedte kundekort. VISION: Imerco vil være den førende butikskæde til køkken og bord. MISSION: Vi skaber appetit på livet. Opstart: 1928 Imerco er et datterselskab i M. Goldschmidt Holding Antal butikker: 10, heraf 2 i Tyskland. Den har sin begyndelse i 2006, da indehaver Poul Sinnerup ønskede at adskille sine forretninger fra Bahne. Antal butikker 50 heraf 10 associerede. Inspiration forhandler et bredt sortiment af gavartikler og køkkengrej. Opstart: 1970érne oprettes egentlig kædeafdeling. Inspiration ejes af en række investorer Antal butikker 31 – primært Sjælland Din Isenkræmmer er en frivillig kæde. Antal butikker 93 klub Kop & Kande med mulighed for opsamling af point, deltagelse i konkurrencer m.v. Opstart: oprettes Kop & Kande. Ejerkreds: a.m.b.a. Antal butikker 18 Bahne er boligindretning, mode- og børnetøj. Opstart: 1971


Download ppt "HVEM ER HVEM I Dansk Dagligvarehandel september 2014"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google