Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMette Kristensen Redigeret for ca. et år siden
2
Min historie
7
Hvor mange er der 23.000 mellem 10 og 99 ansatte Omsætter for 1.000 mia kr. – en tredjedel af omsætningen i det private erhvervsliv Eksporterer for 200 mia. kr. – en fjerdedel af eksporten Beskæftiger 585.000 – en tredjedel af de ansatte i den private sektor
8
Hvem er de?
9
Hvem er de De fleste er mænd mellem 40 og 60 De fleste har en faglig uddannelse, eller er ingeniører/specialister De har enten skabt, arvet eller købt en virksomhed, som de leder og har dominerende ejerskab i
10
Hvad adskiller dem fra andre De bestemmer selv Men de kan ikke løbe af pladsen når det bliver surt De har deres egen penge i klemme De bliver ved, så længe, der er muligheder De lægger hjerteblod i deres virksomheder
11
De er gode til innovation Eksperterne siger, at de ikke kan innovere, men det holder ikke. Udvikling via drift De prøver sig frem – de er bricolører De planlægger ikke – de udvikler en ide med det de har og involverer hurtigt andre De ved, hvor meget de har råd til til tabe De er eksperter i brugerdreven innovation.
12
Han opfandt Skagensgult
13
Dam Jespersen fandt en ny forretningsmodel for Hurup
14
3000 måder at bruge net på
15
Kunne ikke styre folkene: WPA mobile
16
De leder på deres egen måde
17
Kan de lede? Forskerne: De frygter, dem, der ved mere end dem selv Forskerne: De kan ikke uddelegere Forskerne: De tænker kun på drift – kortsigtede løsninger Forskerne: De kan ikke planlægge Forskerne: De vil ikke vækst
18
Derfor kan de lede De har samlet en flok omkring sig De leder i kraft af deres personlige engagement – de har karisma De drives at lysten til at udvikle sig De har entreprenørånd De har det store P, E og I – A´ knapt så udviklet
19
De, der klarer sig bedst De, der klarer sig bedst, er dem med det store E Uddannelsens art er ligegyldig Evnen til at udnytte fagligheden og involvere andre er derimod afgørende Loyale over medarbejdere – måske for loyale
20
Den brovtende – Erik Skjærbæk Successen stiger dem til hovedet De kan selv gå på vandet – lytter ikke Ligeglade med især uskrevne regler Ydmyger andre, når lejlighed gives
21
Den ydmyge – Leif Christiansen Ved, hvor svært det er – bøjer sig i respekt for andre Empati – finder gode medarbejdere/ledere Overlader til andre, hvad han ikke selv er god til. O. J. Electronics
22
50 års krisen og ensomheden Ejerlederen er ofte ensom Konen og børnene orker ikke mere, man taler ikke fortroligt ved 18. hul eller i Rotary Når erfaringerne overskygger forventningerne, går det galt Ejerlederen må hele tiden arbejde med sit forventningsniveau
23
Lavt selvværd Pres fra omgivelserne Aggression mod omgivelserne Kreativiteten lammes Når det er ved at gå galt
24
Det svære generationsskifte Dommens dag – gode grunde til at udskyde skiftet, men det koster Sker det i familien, kan det koste 4 års overskud Ud med historien – ind med planlægning
25
Det svære skifte
26
Det svære generationsskifte
28
Selvfølgelig vil de vækst Fire ud fem ønsker vækst for at sikre virksomhedens fremtid. Gazellerne er ejerledere Formue på spil – forståeligt ønske om kontrolleret vækst
29
De vil vækst, men vil de også lytte? Banker, erhvervspolitikere, samfundet: Ud med tanterne - ind med de professionelle Det er begyndt at virke, men svært at sætte tal på. 40 pct. har stadig tanter Ejerledere driver virksomhed, fordi de selv vil bestemme, lysten driver værket Halvdelen duer ikke til bestyrelser – først skal lagene skrælles af - det tager år.
30
Hvis virksomheden skal vokse Skal virksomheden udvikles skal der være nogen at sparre med Mentor er en sympatisk indstillet lytter, der stiller reflektoriske spørgsmål og baner vej for erkendelse. Ikke en coach Mentor kan vejen til en bestyrelse
31
Ejerviljen skal fastslås Bestyrelsen hjælper ejerlederen med at nå sine mål – Mål skal udtrykkes i ejerviljen. Hvad vil jeg med mit liv, hvad vil jeg med min virksomhed ”Ejerlederen”, ”Familieleveren”, ”Ejerleveren” Formanden afklarer viljen sammen med ejeren – det tager nogle år.
32
Den kærlige hånds princip Undgå konfrontation længst muligt Fasthold processerne og går opmærksom på, hvornår der gøres noget, som ikke er aftalt Din største magt er din trussel om at gå, men den kan kun bruges en gang.
33
Iværksættere Tjen penge og vent med iværksætteri på fuld tid til, der er udsigt til gevinst Lad være med at skriv en detaljeret forretningsplan – meget ændrer sig Få kunder til at købe ind på dit projekt Overvej at finde en partner – nemmere at være to - kompetencer/humør
34
Bonzai-virksomheder også vigtige
35
Hvis du vil vide mere… www.devirkeligehelte.dk Bogpris incl. rabat: 200 kr.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.