Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAgnete Simonsen Redigeret for ca. et år siden
1
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
2
Qeqqata Kommunia Kurser og uddannelser er et instrument til at Understøtte implementering af folkeskoleforordningen Udvikle læreres kompetencer Udvikle undervisning For at Sikre eleverne større udbytte af undervisningen
3
Qeqqata Kommunia Kurser og uddannelser kan Informere om lovgivning (prøver, karakterskala mm.) Introducere nye redskaber (Angusakka, læreplaner, logbog, IT mm.) Udvikle lærerne Pædagogisk Fagligt Didaktisk
4
Qeqqata Kommunia Kurser alene udvikler ikke lærere og undervisning Udvikling kræver AFPRØVNING LØBENDE STØTTE MOTIVATION REFLEKSION LÆRER-ENGAGEMENT
5
Qeqqata Kommunia Kurser og uddannelser er vigtigt - især i reformperioder - men Koster penge og lærertimer Kræver fleksibel planlægning (ellers tages tid fra undervisning af elever) Der må prioriteres
6
Qeqqata Kommunia Institut for Læring optager alle anbefalede ansøgere, medmindre 1. Kurset er overtegnet 2. Kurset ikke oprettes pga. for få ansøgere Prioriteringen sker hos arbejdsgiveren
7
Qeqqata Kommunia PRIORITERING ud fra Hvordan klarer eleverne sig? Hvilke områder på skolen skal løftes? Hvilke udfordringer står vi overfor? Hvilke behov har skolen? Hvilke behov har enkelte lærere? Hvilke indsatsområder har vi?
8
Qeqqata Kommunia Hvordan var kursusaktiviteten 2003-2010 i kommunen? Store forskelle mellem skolerne Stor forskelle mellem by- og bydeskoler Store forskelle mellem lærerne
9
Qeqqata Kommunia Eksempler perioden 2003-10 Byskoler med 10-20 kurser pr. lærer som norm Byskole med 1-8 kurser pr. lærer som norm En del bygdelærere har været på 1 kursus
10
Qeqqata Kommunia Generelt perioden 2003-10 Bydelærere næsten udelukkende på kurser af generel/tværfaglig art Meget få lærere på kursus i matematik De fleste skoler har ikke haft lærere på kursus i humanistiske fag
11
Qeqqata Kommunia Videreuddannede lærere Alle by-skoler har diplomuddannede Alle by-skoler har diplom- og MA- uddannelser i gang 1 bygd har 2 MA-uddannelser i gang 1 bygd har 2 diplom-uddannelser i gang 4 bygder har ingen videreuddannede lærere
12
Qeqqata Kommunia Hvordan bruger I lærere med videreuddannelse og andre resurse- personer på skolen/ i kommunen? Hvordan kan I afdække og prioritere jeres behov for udvikling? Hvordan evaluerer I effekten af lærernes kurser og uddannelser?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.