Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Årsplan – en kort en lang

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Årsplan – en kort en lang"— Præsentationens transcript:

1 Årsplan – en kort en lang
Guidet tur på vidensportalen – Læringsmålstyret undervisning – hvordan?

2 Årsplan – den korte Periode/ uger Mundtlig kommunikation
Skriftlig kommunikation Kultur og samfund 1. periode Præsentation Færdighedsmål: Eleven kan give sammenhængende fremstillinger på basis af indhentede informationer Vidensmål: Eleven har viden om at søge og strukturere information Læsning Færdighedsmål: Eleven kan forstå hovedindhold af enkle, argumenterende tekster Vidensmål: Eleven har viden om enkle retoriske og argumentative virkemidler på engelsk Interkulturel kontakt Færdighedsmål: Eleven kan kommunikere om egne og andres kulturmøder Vidensmål: Eleven har viden om potentielle konfliktpunkter i kulturmøder Hvis du på din skole selv må bestemme, kan du lave en kort eller en længere grundig årsplan.

3 Årsplan – den længere Fokus – emne eller tema Ethos, pathos og logos
Artikler fra avisen ”NewTimes” december 2014 Omsatte lærings-mål for undervis-nings-forløb Eleven kan give en fremlæggelse i klassen på baggrund af sit arbejde og gøre brug af ethos, pathos og logos Eleven kan finde eksempler på brug af ethos, pathos og logos i en artikel Eleven kan kommunikere om bådflygtninges kamp for at komme til Europa i sin gruppe Tegn på læring Jeg kan, med støtte i noter, fremlægge 1-2 minutter om en bådflygtnings problemer med vægt på pathos Jeg kan, med støtte i noter, fremlægge 2-3 minutter om bådflygtninges generelle problemer med vægt på pathos og ethos Jeg kan, med (lidt) støtte i noter, fremlægge 3-5 minutter om bådflygtnings generelle problemer med vægt på pathos, ethos og logos Jeg kan læse og forstå noget af artiklen/hele artiklen og finde argumenter Jeg kan læse og forstå noget af artiklen/hele artiklen og komme med eksempler på brug af enten ethos, pathos eller logos Jeg kan læse og forstå hele artiklen og komme med flere eksempler på brug af ethos, pathos og logos Jeg kan fortælle min gruppe om en bådflygtnings problemer med vægt på pathos Jeg kan fortælle genrelt om bådflygtninges problemer med vægt på pathos og ethos i min gruppe Jeg kan fortælle generelt om bådflygtnings problemer med vægt på pathos, ethos og logos i min gruppe

4 Guidet tur på vidensportalen
Tip: alt, som er orange, kan du klikke på

5 Læringsmålstyret undervisning
Træf valg Beslut hvilke kompetenceområder samt hvor mange kompetencemål du vil have i spil i et forløb (statisk) Udvælg færdigheds- og vidensmål for enten fase 1 eller fase 2 (statisk) Omsæt færdigheds- og vidensmålet til et eller flere mål for dit forløb (dynamisk) Formuler tegn på læring i tre niveauer til hvert af dine færdigheds- og vidensmål – i et sprog som dine elever kan forstå (dynamisk)

6 Læringsmålstyret undervisning
Et eksempel Først udvælger jeg tre færdigheds- og vidensmål – et fra hvert af de tre overordnede kompetenceområder (statisk) Dernæst vælger jeg enten fase 1 eller fase 2 (statisk) Så omsætter jeg færdigheds- og vidensmålet til et mål for mit forløb (dynamisk) Til slut formulerer jeg tegn på læring i tre niveauer til hvert af mine færdigheds- og vidensmål – i et sprog som mine elever kan forstå (dynamisk)

7 Interkulturel kontakt fase 1
Læsning fase 1 Eleven kan forstå hovedindhold af enkle, argumenterende tekster Eleven har viden om enkle retoriske og argumentative virkemidler på engelsk I dette forløb sætter jeg dette færdigheds- og vidensmål i højsæde Skriftlig kommunikation Jeg finder materiale, som jeg synes, kan understøtte dette færdigheds- og vidensmål, som sam- tidig gør brug af ethos, pathos og logos Interkulturel kontakt fase 1 Eleven kan kommunikere om egne og andres kulturmøder Eleven har viden om potentielle konfliktpunkter i kulturmøder Kultur og samfund Præsentation fase 1 Eleven kan give sammenhængende fremstillinger på basis af indhentede informationer Eleven har viden om at søge og strukturere information Jeg vil gerne have at eleverne afslutter forløbet med en mundtlig præsentation Mundtlig kommunikation

8 Læsning Eleven kan forstå hovedindhold af enkle, argumenterende tekster Eleven har viden om enkle retoriske og argumentative virkemidler på engelsk Dette læringsmål omsætter jeg til: Eleven kan finde eksempler på brug af ethos, pathos og logos i en artikel Hertil opsætter jeg tegn på læring i tre niveauer: Jeg kan læse og forstå noget af artiklen/hele artiklen og finde argumenter Jeg kan læse og forstå noget af artiklen/hele artiklen og komme med eksempler på brug af enten ethos, pathos eller logos Jeg kan læse og forstå hele artiklen og komme med flere eksempler på brug af ethos, pathos og logos Jeg kunne godt have formuleret flere læringsmål til mit overordnede. Men det vælger jeg ikke at gøre.

9 Interkulturel kontakt
Interkulturel kontakt Eleven kan kommunikere om egne og andres kulturmøder Eleven har viden om potentielle konfliktpunkter i kulturmøder Dette læringsmål omsætter jeg til: Eleven kan kommunikere om bådflygtninges kamp for at komme til Europa i sin gruppe Hertil opsætter jeg tegn på læring i tre niveauer: Jeg kan fortælle min gruppe om en bådflygtnings problemer med vægt på pathos Jeg kan fortælle genrelt om bådflygtninges problemer med vægt på pathos og ethos i min gruppe Jeg kan fortælle generelt om bådflygtnings problemer med vægt på pathos, ethos og logos i min gruppe

10 Præsentation Eleven kan give sammenhængende fremstillinger på basis af indhentede informationer Eleven har viden om at søge og strukturere information Dette læringsmål omsætter jeg til: Eleven kan give en fremlæggelse i klassen på baggrund af sit arbejde og gøre brug af ethos, pathos og logos Hertil opsætter jeg tegn på læring i tre niveauer: Jeg kan, med støtte i noter, fremlægge 1-2 minutter om en bådflygtnings problemer med vægt på pathos Jeg kan, med støtte i noter, fremlægge 2-3 minutter om bådflygtninges generelle problemer med vægt på pathos og ethos Jeg kan, med (lidt) støtte i noter, fremlægge 3-5 minutter om bådflygtnings generelle problemer med vægt på pathos, ethos og logos

11 Vælg to eller tre færdigheds- og vidensmål som du synes kan passe sammen i et forløb
Omskriv færdigheds- og vidensmålene i et sprog så de passer til dit forløb Opsæt tegn på læring i tre niveauer til hvert af dine færdigheds- og vidensmål – i et sprog som dine elever kan forstå Overvej hvordan du vil formidle til dine elever hvad de skal kunne Evaluering


Download ppt "Årsplan – en kort en lang"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google